
Прочетен: 9890 Коментари: 28 Гласове:
Последна промяна: 19.04.2018 22:23


Никита Ремесиански е Известен с това, че създава азбука на траките и превежда библията на тракийски език. Счита се, че "Библия бесика" е написана за покръстването на бесите или в Ремесияна или в "планински манастир в земята на бесите". За разлика от Библията на Вулфила с готската азбука и Ватиканският пергамент - най-ранния кирилски ръкопис, засега няма открити оцелели образци от азбуката и библията на траките. Нарича се "Библия бесика" по името на племето беси. За тракийските племена, населявали почти целия Балкански полуостров:
Блогът на barin :: тракийските племена
Никита Ремесиански започва да провежда активната си мисионерска дейност в Родопите от 409 г., където проповядва и покръства мнозина траки от племето беси. Макар и формално да се води, че те приемат християнството, повечето на практика си остават езичници, а дори и малкото, които възприемат от проповедите бива изопачено и извратено до такава степен, че по-късно се налага всички да бъдат покръствани отново. Този процес продължава през целия V в. Бесите са населявали част от Родопите, но по-късно се използва името беси за всички тракийски племена, разположени в Родопите.
Църковният календар почита паметта на Никита Ремесиански на 24 юни- Еньовден за нас. Денят го свързваме с билките, като се счита, че точно на този ден от календаряа билките имат най-голяма лечебна сила. За билките:
Блогът на barin :: билките в България

Свети Никита Ремесиански (Nicetius, tambй Nicaeas, Niceas, Nicetus o Nicetas, Νικήτίος, ) е църковен деец, живял през 4-5 век сл.р.Хр около 335–414.(или 353 - 24.04.431) В църковната йерархия достига поста епископ на Ремесиана (античен град между Пирот и Ниш близо до днешния Бела Паланка в римската провинция Вътрешна Дакия Произлиза от илирийското племе Дардани. Св. Никита се почита на 22 Юни. Известен с това, че написва 6 богуслужебни книги и създава азбука на траките и превежда библията на тракийски език. Счита се, че "Библия Бесика" е написана за покръстването на бесите или в Ремесияна или в "планински манастир в земята на бесите". Според св. Григорий Нисийски тя е завършена преди 394 г. Описано е, че като тракиец от близки до бесите земи, е участвал активно в процеса на християнизация на бесите и поради това е направил този превод. Едно пряко потвърждение за създаването на Тракийска библия и косвено потвърждение на твърдението ми, че Константин Велики е инициатор (и сигурно е имало документи за това) на превеждане на библията за всички народи към които Източната Римска империя с новия си център Византион - Константинопол, има интерес за включване в сферата на влияние, е започнато по негово настояване и реализирано изцяло след смъртта му, е следният текст:
Около 399 година Йоан Златоуст пише:
„ ... скитите, траките, савроматите, маврите, индийците, даже жителите на крайните предели на вселената, всички любомъдърстват превели на собствения си език тези изречения
"Скитите, траките, савроматите, сарматите и други и дори част от индийците са с племенен произход от разселения след Черноморския потоп (катаклизъм) древен понтийски (причерноморски) народ. Следи от това разселване и битовата им култура се намират и в Башкирия, зад Урал, Казахстан и още по далече на изток, както и в Мала Азия на юго изток".
Като всеки светец и Нкита Ремесиански си има житие:
Житие на св. Никита Ремесиански
"Св. Никита бил славянин от гр. Ремесиана (някои предполагат, че това е в гр. Пирот, където по-късно заемал епископска катедра).
Никита получил обширно образование, за което свидетелства неговият приятел св. Павлин Нолански, като го нарича "най-учен епископ, който дошъл от Дакия и справедливо представял предмет за учудване на римляните". Той проповядвал Евангелието между славяните в Нишко-Пиротската област. Каква промяна направил св. Никита всред славяните, най-ярко се вижда от поемата, която св. епископ Павлин написал за него.
"Каква промяна! - пише св. Павлин. - И колко е радостна тя! Непроходимите и кървави дотогава планини, които криеха разбойници, сега станаха жилище на монаси - труженици на Христовия мир. Където имаше зверски нрави, сега живеят люде, кротки като ангели. В пещерата, където се е криел разбойник, сега се подвизава праведник".
За по-нататъшната дейност на св. Никита не са запазени точни данни. Няма сведения и за неговата смърт, която - по предположение - се отнася към 420 година". В житието пие 420 г. да се е споминал, но на други места, а и от Духовно-просветния център са на същото мнение, че Никита Ремасиански живее до 414 г. Това не е чак толкова важно.
"Св. Никита е автор на няколко книги, които в миналото по погрешка са били приписвани на Ориген, еп. Никита от Аквилея, св. Амвросий Медиолански и Никита от Трир. Благодарение на изследванията на Dom Morin, Burn и други учени тази грешка се коригира и авторството на св. Никита Ремесиански се доказа. При проповедническата си дейност се е ползвал от латинския превод на Библията – Итала, направен преди Йеронимовата Вулгата. Няма изворова подкрепа на хипотезата, че той е направил превода Библия бесика. Близкият му приятел еп. Павлин едва ли би пропуснал да съобщи такава важна подробност. За светците:
Блогът на barin :: Българските светии
Хубаво е все пак да се има предвид, че въпросният превод е направен преди началото на V в., тъй като св. Йоан Златоуст в една своя проповед, произнесена през 399 г. в Константинопол, го споменава. (Въпреки че не е без основание въпросът доколко правилно се интерпретира казаното от св. Йоан Златоуст, понеже в тази проповед се говори по-скоро за проповядване на Евангелието сред бесите, отколкото за някакъв превод). Дали случайно или не рожденната дата на Никита Ремесиански съвпада с датата на Йоан Кръстител. Една от основните фигури в християнската религия е Йоан Кръстител, роден през 6 г. пр. Хр. Той се чества по църковния календар на 7 януари, но родженната му дата е 24 юни. Не мога да се съглася с написаното във Wikipedia, че Никита Ремесиански е роден на 22 юни. Църквата е на друга позиция по въпроса, а за светците е по-добре да се вслушваме в тяхното мнение.
Както се вижда, сведенията за епископа на Ремесиана или както е влязъл в историографията епископът на Дакия са крайно недостатъчни, за да можем да пресъздадем дори и една частична картина за дейността му сред бесите.
Описаните от еп. Павлин събития несъмнено се отнасят за региона на Родопите, които са били родината на бесите, но тук възниква въпросът: обхващала ли е мисията на св. Никита целите Родопи или само (забележете!) северозападната й част, която е била в близост до Дакия? За да избегнат трудностите, които създава този въпрос, някои автори необосновано посочват св. Никита като митрополит на Траянопол. Траянопол е митрополитският център на епархия Родопи и като такъв част от планината е попадала в неговата юрисдикция, както следователно и грижите за християнизацията на родопското население. Вероятно поради този факт, а и за да избегнат объркването, произтичащо от древното правило, че епископ от една епархия не може да развива дейност в епархията на друг епископ, някои допускат, че св. Никита е бил митрополит на Траянопол - твърдение, което няма изворова подкрепа, както няма изворова подкрепа и самото твърдение, че е бил митрополит. Можем да предположим, че Родопите са били обект на проповед и на други мисионери, но техните имена са останали неизвестни.".
Липсата на данни от историческите извори за християнството в Родопите до IV век, както и несигурната датировка на голяма част от археологическия материал. Преди всичко точното датиране и определяне на броя на раннохристиянски църкви, не ни позволяват да съставим ясна картина за религиозния живот в планината през първите три века след Христа. Тази липса се превръща в благоприятна почва за различни спекулативни твърдения, чрез които някои родни учени искат да привлекат обществения интерес върху значимостта на техните открития. Християнизацията на траките става трудно и по сведения от историците тракийските светилища си остават действащи дори и към VI в. Животът, дейността и творчеството на този изключително енергичен християнски писател и просветител е обект на редица изследвания през последните години. Особено активни в това отношение са румънските учени. Обявен в началото на миналия век за просветител на Дакия , той беше превърнат в румънски национален светец, апостол на румънските земи и стана неделима част от румънското културно-историческо наследство. Св. Никита е известен писател, автор на няколко книги и песнопения, обявен е за отец на Църквата, радва се на изключителна почит в Римокатолическата църква, където името му днес е не по-малко авторитетно от това на бл. Августин.
Едно от основните му произведения, което е частично възстановено, се нарича „Competentibus ad baptismum instructionis libelli sex” (Шест книги с инструкции за готвещите се да приемат св. тайнство кръщение). Това произведение конкретно свидетелства за неговата мисионерска дейност и за това, колко сериозно е подхождал към поетите отговорности. При проповедническата си дейност се е ползвал от латинския превод на Библията – Итала, направен преди Йеронимовата Вулгата. Със сигурност такъв и ще остане, независимо че последните сериозни западни а и румънски изследвания по категоричен начин отрекоха тези твърдения, въведени от Василе Първан. Неговите нереални хипотези бяха отхвърлени дори от такъв известен „творец” на хилядолетната румънска история като Н. Йорга. Светецът, който всъщност е свързан най-дълбоко с християнството в българските земи, за съжаление е подценяван в българската наука.
В българската историческа и духовна литература няма дори и кратко самостоятелно изследване за него. Името му обикновено се споменава в изследвания за ранното християнство по нашите земи, като се поставя в редицата на ранно-християнските проповедници заедно с две–три лаконични изречения, че е просветител на бесите и че за него пише епископът на Нола (до Неапол св. Павлин. Името на св. Никита Ремесиански е завинаги тясно свързано с църковната история по българските земи чрез делото си по християнизирането на бесите. Въпреки, че неговото име е станало нарицателно за разпространението на християнството в нашите земи през 4-5 в. и често се използва от историци и археолози за илюстрация на този процес, в действителност няма нито едно българско научно изследване върху дейността на този равноапостолен Христов съработник. Епископ Павлин от Нола възхвалява Никита Ремесиански в специална поема-песен (Carmina). Вдъхновен от подвига на своя приятел, епископът неколкократно го споменава в своите писма, защото за приемането на християнството от бесите, което според автора станало около 396 г., основна е ролята на епископ Никита от Ремесиана.
Родното му място е районът на Ремесиана (дн. Бела Паланка – недалеч от Ниш, Сърбия), където по-късно става епископ. Основната мисионерска дейност на св. Никита е била сред траките и в частност сред тракийското племе беси. Фактът, че проповядва сред тях, предполага, че е знаел добре езика, вярванията и традициите им. А предполаганият негов превод на Библията на тракийски език, подкрепя допълнително тезата, че св. Никита е тракиец или поне един от родителите му е с тракийски произход.
По своята дейност епископ Никита Ремесиански може да бъде съпоставен с отец Вулфила, който е написал азбуката за готите. Тя обаче за разлика от кирилицата не се разпространява и потъва в забрава. Отец Вулфила е роден някъде в района между Нове и Никополис ад Иструм.
На иконата се вижда как Никита Ремесиански държи написаната книга"Библия бесика".
От 2006 година на основата на последните открития на Перперикон усилено се лансира поредната медийна новина, че това е мястото на мисията на св. Никита Ремесиански, че оттук той не само покръства бесите, но и прави превод на Библията на бески (тракийски) – “Библия бесика”, за да се стигне до естествения завършек): откриването на гроба на светеца на същото това място. Предполага се, че гроба на Никита Ремесиански е в Перперикон. Дали е така не съм сигурен. За наша радост и удивление, до наши дни са достигнали някои много древни ръкописи на Библията на Бохарски диалект, които съдържат почти в цялост книгите на Новия и Стария Завет, което позволява да се направи един доста подробен езиков анализ на този диалект, тъй като езикът на различните книги на Библията е уникален с това, че за разлика от други документи (напр. философски или научни трактати и др.), тя представя изключително пълноценно и детайлно именно живия говорим език от времето, в което всяка от тези книги е писана или превеждана. Множество такива древни ръкописи на Бохарския диалект, между които почти всички книги на Новия и Стария Завет на Библията на Бохарски и Славянски, се съхраняват и до днес в манастира Св. Екатерина, издигнат в подножието на Синайската Планина в Египет, като някои постройки на този манастир датират от около 330 г. след рождението на Христа. След Ватиканската Библиотека, библиотеката на Св. Екатерина е втора по важност и големина по отношение на древните свещени текстове и съдържа над 3000 ръкописа.
Написах за Нкита Ремесиански, защото ми се вижда малко по-непозната личност. Да се преведе библията на друг език си е трудна работа.
Кокичета под снега
Мошеници ли са братята Кирилис и Методас...
A нa Перперек и хорaтa със слaбо зрение видяхa тенгриaнски следи, сaмо учените и писaтелите още не сa.
Имaло ли племе беси през 4 век. И трaкиец по товa време признaк нa етническa принaдлежност ли е или нa геогрaфскa, рaйоннa?
Поздрави!
Поздрави!
http://laval.blog/lichni-dnevnici/2017/08/05/bibliia-besika.1560295
За съжаление обаче смятам, че такава Библия Бесика няма или поне досега не е откривана такава.
на сериозно и задълбочено проучване.
Прочетох материала ти с интерес,
а някои моменти от него повторих.
Трудоемка, но забележителна работа.
Многовековни спорове в потайностите древни винаги ще има,
за да проблясва истинност, труд необходим е от мнозина.
А ти си изумителен!
Поздравления!
Поздрави!
Поздрави!
Примерно така:
Nicetius=НИКИТУС=К ИСУ ТИ=Кан (Жрец) на Иса и Диана
РЕМЕСИАНА=ИСА МАРЕЕ=Иса и Мария
РЕМЕСИАНСКИ=КАН ИСЕС МАРИ=Кан (Жрец) на Исус и Мария
Ето и тайната на Библия Бесика, която дядото на Никитус създава, а той я развива с баща си и проповядва по мегалитните светилища – сиреч просвещава Българите от Божия жречески род Дуло във феноменните Божествени свръхестествени практики!
БИБЛИЯ БЕСИКА=БИБЛИЯ от Кан (Жрец) на Бог Иса
Ета и от кой е написана тази Библия:
БИБЛИЯ БЕСИКА от=от Павел Кан (Жрец) на Бог Иса –
тази Библия, която е ръководство за практическо обучение на Българските феномени от жреческия род Дуло, е съставена от Павел, първородният син на Исус и Мария Магдалена
ПАВЕЛ=Бабел=Бибел=Библия
–– ти знаещ, че преизобилна инфо за Павел, който е Кан и Цар Авитохол (33 – 333), който е всички т.нар."римски императори" от Нерон до Диоклециан на Свещената Българска империя (33 – 518), фалшифицирана хиляда години по – късно като Римска империя, който е Свети Павел, има в нашия блог с парола на търсачката "безистена и Павел", " безистена и Авитохол"
Павел (Кан Авитохол) е баща на Кан Ирник (303 – 453), който е Кан Атила, който е и бащата на Никитус
ЙОАН ЗЛАТОУСТ от=ЙОАН от Дуло на Диана и Исус – потомък на Павел и на Никитус
Богиня Диана и Исус са Българските Богове – Демиурзи Господ Бог Отец Исус и Великата Богиня Майка Диана, познати от последните им аватарни проявления преди 2000 години в Тракия пред Българите като Христос и Мария Магдалена, Родоначалниците на новоепохалната генерация на Българския жречески род Дуло, от Които сме тия от нас, които се познаем!
От който род си и ти, Приятел, активиран от Тях и натоварен с тази изследователска работа!
Бъди благословен и давай заедно нататък!
Поздрави!
прекрасно, че си забелязал, че Иса и Диана – Исус и Богиня Диана, Която е Мария Магдалена, са основните персонажи на повествованията и сюжетите в живота и имената им могат да се извлекат от много места.
ОСНОВНИТЕ ИМЕНА СА на =на Исус и Богиня Ма (Майка) Диана
ТЪРСЯ НОВИ НЕЩА=ТЪРСЯ НОВИ НЕШТА=ТЪРСЯ бог Ешуа и Диана
Гарантирам ти, че и ти ще станеш добър, и то много добър в "тази част", за което те благославям!
Поздрави!
Поздрави!
http://laval/lichni-dnevnici/2017/08/05/bibliia-besika.1560295
За съжаление обаче смятам, че такава Библия Бесика няма или поне досега не е откривана такава.
- Ако е имало такава Библия - то най-вероятно ще да е била в манастира "Св. Полихрон" съвременна Мала Азия(Турция) до град Бурса?
- Именно там отива първо Методий за игумен а после Константин-Кирил "Философ", при "превода" на богослужебните текстове! Превода съзнателно поставих в кавички ПРЕДВИД КАКЪВ ОБЕМ ПРЕДСТАВЛЯВАТ БИБЛЕЙСКИТЕ плюс БОГОСЛУЖЕБНИТЕ ТЕКСТОВЕ и в ЧОВЕШКИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ ЛИ Е - в рамките на три години да ги преведе от "гръцки"(както ни внушават) на "славянски"(както отново ни се внушава !).
- От което възниква ВЪПРОСА - За кого(?) СЕ ПРЕВЕЖДАТ ЦЕЛИЯТ ТОЗИ КОРПУС(невъобразим като обем) от християнски текстове ... за "българите"(които не били християни - уж ?) от 9-ти век или ... ЗА "СЛАВЯНИТЕ", като почнем от Морава та стигнем до Бранибор(Паисиево изписване Бранибур - немско Бранденбург)!?
- Странното е, че Бранибор се намира на територии на които са заселени ПРУСИ ... за които в средновековни хроники се твърди: Същите са преселници(бежанци от време на "елинизмото" утвърдено чрез Александър "Македонски") от Балкани и Мала Азия и носят епонима на цар ПРУС?!
- Странното по отношение БЕСИ и БИБЛИЯ БЕСИКА е че ... ? Бесите къмто време когато живее и твори Никита Ремисински НЕ СЕ НАМИРАТ ТОЛКОВА В РОДОПИ ... а в при-Дунавие?
- Много странности има в останалите гръчцки и латински извори за ИСТОРИЯТА НА НАС БЪЛГАРИТЕ ... Както и за създаването на Охридската епископия от Юстиниан-Управда - което нашите "доброжелатели" от руската и германска исторически школи - веднага се почувстваха задължени да опровергаят - но как(?) - без всякакви доказателства!
- Всичко ЩЕ СИ ДОЙДЕ ПО МЕСТАТА - когато по категоричен начин се ДОКАЖЕ - ГоТИ и ГеТИ един народ ли са - или два различни?
- Вие как мислите?
Поздрави!
Това са едни недообмислени съждения и затова може би възглуповати, което не е характерно за автор - морски офицер, от когото съм чел с удоволствие и научил много интересни, и полезни неща. Ако са само възглуповати е простимо. На всекиго се случва понякога да сглупи. Този текст е престъпен, защото изразява краен национализъм, способен да прерасне в нацизъм. А днес национализмът, във всичките си форми, е най-страшното бедствие за човечеството.
Поздрави!
23.04.2018 12:11
...
... Ниш и Пирот!
С население станало от българи "прави сърби" по причини?
Първо:
пагубната за нас българите политика на Австро-унгарската империя а в последствие на Руската такава.
Второ:
решения на Втори интернационал - в който участват активно и предобраза на "българските" комунисти - тоест "тесните социалисти" по "националния" въпрос ... от времена малко преди и по време на Първа световна война.
Трето:
Решения на Коминтерна ... добили към 1920-24 год. извратения вид да се твърди, че на територията на България живеят НЯКОЛКО НАЦИИ ... Македонска, шопска, добруджанска ит цетера.
Четвърто:
Слагаческата политика пред "големия брат" в лицето на СССР на задграничното ЦК на БРП(комунисти) - когато по замисъла на Сталин е следвало да се създава Балканска федерация - с пряко отношение ПРЕДАВАНЕ МАКЕДОНИЯ ПИРИНСКА като част от ВАРДАРСКАТА ТАКАВА под суверитета на Сърбия.
- Само в заключение упоменавам ЕДИН ФАКТ на БЕТОННИТЕ И АНТИ-НАЦИОНАЛНИ КОМУНИСТИЧЕСКИ ОПОРТЮНИСТИ - През 1841 г. в Нишко, Пиротско и видинско се провежда МАСОВО АНТИ-ОСМАНСКО ВЪДТАНИЕ жестоко потушено от имперската власт. Франция по повод на това създава комисия и изпраща Ж. Адолф Бланки да проучи на място въпроса.
В изготвения от него доклад (излязъл в последствие и като книга с етнографски характер) - СЕ ПОСОЧВА по категоричен начин БЪЛГАРСКИЯТ(принадлежност) ХАРАКТЕР на хората организирали, провели и претърпели жестоки преследвания заради въстанието.
Въпреки че това се знае от Руската империя - след войната "освободителна" тези области "Южна" още и Българска Морава са предадени на Сърбия(основание: компенсации за участие във войната 1877/78г.).
- Сега там българи "няма" - или ... ?
Поздрави!
Благодаря Ви!
Господа,
Запомнете! Днес да си антикомунист и националист е абсолютно безопасно и затова не е героизъм , а за някои персони е и доходоносно.
Поздрави!
Поздрави!
24.04.2018 16:40
...
Никита Ремесиански е роден близо до Ниш и Пирот, където бесите са по-малко, но в по-дълбоките сведения може да има информация, за мен неизвестна за неговия произход, родословно дърво. Оттам може да се намери въпросът защо точно за бесите е "Библия бесика", а не за някое от останалите тракийски и сродни на тях племена по Балканския полуостров.
Поздрави!
... които в по-късни времена(17-ти век) германската(ако многонационалната Австрийско-хабсбургска държава/империя се явява такава ?) ОБЯВИ за ГОТСКИ(разбирай по тяхната логика ГЕРМАНСКО-СКАНДИНАВСКИ) народ?
- След римската инвазия на Балкански п-в местният губернатор(римски префект предизвиква изкуствено противопоставяне между родствените и "тракийски" племена "Одриси" и "Беси"? За това се използва формалната причина - предаването на БЕСКИЯТ Дионисиев храм в Родопи на ОДРИсите(с най-вероятносна етимология в името "Воден"-ци - б.м.?). В резултат избухва въстание. Нещата които описвам датират от последните двадесет години пр. н.е.
Вследствие на братоубийствената война, БЕСкото население е принудено да се изтегли на "запад", тоест в "дардания" или още "илирикум"?
В последствие имаме отново изворови данни - говорещи, че при Военната инвазия(от края на 1-ви век) на император Траян, той(или ТЕ(бесите) сами се) преселват на север към Дунав, и от тогава датира етно-название БЕСИ(или)Веси-Готи ... защото част от това(южнопо произход население) започва да живее заедно(смесено) с ГЕТИте ... от там идва и името - с което в по-късни времена се спекулира от австрийската наука ... като за германско, с извеждане етимология при същото, като "западни-Вест" - като в интерес на истината, такова няма, по-точното е липсва в исторически извори.
- Извод: Ето от къде и по какъв(причини) начин Никита Ремисиански - пише Библия за/на Бесите ... каквито вероятно и към негово време е имало в този регион, тоест западна България, съвременна ... но някои по навик продължават да "ги търсят" иденствено и само в Родопи?
- Поздрав ... пък на полуграмотните (ми) "критици" не се сърдя! По причина, че четат историята ни, по учебници с година 1988 г. на издателството "Партиздат" и се явяват илюстративен пример - КАКВИ ПОРАЖЕНИЯ В МИСЛЕНЕТО нанесе на не едно поколение социалистическата "наука", тук в частност, историческата ?!
Поздрави!
24.04.2018 18:26
Поздрави!
... по дадени наши виждания ?
- Но накратко два аргумента - които най-малко косвено оборват категоричност в твърдения: Къде са бесите?
- Трябва да се вземе в предвид територия на разпространение на Одриска държава(тя, по-скоро парадинистатите на която се явят клиенти(съюзници) на римляните? В оставените сведения на територията м/у одриси и беси НЯМА ДОКУМЕНТИРАНО НАСЕЛЕНИЕ с друго ЕТНО-НАЗВАНИЕ?
Второ: Следва да се потърси и докаже по безспорен начин този прословут Дионисиев(Отче-наш - доп.м.) храм. При един добре извършен системен анализ ... вероятното место-нахождение на същият могже да се докаже с голяма степен на вероятност. Но трябва да се четат източници правят съпоставки и ред тикави ... тегави дейности ... по-лесно е да изказваш необосновани съждения и да оставяш друг оборвайки ги да ти дава инфо от което да се ползваш :)))!
П.П.
А според езиковедите Гиндин-Цимбурски ... това е смисъла в наименованието на (доказ(в)аното за "единствено и само" старо-гръцко :))) Дио-Нис = Те(йко) НАШ тоест най-старата палеобалканска форма останала и до днес в езика ни, като "Отче наш"?