Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.04.2021 21:14 - Християнството на Балканския полуостров през I век
Автор: barin Категория: История   
Прочетен: 6621 Коментари: 24 Гласове:
55

Последна промяна: 22.04.2021 21:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                     Основно в темата използвам написаното от Венцислав Каравълчев. Християнството по българските земи се разпространява още след разпъването на Исус Христос. Християнските идеи не са били чужди на народите, населявали Балканския полуостров. Иначе Армения е първата държава, приела християнството за официална религия през 301 г. Голямо значение за религията има приемането на християнството от Римската империя през 324 г. от Константин Велики, канонизиран за светец. По това време Римската империя е могъща държава, нещо като сегашна"Велика сила". Оттам лесно се разпространява из цяла Европа, а по-късно след откриването на Америка и по света. Основните разпространители тук са св. апостол Павел и св. Андрей Първозвани. Така предложиха от Духовно-просветния център към църквата"Св. Архангел Михаил" и патриаршията във Варна, като потърсих информация. Тя ми трябваше за оформянето на един доклад и по технини препоръки прочетох и публикувам материала за св. Андрей Първозвани:
"Св. апостол Андрей Първозвани и проповедта му в земите на България    St.  apostle Andrew and his sermon in the lands of Bulgaria Св. апостол Андрей Първозвани и проповедта му в земите на България    Автор: Венцислав Каравълчев    Публикувано: Християнство и култура, бр. 4 (121), с. 101-111   imageВъпреки определените успехи на българските учени, изследващи историческото ни минало, и независимо от немалкото публикации, които се стремят да запълнят големите бели полета в мозайката на българската история, неизследваните теми продължават да заемат огромен дял в тази мозайка. Дори проблематика, върху която има десетки статии и монографии, продължава да крие много неизвестни – такава е спецификата на историческото познание, което не може да направи пълна възстановка на миналото, но изследва единствено следите за събитията, останали в общата памет. В полето на църковната ни история празнотите в историческото изследване са още по-големи. Миналото на България в църковно отношение крие неподозирани дълбини и богатства, които трябва да бъдат разкривани и правени достояние на сънародниците ни, особено в тези трудни и оскъдни на духовност времена, за да вдъхновяват още повече вярващите и да приобщават към Църквата онези, които се намират вън от нея. Без преувеличение можем да кажем, че земите на днешна България не само са били осветени от проповедта на апостолите и техните ученици, но и че християнството пуска дълбоки корени тук още от първия век, а кръвта на ранните мъченици, които слабо или въобще не познаваме, е напоила тези корени толкова обилно, че дървото на Църквата ни няма да се поклати, независимо от превратностите и безплодието на времето. Неслучайно Божият промисъл е отредил Българската църква да бъде начатък за всички славянски църкви, да бъде съборно определена за първата патриаршия извън древната пентархия – Константинопол, Рим, Александрия, Антиохия и Йерусалим. И понеже в Църквата случайности няма, а всичко е по промисъл и воля Божия, Сам Господ е призовал трима от своите апостоли да проповядват благата вест по нашите земи. Това са св. ап. Андрей Първозвани, св. ап. Филип и св. ап. Павел. В настоящата статия ще се опитаме по-задълбочено и внимателно да разгледаме дейността и свидетелствата за тази дейност на св. ап. Андрей по нашите земи. Можем да изпитваме само радост и благоговение от факта, че именно първият призован за апостол от Господ Иисус Христос, св. Андрей, е един от благовестниците по нашите земи. Нещо повече, земите на днешна България – Добруджа и Тракия са му апостолския „жребий”, затова, още по-голяма трябва да бъде радостта ни от факта, че Сам Господ Иисус Христос го изпраща на проповед тук. С известно съжаление и тъга трябва да отбележим, че макар проповедта на св. ап. Андрей по нашите земи да е известен на науката факт, в българската историография няма нито едно изследване по въпроса. А темата е изключително интересна и многопластова. За сметка на това в страни като Русия, Грузия, Румъния има стотици научни разработки и публикации, които всячески се опитват да свържат историята на техните поместни църкви с името на св. апостол Андрей, като е интересно да отбележим, че при разработването на тези въпроси неминуемо се засяга и връзката на тези земи с българите.[1] А ние, които и до днес живеем в земите, където е звучала проповедта на апостола по заповед на Самия Господ Иисус Христос, продължаваме да търсим източник за национално вдъхновение единствено във военната си история или пък в съмнителни духовни движения като богомилството, дъновизма и т. н., които са носители на болна мистика, а поради своята дуалистична природа са безплодни в културно и социално отношение. Кой е св. апостол Андрей Първозвани Според Св. Писание св. ап. Андрей е роден във Витсаида, брат е на ап. Петър и е съгражданин на ап. Филип (Иоан 1:44; Мат. 4:18). Впоследствие живее заедно с брат си в къща в Капернаум (Марк 1:21-29). Бащата на св. ап. Андрей и на св. ап. Петър се казва Йона (Мат. 16:17). В по-късно време, на базата на гръцкия текст на Евангелието от св. апостол Йоан Богослов се ражда т. нар. гръцка легенда, която предполага, че бащата на апостолите Андрей и Петър се казва Йоан, а майка им Йоана (Иоан 1:41).[2] Тук е редно да отбележим, че според новите изследвания е допусната грешка в интерпретацията на най-старото сведение, дадено от евангелист Матей. Той буквално пише: Simon Baryцnд, което по-късните интерпретатори и преводачи разделят на Bar – Yцnд, т. е. син на Йона. Всъщност, така както е записана думата в оригиналния текст на св. ап. Матей – Baryцnд неразделено има значение на бунтовник, екстремист, зилот, т. е. в миналото си Петър, заедно с брат си, бъдещия апостол Андрей, са участвали в съпротивата срещу Рим.[3] image Името на ап. Андрей е гръцко (Ἀνδρέας) и означава смел, мъжествен, доблестен. Гръцките имена на св. ап. Андрей, на св. ап. Филип и на други новозаветни персонажи показват колко дълбоко е проникнало гръцкото влияние и култура през този период в библейските земи.[4] Апостол Андрей е един от двамата ученици на св. Йоан Предтеча и Кръстител, които след свидетелството му последват Господ Иисус Христос (Иоан 1:35-40). Тъй като ап. Андрей е станал първият ученик на Господа, Св. Предание го нарича Първозвани. След като прекарва един ден с Христос, той призовава и брат си Петър да стане Христов последовател (Иоан 1:41-42). По свидетелството обаче на св. евангелисти Матей и Марк, апостолите Андрей и Петър, заедно с Йоан и Яков, са били рибари и по време на риболов са били призовани от Господа (Мат. 4:18, Марк 1:16). Можем да допуснем, че ап. Андрей е заемал някакво особено място сред апостолите. Основание за това ни дават някои събития, отразени в Св. Писание. Така например, при чудесното нахранване на петте хиляди с пет хляба и две риби апостол Андрей изглежда е някакъв отговорник за посетителите (Иоан 6:8-9). Подобен пример имаме и при посещението на елините, дошли в Йерусалим за Пасха, които пожелали да видят Господа. Елините се обърнали първо към св. ап. Филип, той от своя страна към св. ап. Андрей и те заедно отишли при Господа (Иоан 12:21-22). Заедно със св. апостоли Петър, Яков и Йоан, ап. Андрей е участник в беседата на Спасителя на Елеонската планина (Марк 13:3). Той присъства заедно с останалите ученици на Тайната вечеря и при явяването на Господа на апостолите след Възкресението, а също така и при Неговото Възнесение (Деян 1:13). Последното известие, което имаме от Св. Писание за ап. Андрей, е неговото участие в избора на дванадесети апостол, на мястото на Юда Искариотски, и присъствието му в деня на Петдесетница при слизането на Светия Дух (Деян 2:1). Св. апостол Андрей и мисията му в земите на днешна България Както вече отбелязахме, последното споменаване за ап. Андрей в Св. Писание е в книга Деяния Апостолски. Подобно е положението и с дейността на повечето от апостолите, за чийто живот и проповед, както и за мъченическата им смърт научаваме от други източници извън Писанието, много от които днес са извън каноничната литература. Фактът, че някои сведения са почерпени от неканоничната или апокрифна литература, не бива да ни смущава.[5] Тези произведения са били извадени от кръга на каноничната литература не защото съдържат сведения от географски характер, посочващи пътуванията и местата на проповед на апостолите, а защото в тях са застъпени учения, които се разминават с учението на Църквата. Един пример са сведенията за живота и дейността на Пресвета Богородица след Христовото Възнесение, които днес са широко застъпени в православната книгопис и богослужение и които също са почерпени от апокрифната литература, което ни най-малко не намалява стойността и достоверността им. Най-ранното и съответно най-достоверното по отношение близостта във времето житие или описание за дейността и чудесата на св. апостол Андрей, наречено „Деяния Андрееви” (Acta Andreae), е било съставено още в средата на 2 век.[6] За съжаление то не е достигнало до нас в оригинал. Причините за това са много, но вероятно главната сред тях е, че то има гностичен характер и попада под ударите на т. нар. Decretum Gelasianum, с който се определя кои книги са канонични и съответно добри за четене и кои апокрифни и забранени за четене.[7] Независимо от превратностите на времето то се съхранява поне до края на първото хилядолетие след Христа. От 9 век имаме свидетелството на св. патриарх Фотий († 891 г.), че „Деянията на св. ап. Андрей” са били все още цялостно запазени в периода на неговото предстоятелство на патриаршеската катедра в Константинопол.[8] За тези „Деяния Андрееви” споменава също и Евсевий Кесарийски (265-340), което означава, че по-негово време те са достатъчно популярни, но са ги причислявали към произведенията, дело на еретици.[9] Според специалистите св. Григорий от Тур е човекът, направил съкратения латински превод на тези „Деяния”, който е достигнал до нас.[10] Опит за пълна реконструкция на „Деяния Андрееви” прави Ж. Прийор, който на основата на гръцки, коптски, латински и арменски ръкописи смята, че е успял да възстанови текста на апокрифа.[11] Възстановеният текст показва, че там няма елементи, които да го определят като еретически, но се застъпва краен аскетизъм, поради което ранната Църква основателно се е отнесла с подозрение към него. Този пък краен аскетизъм става причина текстът да намери широко разпространение сред манихеите. В развитието на житийната традиция на св. апостол Андрей Първозвани още от древността възникват две направления. Първото, накратко описано по-горе, води началото си от средата на 2 век и е свързано с апокрифните „Деяния Андрееви”. Най-важната особеност на тази по-ранна житийна традиция е, че разкрива посоката на мисионерската проповед на ап. Андрей по един доста по-различен начин от този, който днес ни представят редица автори. Апостол Андрей подобно на своя брат Петър (срв. 1 Петр. 1:1), се отправя към Понт (южните брегове на Черно море), като посещава Амасия, Синоп, Никея и Никомидия, Византион, Перинт, т. е. той се движи на запад и след това на северозапад към днешните земи на България. Нито дума за някакво пътуване на изток, към Грузия,[12] към Кавказ, Китай (съществува и такава легенда), нито пък към Херсон, Крим, Киев, че дори до Ладожкото езеро и бъдещия Валаам.[13] Не, св. Григорий ясно казва, че от Мала Азия той отива в Тракия: „… Inde progressi ut venirem Thracias…” и Македония: „… et invenit ibi navem quae in Macedoniam properaret…”.[14] Различни откъслечни сведения за св. ап. Андрей ни дават и апокрифите: Евангелие от Петър (ок. 150 г.), Послание на апостолите (ок. 160 г.), Апостолските постановления (ок. 250 г.) и др. Втората традиция е също раннохристиянска и започва своето развитие в началото на 3 век. Тя е свързана с името на Ориген († 254 г.), който прави едно уточнение за мястото, където се отправя на проповед апостол Андрей. В своите коментари към Св. Писание той казва, че св. ап. Андрей отива да проповядва в Скития (по-точно Малка Скития – земите на днешна Добруджа). Ориген смята, че Понт, Витиния, Мала Азия са мястото, отредено за проповед на ап. Петър, докато мястото, отредено за ап. Андрей е Скития. Сведенията на Ориген са достигнали фрагментарно до нас, включително през други автори, които го цитират. Оригеновото свидетелство, че Скития е отредена за проповед на св. ап. Андрей („Ἀνδρέας δὲ τὴν Σκυθίαν… ”) не се е запазило в оригинал. То е цитирано от бащата на църковната история Евсевий Кесарийски (265-340): „ταῦτα Ὠριγένει κατὰ λέξιν ἐν τρίτῳ τόμῳ τῶν εἰς τὴν Γένεσιν ἐξηγητικῶν εἴρηται”[15].[16] Почти едновременно с Ориген, друг голям раннохристиянски писател и светец на Църквата св. Иполит Римски (170-235), свидетелства също за Скития като област на проповед на апостола.[17] В съчинението си За дванадесетте апостоли св. Иполит казва, че св. Андрей проповядва в Скития и в Тракия: „Ἀνδρέας Σκύθαις, Θράκαις κηρύξας…”.[18] От думите на св. Иполит Римски се вижда, че явно след проповедта си в Скития, св. Андрей продължава своята проповед към Тракия, от където отива в Ахая, за да намери мъченическата си кръстна смърт в главния град на провинцията, Патра: „ἐσταυρώθη ἐν Πάτραις τῆς Ἀχαίας ἐπὶ ἐλαίας ὄρθιος καὶ θάπτεται ἐκεῖ”.[19] В друго свое произведение св. Иполит Римски предоставя още интересни подробности за случилото се в земите на днешна България. В своето съчинение За седемдесетте апостоли той дава допълнителни сведения за апостолската проповед по българските земи. Там той посочва като епископ на Одесос, дн. Варна, ап. Амплий: „Ὁ Ἀμπλίας ἐπίσκοπος Ὀδυσουπόλεως”,[20] т. е. имаме косвено указание и то още от периода 1-2 век, че св. Андрей Първозвани ръкополага ап. Амплий за първи епископ на Варна. Името на ап. Амплий се появява в Св. Писание в Посланието на св. ап. Павел до римляни (16:8): „Поздравете обичния ми в Господа Амплия”. Като тълкува този пасаж, Ориген нарича св. Амплий „участник в апостолското дело”.[21] image В това произведение – списък на седемдесетте апостоли на Христос – фигурират и други интересни имена. Там например присъства името на ап. Стахий като епископ на Византион: „Στάχυς ἐπίσκοπος Βυζαντίου”.[22] За ап. Стахий св. Доротей Тирски (255-362) свидетелства, че е ръкоположен лично от св. Андрей за епископ на Византион.[23] Особен интерес за нас представляват имената на ап. Карп, който е епископ на Верит в Тракия (Верия, Верея, дн. Стара Загора):[24] „Καρπός ἐπίσκοπος Βερροίας τῆς Θράκης”,[25] както и на Зина(с), епископ на Диоспол: „Ζηνάς ἐπίσκοπος Διοσπόλεως”.[26] Необходимо е да уточним, че историята познава няколко града, носещи името Диоспол, като два от тях са в Египет, а три в Близкия изток. Единственият град в Европа, който е познат под това име е дн. Ямбол.[27] Понеже в текста на св. Иполит липсват уточнения, както е и в случая с Верея, то по отношение на Диоспол въпросът остава отворен и има нужда от отделно и задълбочено изследване. Интересно е, че в този списък имаме имената на още няколко апостоли от седемдесетте, за които знаем от други сведения и апостолски списъци, че са ръководили епископски катедри в българските земи, но които поради различни причини св. Иполит е посочил за епископи на други места. Става въпрос за св. Климент Римски, който много вероятно е пръв епископ на Сердика, дн. София,[28] но в списъка на св. Иполит е даден като епископ на Сардиния: „Κλήμης Ζηνάς ἐπίσκοπος Σαρδινίας”,[29] св. Ерм, за когото имаме сведения, че е пръв епископ на Филипополис, дн. Пловдив,[30] но в случая е даден като епископ на Филипи: „Ἐρμάς ἐπίσκοπος Φιλίππων” и др.[31]
Евхерий Лионский († 449 г.) ни съобщава също, че апостол Андрей „с проповедта си е смекчил Скития”.[32] Св. Исидор Севилски (560-636) е поредният виден църковен деец, който говори за проповедта на ап. Андрей в Скития.[33] Съществуват още доста подобни свидетелства от периода до 10 век, на които поради ограничения обем на настоящата статия няма да се позовем. В Римския мартиролог – Marryrologium Romanum – четем: „На 30 ноември, в Патра Ахайска се чества паметта на св. Андрей, апостолът, който проповядваше Евангелието на Христа в Тракия и Скития. Той бил арестуван от Проконсула Егеас и първоначално хвърлен в затвор, после тялото му нарязано и накрая разпънат на кръст. На него той живя два дни, като поучаваше хората. И като измоли от Господа да не бъде свален от кръста, той беше обграден от голяма небесна благодат, докато една светлина за кратко го обви и той предаде Богу дух”.[34] Най-голям интерес за нашето изследване представлява „Житие на св. ап. Андрей”, създадено в началото на 9 век от Епифаний Монах (както и направените върху него преработки на Никита Давид Пафлагон (род. 885 г.) и на св. Симеон Метафраст (10 в.), което потвърждава, че „жребият” за проповед на св. апостол Андрей са днешните земи на България. Вековните спорове за първенството между предстоятелите на Рим и на Константинопол и обвиненията от страна на Римския папа, че той, като приемник на епископската катедра на св. ап. Петър, има правото да бъде пръв между йерарсите на Църквата, докато Константинополският патриарх няма и апостолска приемственост на катедрата си, провокира византийците към усилено изучаване делото на св. апостол Андрей.[35] Епифаний Монах, един от даровитите писатели и агиографи на своята епоха във Византия, предприема пътуване по стъпките на апостола и на базата на събрания материал, както и на преработката на древните предания и сведения от църковните писатели, и на съществуващия все още по негово време текст на „Деяния Андрееви” създава едно „Житие на св. ап. Андрей”, което не само добива широко разпространение, но и ляга в основата на по-късните доработки, които правят посочените по-горе автори. Това житие, независимо, че възниква едва в началото на 9 век (между 815 и 843 г.), съдържа в себе си възможно най-много и най-пълни сведения и описания за живота и делото на апостола. То е изчистено от много от фантастичните елементи, които съществуват в апокрифите, и не без основание ляга в основата на православната традиция по отношение проповедта на св. апостол Андрей. Според Епифаний Монах от Йерусалим апостолът извършва три пътувания. По време на първото той, заедно с апостол Петър, посещава Антиохия, Анкира, Синоп, Трапезунд и като достига до земите на дн. Грузия, се връща в Йерусалим. Второто пътешествие е това, което представлява особен интерес за нас. От Антиохия той, заедно със св. ап. Йоан Богослов се отправя за Ефес, където Сам Господ Иисус Христос му се явява и му заповядва да отиде в Скития, където в Одесос, дн. Варна, ръкополага св. ап. Амплий за пръв епископ на града.
image „Андрей, заедно с Йоан пристигнал в гр. Ефес, където проповядвали Словото. Там (нашият) Спасител и Господ Иисус Христос се явява във видение на дивния Андрей, като го насърчава по-скоро да достигне Витиния: „Аз Съм с теб, където и да се отправиш, защото Скития те чака”. Като разказа това видение на богослова Йоан, се прости с него и като взе своите ученици, боговдъхновеният Андрей се отправи за гр. Лаодикия във Фригия Капатиана. И от тук, като продължи нататък, той пристигна в Одисупол Мизийски. Като остана в него няколко дни и постави на повярвалите епископ по име Ампион, той премина планината Олимп и отседна в Никея, което бе най-голямото село във Витиния, защото тогава той [Никея] още не беше град, защото го укрепи и украси, както разказват, по-късно Траян, и тамошното пристанище беше по-рано, както говорят, много малко, на голямо разстояние от самото село…”.[36] От това детайлно описание на проповедническия път на св. Андрей в цитирания пасаж, се вижда, че след призоваването му да проповядва Словото в Скития, апостолът тръгва на север, преминава в Тракия и от там в Скития. Крайната северна дестинация при това пътуване е гр. Одесуполис или Одесос – днешна Варна. Тук той проповядва известно време и успява да обърне доста хора към Христос. На новосъздадената християнска община той ръкополага за епископ ап. Амплий, който в текста е назован Ампион. В началото на нашето изследване споменахме, че проповедта на апостола не обхваща цяла Скития, която се е простирала по северните брегове на Черно море, днес Украйна и Русия, но се ограничава само до част от Малка Скития, дн. Добруджа, с най-северна точка гр. Одесос. Възражението на руски автори, че провинция Малка Скития е създадена едва в края на 3 век по времето на имп. Диоклетиан и че по времето на ап. Андрей тя не съществува, а има само Скития, което допуска възможността апостолът да е стигнал и до днешна Русия, няма голямо основание.[37] Както видяхме и в другите основни цитирани извори, авторите им говорят само за Скития, а не за Малка Скития, което вярно отразява епохата и административното деление в империята. Правим уточнението Малка Скития, защото подробното описание на Епифаний конкретизира достатъчно географската област – то ни посочва точно мястото, което в по-късната административна реформа в Римската империя отговаря на Малка Скития. Дали св. ап. Андрей е достигнал и в други райони, далеч на север от Варна не е предмет на това изследване. Използването на примери и паралели, засягащи този въпрос в дебата в настоящата работа, е само за да покаже, че различни народи и поместни църкви, за които не се е съхранила никаква конкретика по въпроса, разработват активно темата за св. ап. Андрей, за да подчертаят древното достойнство на своите църкви. Докато ние, които имаме ясни сведения за присъствието и проповедта му по нашите земи, не проявяваме никакъв интерес към възраждане на историческата и църковна памет за това особено Божие благословение. Във Варна, в града и околностите, където е проповядвал апостолът, няма нито един храм, посветен на св. Андрей![38] В църковното пространство молитвената памет е тази, която предхожда и заквасва историческата памет. И ние, които претендираме да сме православни, църковни хора, трябва дълбоко да осъзнаем, че „паметта, вечната памет, динамиката на молитвеното спомняне, а не статичното изчитане на готови имена и фрази, е основен двигател и носител на Преданието”.[39] Тропар: Като първозван между апостолите и брат на върховния от тях, моли се, Андрее, на Владиката Христа: да дарява мир на вселената, и на душите ни велика милост."   За първи път текстът е публикуван в сп. Християнство и култура, бр. 4 (121), с. 101-111 (бел. ред.). [1] По-подробно за това виж в: Alexandrou, G. “The astonishing missionary journeys of the apostle Andrew” – In: Road to Emmaus, 5, 4 (19), 2004, p. 3-55. В тази статия-интервю авторът, въз основа на различни извори и източници за живота и делото на св. апостол Андрей, представя основните изводи на свое мащабно изследване-пътепис (над 1000 страници) върху мисионерските пътувания на апостол Андрей. Авторът вероятно е вдъхновен от примера на средновековния автор Епифаний Монах и посещава всички места в Европа, Мала Азия, Азия чак до Китай, където се е развило предание за проповедническата дейност на ап. Андрей. В описанието на тези традиции Г. Александру не претендира за критичен анализ на сведенията, но книгата му съдържа много ценни и малко известни факти, които заслужават по-задълбочено изследване. Така например, когато говори за проповедта на апостол Андрей в Скития, той говори за силна привързаност на християните сред протобългарите към апостола. За тази почит според него свидетелства фактът, че още по времето на съюза с хуните прабългарите са имали църкви и параклиси, посветени на св. ап. Андрей. По-късно с разселението им към Панония и Италия, както и към днешна Гърция, те пренасят със себе си този култ и в селищата им е имало параклиси и църкви, посветени на св. ап. Андрей (пак там, с. 26-27). [2] Peterson, P. Andrew, brother of Simon Peter. His history and his legends, Leiden 1963, p. 1. [3] Cullmann, O. Peter: Disciple – Apostle – Martyr, London & Philadelphia 1953, p. 21-22. [4] Peterson, P. Op. cit., p. 1. [5] Има много и различни издания на оцелялата през вековете апокрифна литература. За нуждите на нашето изследване използваме едно от най-добрите съвременни издания: Schneemelcher, W. New Testament apocrypha. I. Gospels and related writings, Louisville–London 1991; New Testament apocrypha. II. Writings relating to the apostles, Apocalypses and related subjects. Louisville–Kentuky 1992. Освен този двутомник сме използвали: Apocryphal Gospels, Acts and Revelations, trans. A. Walker, Edinburgh 1870 и др. [6] Скогорев, А. Апокрифические деяния апостолов. Арабское Евангелие детства Спасителя. Исследования. Переводы. Комментарии, СПб. 2000, с. 33. [7] По-подробно виж в: Dobschutz, E. Das Decretum Gelasianum de Libris Recipiendis et Non Recipiendis, Leipzig 1912. [8] Myriobiblon sive Bibliotheca, 114 – PG 113, p. 389-390. [9] Historia ecclesistica, 3, 1 – PG 20, 269. [10] De miraculis S. Andreae – PL 71, 1099-1102. [11] Prieur, J. Acta Andreae, vol. 1-2, Turnhout 1989. [12] Още в началото на миналия век големият грузинският историк И. Джавахишвили, като изследва внимателно изворите, отхвърля възможността св. апостол Андрей да е проповядвал в Грузия. Според него теорията за проповедта в Грузия на св. Андрей се появява през 9 век и е свързана с борбата за автокефалния статут на Грузинската църква. Грузинската църква получава своята автокефалия от Антиохийската църква, но възникват спорове доколко това е канонично, защото основание за основаването на автокефалната църква според традицията е трябвало да бъде връзката с някой от апостолите. По-подробно виж в: Джавахов, И. „Проповедническая деятельность ап. Андрея и св. Нины” – В: Журнал министерства народного просвещения, 333, 1901, с. 77-113. Относно историята на Грузинската православна църква виж: Блохин, В. История Поместных Православных Церквей, Екатеринбург 2014, с. 148, 143; Скурат, К. История Поместных Православных Церквей, М. 1994, с. 21-22. [13] Това потвърждава и един от най-усърдните съвременни руски изследователи на делото на св. Андрей и защитници на тезата, че той е проповядвал в Русия А. Виноградов. Виж: Виноградов, А. „Предания об апостольской проповеди на восточном берегу Черного моря” – В: Богословские труды, 41, 2007, с. 261. [14] De miraculis S. Andreae – PL 71, 1099. [15] В случая Евсевий Кесарийски цитира думи на Ориген от неговия трети том екзегеза върху кн. Битие. [16] Historia ecclesistica, 3, 1, 3 – PG 20, 215-216. [17] За да бъдем обективни, трябва да отбележим, че двете произведения на св. Иполит Римски, които използваме тук, са били изгубени дълго време и са намерени в по-късните векове. Това обстоятелство кара мнозина изследователи, включително и до днес, да подлагат на съмнение тяхната автентичност. Липсва обаче сериозна аргументация за нейното отхвърляне. [18] Περὶ τῶν 12 ἀποστόλων – PG 10, 951-952. [19] Ibid. [20] Περὶ τῶν 70 ἀποστόλων – PG 10, 955-956. [21] PG 22, 1280-1281. [22] PG 10, 955-956. [23] De Septuaginta Domini Discipulis – PG 92, 1061-1062. [24] Ап. Карп е ученик на ап. Павел (2 Тим. 4:13). Независимо че всички извори говорят недвусмислено за Верея Тракийска, някои от боландистите и съответно гръцки учени и най-вече клирици се опитват да представят Карп за епископ на Верия в Македония (Гърция). Като аргумент те използват това, че той е ученик на ап. Павел, а съответно имаме сведение от Деян. 17:10-14, че ап. Павел е проповядвал именно във Верия Македонска. Верийската митрополия почита св. ап. Карп като свой пръв предстоятел, независимо, че пръв предстоятел там е друг апостол от седемдесетте – св. Онисим. Виж: Χιονίδης, Γ. Ιστορία τής Βέροιας, τ. 1, Βέροια 1960, σ. 171-172. Трябва да отбележим, че съвременните изследователи вече са отхвърлили този прочит и почти единодушно приемат Верея – Стара Загора за епископската катедра на ап. Карп. Споровете още от самото начало са били излишни, защото изрично се подчертава, че става въпрос за Верия Тракийска. Гръцката Верия никога не е била в Тракия. [25] PG 10, 957-958. [26] Ibid. [27] Der kleine Pauly: Lexicon der antike, Bd. 2, ed. K. Ziegler, W. Sontheimer, Stuttgart 1967, S. 93. [28] Трябва да отбележим, че св. Иполит не е прецизен в изписването на имената на градовете. В случая със Стара Загора, например, той е изписал името Верит, вместо Верия – Верея, вместо Филипопол той е дал името на Филипи, вместо Сардика, Сердика – Сардиния. Св. Доротей Тирски е този, който правилно изписва имената на градовете. По-подробно за това в: Каравълчев, В. „Св. Климент папа Римски – пръв епископ на София” – В: Християнство и култура, 10 (67), 2011, с. 116-127. [29] PG 10, 957-958. [30] Виж, например: Early Christianity in contexts. An exploration across cultures and continents, ed. W. Tabbernee, Michigan 2014, p. 351; Le Quien, M. Oriens christianus: in quatuor patriarchatus digestus: quo exhibentur Ecclesiae patriarchae caeterique praesules totius Orientis, 1, Paris 1740, p. 1155; Fedalto, G. Hierarchia Ecclesiastica Orientalis, 1, Patriarchatus Constantinopoletanus, Padova 1988, p. 301. [31] PG 10, 955-956. [32] In actibus apostolorum – PL 50, 809. [33] De ortu et obitu partum – PL 83, 151. [34] Propylaeuad Acta Sanctorum. Decembris, Brussels 1940. Цитатът е по: Peterson, P. Op. cit., p. 15. [35] Повече по този въпрос в: Dvornik, F. The idea of apostolicity in Byzantium and the legend of the apostle Andrew, Cambridge–Massachusetts 1958. Павлов, П. „Апостолско първенство, приемство и служение – история и есхатология” – В: Богословска мисъл, 1-4, 2006, с. 159-167. [36] Epiphanii monachi et presbyteri (edita et inedita cura Alberti Dressel), Parisi – Lipsiae 1843, p. 56. [37] Виж: Самуйлов, В. Деяния св. апостола Андрея, Севастополь 2010, с. 23. [38] Павлов, П. „Памет и свидетелство. България между св. цар Борис и св. Климент Охридски” – доклад, изнесен на Седмицата на Православната книга в гр. Варна през септември 2015 г. (под печат). [39] Пак там. поръки прочетох и включих този материал:
image
image

Св. Андрей( горе) и св. Павел( под него) 

                  Тъй като съм от Варна смятам за необходимо да пиша и за апостол Амплий, който е първият епископ на Одесос:    
                   Свети апостол от 70 –те Амплий е първият епископ на античния град Одесос (днешната Варна). Апостол Амплий бил ученик на първовърховния апостол Павел. Ап. Павел обичал ученика си, заради огнените му слова, с които обръщал людете в Христовата вяра, заради безстрашието му и заради благородния му нрав. Как ли въздействал с поведение и със слово, ние точно не знаем, но знаем, че в посланието си до римляни (16:8), апостол Павел пише: „ Поздравете обичния ми в Господа Амплия ”. Този смел вестител на Христовото учение имал благотворното влияние и на друг велик следовник на Спасителя- първозвания апостол Андрей. От него той бил ръкоположен за епископ.  

                   След много апостолски трудове, ап. Амплий, тръгнал по стъпките на първозвания апостол Андрей по черноморското крайбрежие и стигнал до Одесос – днешният град Варна и се установил там да проповядва. Голям бил духовният интерес на слушателите му. В душите им се разсейвал езическият мрак и изгрявала Христовата светлина. От ранно утро апостолът излизал на площада, където го чакали много граждани. Големият пристанищен град бил богат и красив, но залят с езически заблуди. Той вдигал глава нагоре, пошепвал молитва и започвал проповедта си. Морският вятър разхлаждал челата на слушателите, а словата му внасяли ведрина в душите, изтерзани от греха.
image
 

      епископ Амплий
            Житие на свети апостол Андрей  Първозвани:

             Св. ап. Андрей се нарича Първозвани, понеже пръв от апостолите бил повикан да тръгне след Христа. От ранни години той жадувал за божествената истина и когато Йоан Кръстител се явил от Юдея, той станал един от неговите ученици. Андрей стоял на брега на Йордан, когато Йоан Предтеча, посочвайки на народа минаващия Иисус, казал: "Ето Агнецът Божий!" Като чул тези думи, Андрей тръгнал подир Спасителя и прекарал с Него целия ден. Андреевден се чества на 30 ноември. След това отишъл да намери брата си Симон (Петър), съобщил му радостната вест: "Намерихме Месия", и го довел при Христа. Двамата братя обаче продължавали своя предишен живот и се занимавали с риболовство. Те били родом от Витсаидаimage. По-късно Спасителят ги видял на брега на Галилейското море и им казал: "Вървете след Мене, и Аз ще ви направя ловци на човеци". От тогава те навсякъде вървели подир Спасителя и били свидетели на Неговите чудеса, смърт и възкресение. Името на св. Андрей често се среща в Евангелието. За него се споменава в разказа за нахранване на народа с пет хляба (Йоан.6:5 - 13). Андрей с трима други апостоли разпитвал Господа за бъдещата съдба на Църквата и чул пророчеството за разрушаването на Йерусалимimage и за свършека на света (Марк. 13:3). Той заедно с Филип казал на Иисус, че някои елини желаят да го видят, и чул думите на Спасителя: Дошъл е часът да се прослави Син Човешки (Иоан.12:22).
Ето кои са първите епископи, поставени от св. Андрей Първозвани:

  • св. Стахий – поставен от св. апостол Андрей за епископ във Византион,
  • св. Амплий – епископ в Лида,
  • св. Урбан – епископ в Македония,
  • св. Наркис – епископ Атински,
  • св. Апелий – епископ Ираклийски и
  • св. Аристовул – пръв благовестник в Британия, където загинал мъченически.

            Съществува предание, че преки апостолски ученици били първи епископи в някои от градовете на днешните български земи - Ерм във Филопопол (Пловдив), Карп в Тракийска Верен (Стара Загора), Амплий в Одесус (Варна) и пр. Това обстоятелство говори, че апостоли, като са минавали по тия земи за благовестничество, кактр всякъде другаде, основавали църковни общини, организирвали ги в епархии и ръкополагали за тях предварително подготвени епископи и презвитери, някои от които в усърдието си стигат до мъченичество. В един наш Синаксар от 1340 г. се говори за учениците па ап. Андрей - св. мъченици Иенен, Ирин и Пин, - които проповядвали главно като мисионери в Скития.
               Та това е основното за разпространението на христовото учение по земите на Балканския полуостров. Оказа се, че намерих много материали, като взех тези, които са от препоръчаните места от църквата.





Гласувай:
55



1. dobrodan - Браво за положения труд.
22.04.2021 21:58
Освен това и резултатен.Макар и да съм високоантирелигиозен, ми достави удоволствие да го прегледам. Историята на църквата е история на новата ера.
Много, много добре, Барин.
:)))
цитирай
2. barin - Благодаря, Добродане. Като изч...
22.04.2021 22:03
Благодаря, Добродане. Като изчетох статията я харесах и дори се чудех известно време кое да избера за доклада си. Трябваше да е кратко, като пояснение за случавалото се по българските земи преди установяването на държавата.
Поздрави!
цитирай
3. elizabethborislavova - темата е много интересна
24.04.2021 08:59
Както е известно в Европа апостол Павел слиза на юг от днешните български земи - в Кавала и тръгва на север. Какво става по-нататък не ни е публично известно.
цитирай
4. barin - Здравей, Елизабет. И аз не съм чел ...
24.04.2021 10:14
Здравей, Елизабет. И аз не съм чел какво става, след като апостол Павел тръгва на север. Помня, че си сменя името от Давел и става ревностен привърженик и разпространител на Христовото учение.
Поздрави!
цитирай
5. kirk - Ще приемем желаното от вас за действителност на куку
25.04.2021 16:24
Технически първата християнска държава е арменската държава Осроене с цар Абагар още през 1 в. Столицата е Едеса (Урфа, Урха) и това е бъдеща Антиохия, Сирия. Там наблизо е и Гьобеклитепе (арм. Портакар). Някои съвременни автори предпочитат да игнорират факта, че е съществувала Велика Армения и турските племена селджук и коюнлу още не били слезли през Кавказ в Мала Азия. През 324 г. имп. Константин Велики дава равни права на различни религии и вярвания, в това число и на християнството, което дотогава бива крилминализирано, така че тази дата няма нищо общо с приемането на християнството в Рим за официална държавна религия. Апостолите Павел и Андрей не са стъпвали на бъдещата българска държавна територия – стига измислици!!! Доста спорно и манипулативно е Тракия и Македония да бъдат разглеждани като български земи, да се прави връзка със съвременното им население. Били са римски земи. Ако някой случайно е проповядвал в тях – проповядвал е на римляни!!! Апокрифната литература затова е апокрифна, защото лъже! Водещата идеология в такива публикации като горната е българският аграрфашизъм! Всяка осветена от христов ученик църква се нарича Апостолска – вашата не е, фанариотската с център във Фенер бахче в Истанбул – също!!! Престанете да си съчинявате!!! Патриарх Стефан го е казал : „Българинът обича да си измишлюва историята!!!“ Най-показателно в случая са позовованията на автора на предания - „съществува предание…“, все едно – насапунисан в обществената баня, не видях кой, но чух някой да казва (еди какво си, еди-що си)…“ Дори и да са проповядвали апостоли по тези земи, те не са били напр. членове на НАТО!!! Осъзнайте се!
цитирай
6. kirk - Кавала не е български град
25.04.2021 16:27
elizabethborislavova написа:
Както е известно в Европа апостол Павел слиза на юг от днешните български земи - в Кавала и тръгва на север. Какво става по-нататък не ни е публично известно.

Той не български, а е кавалски град - там са живели прабългарите кикони, според РадостиВгъза!
цитирай
7. barin - Здравей, Киркоре. Апостолите П...
25.04.2021 16:38
Здравей, Киркоре. Апостолите Петър и Андрей Първозвани са проповядвали на територията на Балканския полуостров на римляни. През I в. сл. Хр. на Балканският полуостров е имало няколко провинции на Римската империя. Поне според църковните виждания статията на Венцислав Каравълчев, която заема по-голямата част от тазииема най-много се доближава до истината от писаното. Аз например не отричам факта, че е съществувала Велика Армения. Чел съм писното от Радостина за кикони, но м исля, че в по-голямата си част от съществуването в Кавала е имало гръцко население, както и българи. Тракия и Македония след трайното установяване набългарите на Балканския полуостров се заселват с българи и мисля, че трябва да са български. България е Тракия, Мизия, Добруджа и Македония.
Поздрави!
цитирай
8. rosiela - БАРИН,
25.04.2021 21:48
чудесен материал. Дай още. Благодаря.
цитирай
9. barin - Може би, след като минат двата до...
25.04.2021 21:52
Може би, след като минат двата доклада, Роси. Още не е сигурно дали ще ги допуснат, но по всяка вероятност-да.
Поздрави!
цитирай
10. kirk - Гръцки град е, бе пундьо
26.04.2021 12:52
Гръцки град е, бе пешо...!!! Какво като някога е имало повечко българи?! Във Варна още през соца имаше моменти, когато имаше мнозинство англичани или руснаци - техен ли става??? Само като му чета името на този възроден турчин и ми се повръща - Каравълчев, хаааа! Тракия и Македония са гръцки земи. 20 години работих в едно правителствено учреждение, което получаваше поща от Гърция! Всичко писма и колети оттам носеха червен пощенски печат - "Тракия и Македония са гръцки земи!!!" Ние - арменците сме съгласни!!! Нямате никакво историческо или наследствено право над земи от Македонската империя, Елада или Римската империя. Затова си измисляш аргументи - българите били повечко. те и дебилите и тъпаците са повече в едно каквото и да е население!!! Дайте им властта, ама чакай де, вие точно това правите век и половина!!! Дотам сте я докарали! Срам ме е, че имам нещо общо с вас!
цитирай
11. barin - Не съм съгласен с теб, Киркоров за ...
26.04.2021 13:29
Не съм съгласен с теб, Киркоров за Тракия и Македония. А и от църквата ми посочиха Каравълчев, а от АНДАРИ приеха доклада. От настоящата тема има само един пасаж към доклада ми. Като мине ще го пусна като тема.
Поздрави!
цитирай
12. kirk - Пука ми . през крачола ми е
26.04.2021 18:38
Пука ми . през крачола ми е, все тая къде ще пускаш тази словесна дрисня с претенции за научност, всъщност - оформена да прилича на научна. Псевдонаучната ти статийка не отговаря на въпроса Защо чак сега се сетихте, че сте Апостолска църква??? Между другото първи гърците, а после и вие откраднахте от нас нашето название "православна" църква и сега се кичите с него, но вие сте копи-пейст на гръцката, значи сте копи-пейст православни, всъщност дълбоко езични, шаманско-суеверно еретични. Във вашата деноминация, конфесия, вероизповедание честват две Коледи, две Рождества и прочее по два църковни празника. Сам се сети какви сте?!!! И не съм Киркоров, а Симонян, по паспорт Саймън! Не бил съгласен - ама разбира се: лайно под вестник стои ли?!
цитирай
13. barin - Добре, за името- извинявай. Аз н...
26.04.2021 18:44
Добре, за името- извинявай. Аз нямам абсолютно никакви претенции за научни титли и си пускам темите на много места. Засега от всички конференции, без Варненска историческа приеха всичко. По въпроса за Апостолската църква по-запознати от мен са АНДАРИ( Анатолий и Дария). Тази тема не ми е доклада, а само един абзац съм взел по тяхно настояване. Все пак при опитите за одобряване на моите доклади тябва да се съобразя с указанията и изискванията. Така практикувам.
цитирай
14. kirk - E, то и преди 30 г. беше така
27.04.2021 11:52
E, то и преди 30 г. беше така - съобразяване, съобразяване, съобразяване... с ниските вкусове и самозаблуди на най-тъпата част от населението... БПЦ е най-ретроградната църковна организацийка в света, нещо като талибаните и Ал Кайда в христологията. Вселенският патриарх и Папата не спират вече половин век да ни ласкаят и да флиртуват с арм. Апост. Правосл. църква, а българският клир продължава да ни счита за еретици, не дават на арменец или арменка причастие, не им позволяват да се женят в бълг. църква, даже когато кумът или кумата е арменка, отказват... толкова сте изостанали, че ежегодно от амвоните ни наричате еретици, четейки едно средновековено четиво, изпратено от Фенер до вашата деноминацийка... Това на какво ти прилича??? Типичен бълг. аграрфашизъм!!! Между другото софийският ни храм беше разрушен през 30 г. поради "нуждите" на Соф. митрополия, която взе това място там до бившия Кореком. Ако има господ и провидение, значи затова сте толкова мизерни, нещастни, тъпи... За да служитке за отрицателен пример!!!
цитирай
15. zaw12929 - ОБРЪЩЕНИЕТО "бе пундьо&q...
28.04.2021 20:49
ОБРЪЩЕНИЕТО "бе пундьо" НЕ Е ФОРМА ЗА употреба Blog
Може това да е ... но се възприема положително...
цитирай
16. barin - На същото мнение съм, Зав. Аз винаги ...
28.04.2021 20:51
На същото мнение съм, Зав. Аз винаги съм се изразявал културно и възпитано.
Поздрави!
цитирай
17. kirk - Към zaw12929
30.04.2021 02:32
Към zaw12929 - както може да се проследи хронологичено моето обръщение е в отговор на измислените име и фамилия, с която авторът на статийкатка се обръща към мен. Обаче някой слагат много силни лупи - очилата на бълг. аграрафашизъм, шовинизъм и изкуствен патриотизъм, за да се представят и да изразят солидарност с автора, да образуват Отечествен фронт срещу чужденеца, което съвсем, ама съвсем не е ксенофобия!!! И не учи 70-годишен, който е преподавал българистика в западен университет!!! Не знам за кой се взимаш и имаш, но се намесваш не намясто, ненавреме и всъщност - .... нахой!!!
цитирай
18. emi1ts - Поздрави Иво!
05.05.2021 11:42
Темите които избираш предполагам са във връзка с това,което представлява особен интерес за теб.Публикациите ти винаги съдържат изобилна информация което осигурява един по - широк поглед за самата тема.Знам ,че винаги се стремиш да си обективен още повече, че си публикувал и за уикипедия мисля беше споменал.Благодаря за интересните теми.Имам доверие в твоите преценки и чета темите които представяш с интерес.Осъзнавам също колко голям труд и отнемащо време е събирането и преценката на толкова много факти и информа ция.Това е едно много ценна, благородна и безвъзмездна работа в полза на много хора!Поздрави и моите адмирации Иво!Хубави и вдъхновени дни!
цитирай
19. barin - Здравей, Еми. Благодаря за похв...
05.05.2021 11:50
Здравей, Еми. Благодаря за похвалите. Наистина преди съм писал във Wikipedia, но спрях. Сега съм насочил усилията на други места и затова по-рядко публикувам нови теми. Мисля, че винаги съм бил обективен, не съм писал непроверена информация и избягвам да пиша по спорни, особено политически въпроси. Вярно, че политиката и историята вървят"ръка за ръка" и едното след време преминава в другото. Сега търся място, където да изнеса още един доклад. Три за годината ми се виждат малко.
Поздрави!
цитирай
20. kirk - Ха-ха, явно за теб ...
08.05.2021 14:30
Ха-ха, явно за теб и само за теб това не е политика!!! Уверявам те, че по-долнопробна пропаганда и агитация на българския аграршовинизъм НЯМА!!! Апостолите идвали да просвещават и християнизират българите, които обаче се сетили да станат християни, тоест да се обявят, представят за такива чак след 10 века, пък в крайна сметка и до сега си остават най-долни езичници и еретици, фанати и деграданти. Авторитетът им сред християните от другите деноминации и другите нац. църкви е под нулата! Ако апостолите бяха идвали в тези земи, все щеше да има някакви веществени доказателства, очевидци, свидетели, книжнина, традиции... Вие все още сте под вредното въздействие на кумис от конско мляко!!! Осъзнай се!
цитирай
21. kolevdobri - Като си нямат друга работа...
13.05.2021 14:08
...започват да дават акъл на другите. Така е при всяка религия. Не напразно народът ни е казал приказката "Лозето не ще молитва, а мотика". Бачкането му е майката. А християните са същите като мюсюлманите и други религии, които са убивали в името на своя бог. Първо са били гонени, а след това са се превърнали в гонители. Що народ са изтрепали, никой не знае. Да работим и живеем качествено и да не пречим на останалите. Да сме щастливи. В това е смисълът на живота. Поздрави за статията! Плюс от мен.
цитирай
22. kirk - Типична позиция
13.05.2021 14:47
Типична позиция на посттоталитарния, постатеистичен бълг. аграршовинист е тази на kolevdobri: всички религии били едно и също, Господ, аллах, Буда и прочее са едно и също. Няма конфесионални, вероизповедални разлики сред християните... Така оправдават своето езическо-еретическо-суеверно-шаманистко отношение към религията, вярата, християнството... Но не - това не е даване на акъл, то е просто абсурдна нихилистична и шизофренна позиция!!! Я да ни обясниш кого са гонили арменците - първите християни, че нещо така не съм чувал да е имало чак пък гонения...философски за да се почувства щастлив един човек е задължително останалите да са нещадтни, иначе няма да направи разлика. И това ли е християнско??? Я иди пикай срещу вятъра, а?!
цитирай
23. barin - Благодаря, Добри. Религията тр...
13.05.2021 14:47
Благодаря, Добри. Религията трябва да се спазва, а църковните дейци да дават положителен пример с постъпките си.
Поздрави!
цитирай
24. kolevdobri - Проблем ли имаш с възпитанието?
26.06.2021 14:52
kirk написа:
Типична позиция на посттоталитарния, постатеистичен бълг. аграршовинист е тази на kolevdobri: всички религии били едно и също, Господ, аллах, Буда и прочее са едно и също. Няма конфесионални, вероизповедални разлики сред християните... Така оправдават своето езическо-еретическо-суеверно-шаманистко отношение към религията, вярата, християнството... Но не - това не е даване на акъл, то е просто абсурдна нихилистична и шизофренна позиция!!! Я да ни обясниш кого са гонили арменците - първите християни, че нещо така не съм чувал да е имало чак пък гонения...философски за да се почувства щастлив един човек е задължително останалите да са нещадтни, иначе няма да направи разлика. И това ли е християнско??? Я иди пикай срещу вятъра, а?!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 3646235
Постинги: 423
Коментари: 5974
Гласове: 67334
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031