
Прочетен: 8202 Коментари: 24 Гласове:
Последна промяна: 22.04.2021 21:20


"Св. апостол Андрей Първозвани и проповедта му в земите на България St. apostle Andrew and his sermon in the lands of Bulgaria Св. апостол Андрей Първозвани и проповедта му в земите на България Автор: Венцислав Каравълчев Публикувано: Християнство и култура, бр. 4 (121), с. 101-111



Евхерий Лионский († 449 г.) ни съобщава също, че апостол Андрей „с проповедта си е смекчил Скития”.[32] Св. Исидор Севилски (560-636) е поредният виден църковен деец, който говори за проповедта на ап. Андрей в Скития.[33] Съществуват още доста подобни свидетелства от периода до 10 век, на които поради ограничения обем на настоящата статия няма да се позовем. В Римския мартиролог – Marryrologium Romanum – четем: „На 30 ноември, в Патра Ахайска се чества паметта на св. Андрей, апостолът, който проповядваше Евангелието на Христа в Тракия и Скития. Той бил арестуван от Проконсула Егеас и първоначално хвърлен в затвор, после тялото му нарязано и накрая разпънат на кръст. На него той живя два дни, като поучаваше хората. И като измоли от Господа да не бъде свален от кръста, той беше обграден от голяма небесна благодат, докато една светлина за кратко го обви и той предаде Богу дух”.[34] Най-голям интерес за нашето изследване представлява „Житие на св. ап. Андрей”, създадено в началото на 9 век от Епифаний Монах (както и направените върху него преработки на Никита Давид Пафлагон (род. 885 г.) и на св. Симеон Метафраст (10 в.), което потвърждава, че „жребият” за проповед на св. апостол Андрей са днешните земи на България. Вековните спорове за първенството между предстоятелите на Рим и на Константинопол и обвиненията от страна на Римския папа, че той, като приемник на епископската катедра на св. ап. Петър, има правото да бъде пръв между йерарсите на Църквата, докато Константинополският патриарх няма и апостолска приемственост на катедрата си, провокира византийците към усилено изучаване делото на св. апостол Андрей.[35] Епифаний Монах, един от даровитите писатели и агиографи на своята епоха във Византия, предприема пътуване по стъпките на апостола и на базата на събрания материал, както и на преработката на древните предания и сведения от църковните писатели, и на съществуващия все още по негово време текст на „Деяния Андрееви” създава едно „Житие на св. ап. Андрей”, което не само добива широко разпространение, но и ляга в основата на по-късните доработки, които правят посочените по-горе автори. Това житие, независимо, че възниква едва в началото на 9 век (между 815 и 843 г.), съдържа в себе си възможно най-много и най-пълни сведения и описания за живота и делото на апостола. То е изчистено от много от фантастичните елементи, които съществуват в апокрифите, и не без основание ляга в основата на православната традиция по отношение проповедта на св. апостол Андрей. Според Епифаний Монах от Йерусалим апостолът извършва три пътувания. По време на първото той, заедно с апостол Петър, посещава Антиохия, Анкира, Синоп, Трапезунд и като достига до земите на дн. Грузия, се връща в Йерусалим. Второто пътешествие е това, което представлява особен интерес за нас. От Антиохия той, заедно със св. ап. Йоан Богослов се отправя за Ефес, където Сам Господ Иисус Христос му се явява и му заповядва да отиде в Скития, където в Одесос, дн. Варна, ръкополага св. ап. Амплий за пръв епископ на града.



Св. Андрей( горе) и св. Павел( под него)
Тъй като съм от Варна смятам за необходимо да пиша и за апостол Амплий, който е първият епископ на Одесос:
Свети апостол от 70 –те Амплий е първият епископ на античния град Одесос (днешната Варна). Апостол Амплий бил ученик на първовърховния апостол Павел. Ап. Павел обичал ученика си, заради огнените му слова, с които обръщал людете в Христовата вяра, заради безстрашието му и заради благородния му нрав. Как ли въздействал с поведение и със слово, ние точно не знаем, но знаем, че в посланието си до римляни (16:8), апостол Павел пише: „ Поздравете обичния ми в Господа Амплия ”. Този смел вестител на Христовото учение имал благотворното влияние и на друг велик следовник на Спасителя- първозвания апостол Андрей. От него той бил ръкоположен за епископ.
След много апостолски трудове, ап. Амплий, тръгнал по стъпките на първозвания апостол Андрей по черноморското крайбрежие и стигнал до Одесос – днешният град Варна и се установил там да проповядва. Голям бил духовният интерес на слушателите му. В душите им се разсейвал езическият мрак и изгрявала Христовата светлина. От ранно утро апостолът излизал на площада, където го чакали много граждани. Големият пристанищен град бил богат и красив, но залят с езически заблуди. Той вдигал глава нагоре, пошепвал молитва и започвал проповедта си. Морският вятър разхлаждал челата на слушателите, а словата му внасяли ведрина в душите, изтерзани от греха.
Житие на свети апостол Андрей Първозвани:
Св. ап. Андрей се нарича Първозвани, понеже пръв от апостолите бил повикан да тръгне след Христа. От ранни години той жадувал за божествената истина и когато Йоан Кръстител се явил от Юдея, той станал един от неговите ученици. Андрей стоял на брега на Йордан, когато Йоан Предтеча, посочвайки на народа минаващия Иисус, казал: "Ето Агнецът Божий!" Като чул тези думи, Андрей тръгнал подир Спасителя и прекарал с Него целия ден. Андреевден се чества на 30 ноември. След това отишъл да намери брата си Симон (Петър), съобщил му радостната вест: "Намерихме Месия", и го довел при Христа. Двамата братя обаче продължавали своя предишен живот и се занимавали с риболовство. Те били родом от Витсаида. По-късно Спасителят ги видял на брега на Галилейското море и им казал: "Вървете след Мене, и Аз ще ви направя ловци на човеци". От тогава те навсякъде вървели подир Спасителя и били свидетели на Неговите чудеса, смърт и възкресение. Името на св. Андрей често се среща в Евангелието. За него се споменава в разказа за нахранване на народа с пет хляба (Йоан.6:5 - 13). Андрей с трима други апостоли разпитвал Господа за бъдещата съдба на Църквата и чул пророчеството за разрушаването на Йерусалим
и за свършека на света (Марк. 13:3). Той заедно с Филип казал на Иисус, че някои елини желаят да го видят, и чул думите на Спасителя: Дошъл е часът да се прослави Син Човешки (Иоан.12:22).
Ето кои са първите епископи, поставени от св. Андрей Първозвани:
- св. Стахий – поставен от св. апостол Андрей за епископ във Византион,
- св. Амплий – епископ в Лида,
- св. Урбан – епископ в Македония,
- св. Наркис – епископ Атински,
- св. Апелий – епископ Ираклийски и
- св. Аристовул – пръв благовестник в Британия, където загинал мъченически.
Съществува предание, че преки апостолски ученици били първи епископи в някои от градовете на днешните български земи - Ерм във Филопопол (Пловдив), Карп в Тракийска Верен (Стара Загора), Амплий в Одесус (Варна) и пр. Това обстоятелство говори, че апостоли, като са минавали по тия земи за благовестничество, кактр всякъде другаде, основавали църковни общини, организирвали ги в епархии и ръкополагали за тях предварително подготвени епископи и презвитери, някои от които в усърдието си стигат до мъченичество. В един наш Синаксар от 1340 г. се говори за учениците па ап. Андрей - св. мъченици Иенен, Ирин и Пин, - които проповядвали главно като мисионери в Скития.
Та това е основното за разпространението на христовото учение по земите на Балканския полуостров. Оказа се, че намерих много материали, като взех тези, които са от препоръчаните места от църквата.
Тагове:
Св. Боян- Енравота, първата християнска ...
Днес почитаме паметта на св. Александър ...
© Дисидентът Глеб Павловски провалил дем...
Кенхерският слуга празнува шестдесет год...
Много, много добре, Барин.
:)))
Поздрави!
Поздрави!
Той не български, а е кавалски град - там са живели прабългарите кикони, според РадостиВгъза!
Поздрави!
Поздрави!
Поздрави!
Може това да е ... но се възприема положително...
Поздрави!
Поздрави!
Поздрави!