Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2020 21:45 - Как изглеждаше пандемичната Коледа от 1918 г.
Автор: zahariada Категория: История   
Прочетен: 1775 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 16.12.2020 21:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  Как изглеждаше пандемичната Коледа от 1918 г.

Загрижеността за безопасността на пазаруването на подаръци, семейните събирания и църковните служби също бяха в съзнанието на американците

image

Докато общините определят какви обществени дейности трябва или не трябва да бъдат разрешени, хората се озадачават от собствения си избор за това как да празнуват празниците.

 (Илюстрация от Meilan Solly / Снимки чрез Newspapers.com и публично достояние)

От Ливия Гершон SMITHSONIANMAG.COM

14 ДЕКЕМВРИ 2020 Г.

На 21 декември 1918 г. Държавният вестник на Охайо публикува предупреждение за продължаващата пандемия на грипа от изпълняващия длъжността здравен комисар на щата: „Пазете се от имела“. Читателите не само трябва да се противопоставят на изкушението на празничната целувка, но дори не бива да присъстват на светска среща, където тя може да излезе.

 

„Ще покажете любовта си към татко и майка, брат, сестра и останалата част от тях най-добре тази година, като се придържате към собствения си дом, вместо да правите ежегодни коледни посещения, провеждане на семейни срещи и партита като цяло“, каза комисарят.

Коледа 1918 г. не беше Коледа 2020 г. Пандемията вече беше достигнала своя връх в САЩ през есента на 1918 г. като част от втората вълна на болестта. Междувременно тази седмица смъртните случаи, приписвани на Covid-19 в САЩ, са най-високите, които някога са били, без признаци на отслабване с наближаването на празника. Но грипът уби и много повече хора (675 000) от Covid-19 досега, в страна, която по това време беше много по-малка, по отношение на населението . И по никакъв начин не приключи. В някои градове третата вълна вече започваше с наближаването на Коледа, казва Кенет К. Дейвис , автор на „ Смъртоносна от война“ , история на пандемията и Първата световна война, насочена към младите читатели.

„Имаше подем и при някои беше сериозен подем“, казва той.

Преди век федералното правителство притежаваше много по-малко власт и власт, отколкото днес; CDC например щеше да започне едва през 1946 г. Решенията за това колко сериозно да приемат болестта паднаха в щатите и особено в общините.

Дейвис казва, че Сан Франциско го е приел доста сериозно, прилагайки силен мандат през есента, както и мерки, които днес биха били описани като социално дистанциране. След като случаите рязко нараснаха в средата на октомври, градът се заключи сурово ; мерките действаха, за да запазят грипа, а месец по-късно градът отвори отново и отмени мандата за маска. Но грипът все още не е свършен с града. Хайде на Рождество Христово, казва Дейвис, случаите отново бяха във възход и жителите, след като най-накрая избягаха от спирането на пандемията, не бяха нетърпеливи да се върнат.

„Сан Франциско искаше отново да въведе правилото за маска, но хората се съпротивляваха“, казва той.

Дейвис каза, че някои анти-маски на деня смятат, че техните права са нарушени. Някои християнски учени се позовават на религиозни възражения. А други хора просто намираха маските за прекалено много проблеми. Не помогна, че маските по това време обикновено бяха домашно приготвени, използваха няколко слоя тензух и трябваше да се варят по десет минути всеки ден, за да бъдат чисти.

Въпреки че е трудно да се разбере дали коледните събирания или пазаруването са допринесли, броят на случаите на грип наистина се е увеличил отново в Сан Франциско в началото на януари.

Лендол Калдър , историк от колежа Августана в Илинойс и автор на „ Финансиране на американската мечта: културна история на потребителския кредит“, казва , че днес не само дебатът за маските изглежда познат. На някои места жителите се оплакваха, че служителите затварят църкви, но оставят салоните отворени. Затварянето на църкви беше основен проблем в Милуоки, град, който прие пандемията особено сериозно - и в който се намираха дълбоко наблюдателни германски и норвежки имигрантски общности.

„Да се ​​затварят църкви по време на Адвент-Коледа беше огромно“, казва Калдър. „Това бяха социалните медии на хората, за да ходят на църква.“

Но, добавя Калдър, дори Милуоки разрешава на църквите да провеждат служби на Коледа.

Разбира се, Коледа е и сезон на пазаруване и това вече беше вярно през 1918 г. Парадът на Деня на благодарността на Мейси щеше да започне едва през 1924 г., а манията за Черния петък беше на десетилетия, но търговците на дребно започнаха да осъзнават, че сезонът на празничните пазарувания може правят или разбиват годината си.

„Те настояваха усилено през ноември и декември с реклама, за да накарат хората да дойдат да пазаруват“, казва Калдър. Той казва, че търговците на дребно са загрижени за потенциални проблеми с веригата на доставки и призовава купувачите да дойдат по-рано, в случай че артикулите свършат. Те също така се погрижиха да уведомят потенциалните клиенти, че могат да доставят стоки на тези, които се страхуват да излязат публично.

Дейвис казва, че желанието на собствениците на магазини за силен коледен сезон също е изразено в настроението против маски.

„Те не искат хората да носят маски в магазините, защото смятали, че това е плашещо“, казва той.

Въпреки антимаскиращите, Хауърд Маркел , директор на Центъра за история на медицината към Медицинския факултет на Университета в Мичиган, казва, че въпросът за това как да се предпазим от грип не е политизиран по начина, по който днес са мерките срещу Ковид.

„Повечето хора се съгласиха, защото имаха по-голяма вяра в своите държавни служители и имаха по-голяма вяра в науката на медицината, въпреки че тя беше много по-елементарна от днешната“, казва той.

Маркел отбелязва, че епидемичната болест е била много позната на обществеността в началото на 20-ти век. Семействата, много от които са загубили дете от дифтерия или са гледали как близък страда от полиомиелит, обикновено са готови да се съобразят с някои ограничения в дейността си. Повечето служби по обществено здраве са носили значки и са имали полицейски правомощия и това като цяло е противоречиво.

„Те биха могли да ви поставят под карантина или да ви поставят в карантинна станция на остров“, казва Маркел.

Докато общините определят какви обществени дейности трябва или не трябва да бъдат разрешени, Калдър казва, че хората са се озадачавали от собствения си избор за това как да празнуват празниците.

„Когато четете дневниците на хората, те очевидно са уморени, но и премерени“, казва той. „Не намираш хората да се побъркват по този въпрос. Те скърбят за загубата на традиционните начини за честване на празниците и искат да се видят с роднини и се чудят дали могат или не. "

Маркел, която е и редактор на Грипната енциклопедия , дигитален архив с материали от пандемията, казва, че едно предимство, което хората от 1918 г. са имали по отношение на изготвянето на планове за почивка, е, че семейните събирания обикновено не са били ценни веднъж или два пъти годишно събития те са за много хора сега.

„Разширените семейства често живееха заедно или непосредствено едно до друго, в съседство или горе“, казва той. „Събирането за празнична трапеза беше много по-малко събитие от днешното, когато много хора не живеят в родния си град.“

В същото време американците копнееха да се видят по време на празничния сезон на 1918 г. по причини извън коледния дух: Млади мъже се връщаха от бойните полета на Европа и военните бази след официалния край на Първата световна война на 11 ноември.

„Много хора имаха усещането, че току-що са преживели една от най-историческите години в историята“, казва Калдър. „[Войната беше] победа на демокрацията над авторитаризма. Само 11 месеца по-рано не изглеждаше толкова добре. Беше просто огромен шок и облекчение да видя примирието. “

За семействата на над 100 000 мъже, изгубени по време на войната, много умиращи от грип, в рамките на по-малко от година - а за тези, които са загубили някого от грип у дома - това трябва да е била мрачна Коледа. Но за много други облекчението от края на войната и очевидният упадък на пандемията насърчиха много американци да се съберат.

„Настроението беше абсолютно еуфорично за по-голямата част от страната“, казва Дейвис. „Има задържано желание да се измъкнем - съществуващо и тогава. Настроението на страната беше: „Преживяхме нещо ужасно. Имаме за какво да сме благодарни. "

До каква степен тази радост насърчава хората да се събират публично или да правят коледни тържества у дома, това със сигурност допринася за някои от инфекциите и смъртните случаи в третата вълна на грипа. В светлината на настоящия висок процент на инфекции днес това си струва да се вземе на сериозно. Подобно на здравния комисар от Охайо през 1918 г., Маркел казва, че трябва да се противопоставим на инстинктите, които ни карат да се събираме заедно, за да защитим хората, които обичаме.

„Това е в разрез с всичко, което обичаме да правим, за да не празнуваме празничния сезон“, казва той. „И въпреки това трябва да не го правим. Тъжно ми е да го кажа. ”




Гласувай:
1



Спечели и ти от своя блог!
1. planinitenabulgaria - Вие продължавате
16.12.2020 22:11
насоките как да се държим по време на вируса, дадени ни от президента. Ще се ваксинираме, когато му дойде времето. А виръсът не е чак толкова опасен, много по опасни от него са Гешев и Борисов...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zahariada
Категория: Политика
Прочетен: 39740005
Постинги: 21940
Коментари: 21633
Гласове: 31017
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031