16.02.2022 22:01 - Дискът от Небра- звездна карта от XVI в. пр. Хр.
Автор: barin Категория: История

Последна промяна: 16.02.2022 22:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                       В света има много загадки и неразгадани случаи. За някои от тях съм писал:
Блогът на barin :: Лещите от Нимруд от преди 3000 ;
: Блогът на barin :: Механизмът от Антикитира
Блогът на barin :: Тунгуски метеорит;
Блогът на barin :: Загадката на Великденските острови
                      Има още много други. Дори в списание"Наука и техника за младежта" имам публикувана статия за Багдадската батерия.
               При опитите за разрешаване на загадките забелязвам у много хора, дори сред научните среди нежелание. Наскоро четох в блога за случая Дятлов, където има повече от 20 хипотези как са загинали в студената северна част на Урал 9-ма опитни скиори, младежи. Най-лесно е да се каже, че случилото се е божия намеса и край. Другото често срещано обяснение е, че са се намесили извънземните. Извънземни сигурно съществуват и идват на Земята да си правят своите проучвания и изследвания, но не може всичко нереално и трудно обяснимо да се свързва с тях. Дискът от Небра е едно нещо, което е изпреварило времето си с много векове, дори хилядолетие. То представлява карта на небето. Небесният дуск от Небра е бронзов на възраст около 3600 години приблизително. Нарича се дискът от Небра и е открит на хълма Мителберг, край град Хале, Германия, през 1999 г. До него лежали още две саби, две брадви, две гривни и длето.
image

През юли 1999 г. иманяри откриват диска в околностите на селцето Небра, в германската провинция Саксония-Анхалт, в гробница на връх Мителберг, богат на предмети от бронзовата епоха. В близост до мястото са открити още два меча, две брадви и части от две гривни. Естествено, иманярите веднага продават диска на черния пазар. През февруари 2001 г. германският археолог Харалд Мелер, който разбрал за находката, продавана на черно, предупреждава полицията. Иманярите попадат в капан, което позволява на археолога да спаси диска. На него са закрепени множество златни пластинки – малки точици, които представляват звезди, кръг, който изобразява пълната Луна (или Слънцето) и два снопа, които онагледяват два лунни сърпа. Един трети сърп се е загубил през вековете. Как европейците от бронзовата епоха, които мислехме за диваци и слабо цивилизовани, са могли да направят този макет на древното небе, и то много преди египтяните и шумерите? Какво представляват мотивите, изобразени на него? Дали това е най-старото представяне на звездното небе за всички времена? Или това е египетски артефакт, случайно попаднал в Небра 1600 години пр.Хр..? Според Харалд Мeлер, на диска е изобразено нощното небе от наблюдател, съзерцавал Плеядите преди 3600 години в Германия. На него можем да видим също и една арка от 82 градуса, представляваща отклонението между точката на изгряване и точката на залязване на слънцето по време на лятното и зимното слънцестоене. На диска са изобразени слънцето (или пълна луна), лунният полумесец и Плеядите на фона на символично изображение на нощното небе. Любопитно е, че има и две извивки, отбелязващи движението на слънцето в рамката на годината. Дискът от Небра може би представлява някакъв вид астрономически агрокалендар. Волфар Шослер предполага, че показва астрономическото време, когато е трябвало да започнат селскостопанските дейности в Германия през бронзовата епоха.
image
Размислите на учените започват с археолога Мелер, който анализира позицията на съзвездието Плеяди по онова време спрямо линията на западния хоризонт. Той констатирал, че преди да изчезнат на 10 март, Плеядите са все още видими по време на залеза. Това събитие на нощното небе е придружено от лунен сърп, точно какъвто има изобразен на небесния диск. Същият феномен се повтаря по противоположен начин на 17 октомври, когато Плеядите стават отново видими на хоризонта по време на разсъмване. Този процес е съпроводен от пълнолуние, нещо, което също е представено на диска. Астрономът от Хамбург Ралф Хансен дал гениалната идея да се наблюдава от много близо лунния сърп, който се намира на диска. Големината му е ключът, който разгадава мистерията – защото тази ширина отговаря на ширината на лунния сърп през четвъртия ден след новолуние. Какво знамение може да има това за древните от бронзовата епоха?
           Дискът на Небра е с размери около 30 см. Той представлява синьо-зелена патина в диаметър и тежи 2.2 кг. Символите върху диска изобразяват слънце или пълнолунние, лунен сърп и звезди.

image

Двете арки обхващат ъгъл от 82°, правилно сочейки ъгъла между позициите на залеза при лятното и зимното равноденствие при географската ширина на Мителберг (51 °N). По времето, когато дискът бил заровен, имал и тридесет и девет или четиридесет дупки по периметъра си, всяка приблизително 3 мм в диаметър. Според астрономът Ралф Хансен дискът бил опит да се координират слънчевите и лунните календари, за да знаят хората от Бронзовата епоха кога да сеят семена и кога да правят търговия, придавайки му почти съвременен смисъл за време. „За ежедневните календарни цели използвали лунните години. Но когато планирали кога да засяват полето и кога да жънат, използвали слънчевите години“.
       За възрастта на небесния диск може да се съди по другите находки, два меча, две брадви, едно длето, и две парчета от гривни. Съдейки по орнаментите върху мечовете, специалистите определят и датират времето около 1600 г. пр. Хр. В резултат на специални изследвания с най-модерна апаратура, изследователите се натъкват на странен бял материал. Първоначално се смята, че става дума за фрагмент от кост. По-късно става ясно, че се касае за парче кора от бреза и благодарение на нея, с помощта на радио-карбоновия анализ – възрастта на находката се определя на 3 600 г. Археолозите се са напълно единодушни, че хората от ранната Бронзова епоха, са заравяли в земята /депонирали – depot, бел. ред./ различни култови предмети, за да търгуват с боговете. Безброй брадви, гривни, длета и мечове, пръстени и обеци са били заравяни в земята, с които са откупували милостинята на Безсмъртните богове. Находката от Небра – този уникален Небесен свод, се счита единодушно за подобна Депония.
image
  Строителният център в Небра- където е намерен диска
        Широко приета е идеята, че дискът е използван като астрономически инструмент и, че чрез сравнение между небето и позициите на изгряване и залязване на слънцето върху дъгите на диска, може да се определи годишното време. Съществуват и теории, че дискът е използван за изчисляване на разликата между слънчевите и лунните цикли чрез добавяне на 13-ти лунен месец, нещо, което се прави на всеки две или три години. Най-вероятно също е от значение, че дискът е открит на върха на хълм – добро място за наблюдение на движенията на слънцето. Мястото, на което е открит древния артефакт, е било заградено от малък изкуствен рид, който вероятно е използван за измерване на позицията на слънцето на хоризонта.
 Дискът е намерен в Северна Европа - жесток регион с примитивно общество, където няма големи градове, писане и разработени научни теории. Следователно намерената карта на звездното небе показва, че преди 3600 години в Европа вече има творчески хора с впечатляващи интелектуални способности. В повърхността на диска били инкрустирани символи като полумесец, слънцето, звезди и гореспоменатата звездна система и според ЮНЕСКО това е най-старото бронзово изображение на космически явления в света. Находката е пренесена в археологическия музей в университета на Мартин Лутер в град Хале( на снимката).
 image

Дискът от Небра представлява най-старото изображение на звездното небе, познато на човечеството. Много изследователи смятат, че това е най -старото известно реалистично представяне на космоса, което все още е намерено, може би един вид астрономически изчислителен инструмент за определяне на времето за засаждане и прибиране на реколтата. се използва като усъвършенстван астрономически часовник. Многото осеяни разпръснати звезди представляват звездния куп Плеядите. Учудващо е, че звездното небе е представено с доста голяма точност, което доказва колко познания за астрономията са имали древните хора. Другото изненадващо е, че е намерен на място, където би трябвало да има примитивен начин на живот от нецивилизовани племена. Ако беше намерен някъде из Египет, Плодородния полумесец, Гърция или по р. Инд нямаше да е толкова учудващо. Другото е, че няма намерен негов аналог никъде по света. Дискът може да бъде астрономически инструмент, както и предмет с религиозно значение. Синьо-зелената патина на бронза може да е била преднамерена част от оригиналния артефакт. Находката се счита за потвърждаване, че астрономическите знания и способности на хората от европейската бронзова епоха включват внимателно наблюдение на годишния ход на Слънцето и ъгъла между неговите изгряващи и залязващи точки в лятното и зимното слънцестоене. Докато много по-стари земни работи и мегалитни астрономически комплекси, като кръга Гозек и Стоунхендж, вече са били използвани за маркиране на слънцестоенето, дискът е най-старият известен "преносим инструмент", позволяващ такива измервания. Няма вижда доказателства, че дискът е бил практично устройство за измерване на слънцето. Дискът Небра може би е свързан със слънчевия календар. Остава открит въпросът кой и защо е изработил диска от Небра? Все пак се правят опити за правдоподобни обяснения.

1. ernest - Относно диска от Небра
16.02.2022 23:28
Открит е в славянско поселение. Там са живеели славяни. Когато го откриват една от хипотезите на руснаците (питали ги понеже е славянски) е, че това вероятно е древно изображение на трите луни от славянските легенди: Леля, Месяц и Фатта.
Споменавал съм за тях в поста си:
- Изчезналата планета от Слънчевата система - Фаетон
цитирай
2. barin - Благодаря за информацията, Ерн...
17.02.2022 06:07
Благодаря за информацията, Ернест. За изчезналата планета Фаетон зная от материалите по астрология, които отдавна бях чел. Тя участва в хороскопите и някои аномалии на Земята се обясняват с наличието на нейни късове, разпръснати след "Мировата катастрофа".
3. rosiela - БАРИН,
17.02.2022 09:13
големи благодарности за интересния материал.
цитирай
4. barin - Благодаря, Роси. Интересен е ма...
17.02.2022 09:30
Благодаря, Роси. Интересен е материала и може да го доразработя по-нататък.
цитирай
5. mt46 - https://novavest.bg/2021/10/18/%D1%81%D0%BA%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%82%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B5%D0%B1%D0%B5%D1%81%D0%BD
17.02.2022 11:10
"Две златни арки по краищата били добавени по-късно, (едната от които е изгубена). Те били направени от злато с различен произход, както се вижда от химическите му примеси.

Последното допълнение било още една арка в дъното, обградена от множество резки с неясно значение, най-общо интерпретирани като Слънчева баржа („слънчевата лодка“) с множество гребла, или като Млечния път.

„За ежедневните календарни цели използвали лунните години. Но когато планирали кога да засяват полето и кога да жънат, използвали слънчевите години“, казва Хансен.

Само че не всеки е съгласен, че Небесният диск от Небра е бил използван за измерване на астрономически явления. „ Трудно е да се отговори на този въпрос, но не мисля, че е бил инструмент, използван да се наблюдават обекти в небето“, казва Кърт Рослунд, астроном от Гьотеборг.

Вместо това Рослунд твърди, че малко особености върху диска клонят към точно представяне и че е по-вероятно да са имали символична стойност – вероятно в шамански ритуали."
Здравей, Барин! Нужно и коректно е да посочваш източниците, които си ползвал...
цитирай
6. barin - Здравей, Марине. Именно затова не ...
17.02.2022 11:25
Здравей, Марине. Именно затова не съм дал категоричен отговор за какво се е използвал диска от Небра. Малко ми напомня на Багдадската батерия, която също е загадъчна. Сигурно е бил уред, предназначен за няколко неща. Не съм знаел за написаното от Рослунд, но е добре да си го прочета. Благодаря за допълнението чрез коментара.
цитирай
7. mt46 - https://gobio.boyanaacademy.com/2020/11/17/%d0%b4%d0%b8%d1%81%d0%ba%d1%8a%d1%82-%d0%be%d1%82-%d0%bd%d0%b5%d0%b1%d1%80%d0%b0-%d0%bd%d0%b0%d0%b9-%d0%b7%d0%bd%d0%b
17.02.2022 11:40

Самата находка представлява бронзов диск с диаметър 32 см, дебелина от 1,5 до 4,5 см и тегло около 2 кг. На него са закрепени множество златни пластинки – малки точици, които представляват звезди, кръг, който изобразява пълната Луна (или Слънцето) и два снопа, които онагледяват два лунни сърпа. Един трети сърп се е загубил през вековете. Как европейците от бронзовата епоха, които мислехме за диваци и слабо цивилизовани, са могли да направят този макет на древното небе, и то много преди египтяните и шумерите? Какво представляват мотивите, изобразени на него? Дали това е най-старото представяне на звездното небе за всички времена? Или това е египетски артефакт, случайно попаднал в Небра 1600 години пр.н.е.? Според Харалд Мeлер, на диска е изобразено нощното небе от наблюдател, съзерцавал Плеядите преди 3600 години в Германия. На него можем да видим също и една арка от 82 градуса, представляваща отклонението между точката на изгряване и точката на залязване на слънцето по време на лятното и зимното слънцестоене.

Кои са били древните, изработили диска?

Преди около 4000 години регионът на Саксония-Анхалт е бил обитаван от земеделски племена. Те усвоили през вековете умения за изработка на инструменти, обработващи земята. Племето живяло в големи къщи, където се побирал целият клан от около дузина души, заедно с животните. Трудната обработка на земята е изисквала усилията на всички членове на клана. Без съмнение ковачите са били особено почитани в племето. В разкопки на гробница в близост са намерени ковашки инструменти, златни бижута и бронзови оръжия.

Сплавта от мед и калай ни дава сведения за произхода на металите. Медта идва от мина в близост до Митеберг. Съставът на диска е бил старателно подбран, като е използвано минимално количество калай – 2,5%, което е нещо ново по онова време, въпреки че другите пропорции са типични за областта през бронзовата епоха. Другите обекти, намерени заедно с диска, потвърждават, че са били заровени окло 1600 г., а са произведени между 1700 и 2100 г.пр.н.е.

Древен агрономически календар?

Дискът от Небра може би представлява някакъв вид астрономически агрокалендар. Волфар Шослер предполага, че показва астрономическото време, когато е трябвало да започнат селскостопанските дейности в Германия през бронзовата епоха. Той се основава на факта, че изобразените звезди могат да бъдат единствено Плеядите, а датите на слънцестоенето са се ползвали по онова време с тази цел. Очевидно е, че това откритие повдига много въпроси. Реализирането на такъв календар изисква значителни астрономически познания. Но нашите предци не би трябвало да са наблюдавали небето, камо ли да са правили астрономически изчисления.

цитирай
8. barin - Предвид земеделството, с което са ...
17.02.2022 11:59
Предвид земеделството, с което са се занимавали племената в този район може дискът от Небра да е бил агро-астрономически календар. Има логика в това. При всички случаи са го направили народите, обитавали преди около 3600 г. земите на днешна Германия. Забелязвам, че даваш Мелер, за който не се сещам да съм чел. Ако се върне назад зведната карта може да се определи и приблизителното време от годината.
цитирай
9. notfun - ..имам чудесна книга, за Фаетон, и Бг космична Следа....забравам заглавието, винаги..
17.02.2022 12:00
....етоо.. гоо..).

Колелото на съдбата. Книга 2: Пътят на светлината
Елисавета Логинова, Владимир Зарев

Споменавал съм за тях в поста си:
- Изчезналата планета от Слънчевата система - Фаетон

цитирай
10. barin - Здравей, Юлия. Мисля, че точно Е...
17.02.2022 12:36
Здравей, Юлия. Мисля, че точно Ернест е писал за изчезналата планета Фаетон. Първият коментар тук е от него в този смисъл. Останките от планетата Фаетон влияят върху много процеси, случващи се на земята.
11. milenavarbanova9 - Поздрав, barin
20.02.2022 17:39
Прочетох текста с голям интерес. Великолепен артефакт и чудесна идея да пишеш за него!
Приятна вечер!
цитирай
12. barin - Благодаря, Милена. През послед...
20.02.2022 17:50
Благодаря, Милена. През последните вечери чета често за интересни артефакти от древността и опитите за обяснение. Много са необяснимите неща, които са ставали на Земята и сега стават.
цитирай
13. zaw12929 - В МИНАЛОТО Е ИМАЛО И ПО ИМНИ ОТ НАС. . . ...
26.02.2022 08:50
В МИНАЛОТО Е ИМАЛО И ПО ИМНИ ОТ НАС... А ЗАЩО БЕЗ ОБЯСНЕНИЕ
цитирай
14. barin - Здравей, Зав. За много неща няма ...
26.02.2022 08:58
Здравей, Зав. За много неща няма обяснения, но по научно=популярните телевизии се опитват да изградят теории за необяснимите неща. Според мен с не толкова голям успех.
цитирай
15. heavenland - Чудна карта...предполагат най старата...
06.05.2022 02:06
цитирай
16. barin - Здравей, heavenland. Мисля, че е ...
06.05.2022 05:21
Здравей, heavenland. Мисля, че е най-старата позната намерена карта.

«  Март, 2024