Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.05.2016 21:52 - Океански и морски течения
Автор: barin Категория: Новини   
Прочетен: 10865 Коментари: 4 Гласове:
5

Последна промяна: 27.05.2016 21:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ОСНОВНИТЕ ТЕЧЕНИЯ В СВЕТОВНИЯ ОКЕАН (към статия "МОРСКИ ТЕЧЕНИЯ, океански течения" от знам.bg)

         В таблицата са дадени характеристиките на основните течения по света, които оказват влияние върху климата и живота по континентите:

Име Преобладаващо течение (посока) Скорост, km/h Температури зиме и лете, оС Термична характеристика*
Атлантически океан
Антилско З – СЗ 0,8–1,9 24–28 н
Бенгелско С – СЗ 0,8–1,9 15–25 с
Гвианско С 2,7–3,7 27** н
Гвинейско И – ЮИ 1,9–3,2 23–28 н
Гълфстрийм СИ – С 3,0–10,0 10–28 т
Западноветрово И – СИ 0,4–0,9 1–15 с
Западногренландско С – СЗ 0,4–0,6 0–2 н
Иглено ЮЗ – Ю 2,7–3,7 16–27 т
Източногренландско ЮЗ – Ю 0,5–1,0 -2–4 с
Източноисландско Ю и И 0,9–1,9 0 –2 с
Ирмингер З – ЮЗ под 0,9 5–12 т
Канарско ЮЗ под 0,5 12–25 с
Карибско З и С 1,0–3,2 26–29 н
Лабрадорско ЮИ–Ю 1,0–2,0 -2–10 с
Междупасатно
противотечение (само лете)
И – ЮИ 0,9–2,8 27 т
Норвежко СИ 0,9–1,9 4–13 т
Нордкапско СИ и ЮИ 0,2–0,4 4–8 т
Северноатлантическо СИ– С 0,4–1,8 7–15 т
Севернопасатно ЮЗ – З 1,0–1,6 23–28 н
Уедъл СИ 0,9–1,2 -2–1 с
Флоридско С до 9,2 22–28 н
Фолкландско С – СИ 0,9–1,9 3–15 с
Шпицбергенско С – СЗ 0,9–5,5 1–3** т
Южнопасатно З – СЗ 0,9–2,8 20–27 н
Южнополярно З – СЗ 0,5–1,0 -2 – -1 с
Индийски океан
Западноавстралийско С – СИ 0,7–1,1 15–26 с
Западноветрово И 0,9–1,8 2–17 с
Иглено Ю 2,7–3,7 21–27 т
Мадагаскарско Ю – ЮЗ 2,0–3,0 22–28 т
Междупасатно противотечение (само зиме) И 0,9–2,8 27,6 н
Мозамбикско Ю – ЮЗ 1,8–2,8 22–28 т
Мусонно ЮИ (лете)
ЮЗ (зиме)
0,8–3,1 25–28 т
Севернопасатно З 1,9–3,9 25–28 т
Сомалийско С – СИ (лете)
Ю-ЮЗ (зиме)
1,0–3,0 21–27 н
Южнопасатно З и СЗ 2,3–2,7 22–28 н
Южнополярно ЗСЗ – СЗ под 0,9 -1 с
Тихи океан
Аляско СЗ и ЮЗ 0,9–1,8 2–15 н
Ел Ниньо (само зиме) Ю 1,0 28 т
Западноветрово И 0,9–1,9 -1–15 с
Източноавстралийско Ю 1,1–2,7 11–26 т
Калифорнийско Ю – ЮЗ ок. 0,9 12–26 с
Камчатско ЮЗ до 0,9 -1–11 с
Курошио СИ 0,9–2,9 12–28 т
Междупасатно противотечение И 0,8–2,9 25–28 с
Минданао Ю – ЮЗ 0,9–2,0 27–29 н
Ояшио ЮЗ – ЮЮЗ до 0,9 -1–10 с
Перуанско С – СЗ 0,8–1,9 17–25 с
Приморско Ю – ЮЗ до 0,92 -1–15 с
Севернопасатно З – СЗ 0,9–2,8 18–28 н
Севернотихоокеанско И – СИ 0,9–1,1 7–23 т
Южнопасатно З и СЗ 0,8–2,9 20–28 н
Южнополярно З – СЗ под 0,8 -2–2 с
*т – топло, с – студено, н – неутрално течение
**ср. год. темп.
          Океанските и морските течения се делят на няколко вида според различните признаци, по които ги класифицираме: според солеността-соленоводни и сладководни; според температурата-топли и студени, според посоката- гледа се посоката на компаса, от която излиза течението за разлика от вятър, където се гледа откъде влиза в компаса, според скоростта-бавни и бързи; според посоката-постоянни и променливи; според годишните времена-сезонни и целогодишни. Като правило студените идват от полюсите и вървят към екваториалните части. Океанските и морските течения са добре изучени и ежегодно картите на теченията се осъвременяват. Влияние оказват някои течения, като например Гълфстрийма. На  него се дължи живота на северните държави в Скандинавския полуостров, Прибалтика и че  Мурманск, разположен толкова на север не замръзва. Като се погледне картата на 60-тия паралел приблизително са Санкт Петербург, Хелзинки, Стокхолм още шведски и норвежки градове, както и северния части на Великобритания, а на Американския континент- Хъдсъновия залив, скован през по-голямата част от годината в ледове. Ще добавя още едни течения, имащи значение за изследването и населяването на островите в Океания. От Южна Америка до тях се стига лесно с балсови салове, а обратния път е много труден. Едва след няколко столетия се открива път за връщане покрай Хавайските острови( книгите на Тур Хейердал). 

image                 отляво-карта на теченията в Атлантическия океан
отдясно-карта на теченията в Индийския океан
          
Теченията оказват влияние при правене на разчетите и фактическото им изпълнение в корабоводенето. Капитаните винаги се съобразяват с теченията при водене на кораба и съобразяване на времето за пристигане, преминаване през проливите и натоварените зони. При изучаване на науката навигация се решават практически задачи по корабоводене с отчитане на дрейф и течение. Дрейф се нарича сносът, който корабът получава вследствие влиянието на вятъра и отклонението му от посоката, зададена по компаса. За компасите, ако някой е чел отдавна моята тема или я е пропуснал може да я видиhttp://barin.blog.bg/technology/2015/09/30/kompasite.1395798
                
Има и други известни случаи с хвърлени бутилки или предмети,намерени на необичайни места след години, поради наличието на теченията. Въпросът какво ще стане, ако поради глобалното затопляне теченията си променят посоката и скоростта, а някои дори спрат е обстоен и актуален. Изисква по-задълбочени изследвания и познания за посоката, началото, края, причините за теченията. Изследвнията може да са само приблизителни с големи допускания и условности, защото със сигурност измежду многото фактори, които влияят и пораждат теченията ще пропуснем да отчетем някой. Общо теченията са взаимно свързани.
              
Какво се получава за нашето Черно море, което най-много интересува българите? Движенията на морската вода са основно вълнения и морски течения. Вълните имат значение за формирането на брега. Посоката и пътищата на морските течения са обусловени от преобладаващите ветрове и от притока на речни води в северозападните части на басейна. В Черно море се образуват два кръга морски течения (в западните и в източните му части).
image
                   За корабоплаването най-голямо значение имат два вида течения – фрикционни (дрейфуви) и приливно отливни.
Съществуват следните случаи на фрикционни течения.
       – установено дрейфуво течение в дълбоко море, предизвикано от вятър с постоянна сила и постоянно направление. Повърхностно течение, предизвикано от вятъра в открито море се отклонява от неговото направление в северното полукълбо на 45є на дясно, при което това отклонение не зависи нито от скоростта на вятъра и теченията, нито от географската ширина на мястото.
           Под повърхностното течение се отклонява също на дясно от посоката на вятъра в която и повърхностното течение, но ъгълът на отклонение с дълбочината се увеличава. На определена дълбочина, която се нарича дълбочина на триене, дълбочинното течение е в обратна посока по отношение на направлението на повърхностното течение и неговата скорост е равна на 1/23 част от неговата скорост.
                   – дрейфуво течение в плитководно море. Ако морето не е дълбоко и неговата дълбочина е по-малка от дълбочината на триене, при разглеждане на развитието на течението, то се счита за плитко. В плиткото море теченията се формират по, по-различен начин в сравнение с дълбокото море. Така при намаляване на дълбочината на морето, ъгълът между направлението на повърхностното течение и вятъра ще е по-малък от 45є. Освен това, както е установено с наблюдения, ъгълът на отклонение в плитководното море зависи също и от силата на вятъра.
               – крайбрежна циркулация. В близост до бреговата черта дрейфувите течения предизвикват разместване на водата, което довежда до възникване на градиентно налягане и градиентно течение (термините са "сгон – нагон"). При дъното в слоя на дълбочината на триене се наблюдава придънно течение с променяща се скорост и направления в зависимост от релефа на дъното. С намаляване на дълбочината на морето направлението на дрейфувите течения се приближават към направлението на вятъра, а направлението на сгонно – нагонните течения се приближават към направлението на най-големия наклон на повърхността на морето.
              В Черно море през зимата преобладават северните и североизточните ветрове, но в югоизточните райони-източните и североиизточните ветрове. При спокойно време има бриз с изразен денонощен ход, през нощта от сушата към водата, а през деня обратно. Причината е различното нагряване на сушата и морето през денонощието.

             Покрай българския бряг преми­нава западният кръг на морското течение. У нас то е известно като Дя­волското течение. В района източно от град Варна към водите на това течение се добавят води от Кримското течение. След това на юг течението достига до района на протока Босфор. От там то продължава на изток покрай бреговете на полуостров Мала Азия. При нос Керемпе в Турция една част от него се отклонява на север към Кримския полуостров и по такъв начин формира западния кръг на черноморското течение. Останалата част от водата продължава да се движи на изток. Край грузинския бряг течението променя посоката си на северозападна и тече покрай кавказкия бряг на Черно море. Край Керченския проток то се слива с течението от Азовско море. Край бреговете на полуостров Крим течението се разклонява. Единият клон  се насочва на юг и по такъв начин се образува източния кръг на черноморското течение. Другият клон на течението се насочва на запад към бреговете на Одеса и Варна и участва във западния кръг на черноморските течения.  Тези доминиращи морски течения са с движение покрай бреговете. В централните части на двата кръга, т.е. в откриттите водни пространства движенията на водата могат да достигнат 5-15 см/сек или практически да няма морски течения. Водата там се премества само под влияние на силата на вятъра. Течението се чувства само в повърхностния слой на водата до около 100-130 м. дълбочина.



Гласувай:
5



1. kvg55 - Промяната на климата е факт. Това ...
27.05.2016 22:18
Промяната на климата е факт. Това несъмнено ще окаже влияние на морските течения. Както след това и обратното.
цитирай
2. barin - Здравей, kvg55
27.05.2016 22:31
Трябва по-задълбочено да се замисля, за да предположа какво би станало, но най-общо казано някои места по света ще се окажат неблагоприятни за живеене.Ако си гледал филма" Какво би станало.ако земната ос се измести с 4 градуса" по научно-образувателните телевизии може да си представим.
цитирай
3. indiram - Здравей, Барин!
30.05.2016 23:31
За мен, статията ти, е интересна - щото имам разностранни интереси... Знам какво е дрейф - щото като ученичка си купувах разни книжки... "Салът" на Амброджо Фогар, Морски катастрофи, (мостове, пътища, акведукти, виадукти...), ...
Знам колко труд и време са нужни ... за да се получи статия...
Много хубаво правиш като разказваш... за всичките ти теми, казвам...
Браво, Барин!
Аз, във всеки твой материал, си намирам по нещичко, което да ми помогне да си градя моето пъзелче! - Благодаря ти!

Поздрави!
цитирай
4. barin - Здравей, indiram, радва ме това, че ...
31.05.2016 22:01
Здравей,indiram, радва ме това, че четеш моите публикации редовно, харесват ти и имаш разностранни интереси. Следващият ми материал ще е по-различен и мисля тази вечер да го пусна. Аз днес смених книгите и ще започвам нови.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 3647738
Постинги: 423
Коментари: 5974
Гласове: 67335
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031