Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.01.2019 21:41 - Римските мостове над река Дунав
Автор: barin Категория: История   
Прочетен: 6883 Коментари: 19 Гласове:
47

Последна промяна: 22.01.2019 21:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                       Римската империя е съществувала дълги години. След 395 г. при император Теодосий I се разделя на Източна и Западна, управлявани съответно от Аркадий и Хонорий. Западната Римска империя не оцелява и век от нападенията на племената от север. Тя престава да съществува след 476 г. Източната Римска империя е Византия и съществува до  1453 г., когато Османската империя превзема столицата Константинопол. Градът става столица на Османската империя до свалянето на султаните и обявяването на Турция за светска република през 1922 г. от Мустафа Кемал, наричан Ататюрк( баща на турците), за многото реформи и реорганизации, които прави в държавата. Римската империя е известна в България със своите строежи на крепости, мостове, пътища, акведукти( напоителна система). Римляните са били мнго напред в строителството.
 Блогът на barin :: римските пътища на територията на България
                    В посочената тема са показани римските пътища на територията на България, но не е пълна. Липсват някои пътища, за които по-късно придобих информация и не съм ги включил. С друго, с което е известно римското строителство са крепостите. Описани са в темата, доколкото имах информация, защото наскоро четох за нови, които пред
Блогът на barin :: Крепостите на Българска територия
                        Първоначално това били понтонни мостове, изградени от наредени един до друг плавателни съдове, скрепени с настил от дъски, по който легионите се прехвърляли на другия бряг на реката. Първият такъв мост бил построен през 86 г. сл. Хр. по времето на войната с даките император Домициан.  Счита се, че бил в района на Видин /край Оряхово/. Той се намира близо до сегашния втори мост над река Дунав при Видин, свързващ го с румънския град Калафат. Построен е едва през 2013 г.  Още през 86 г.  преторианския префект Корнелий Фускус, когото императорът упълномощил да води военните действия, претърпял значително поражение от даките, което наложило и бързото му демонтиране. Към III в. бил построен и друг мост при дн. Видин, от който е открита масивна каменна глава на румънския бряг. 
image
      Кадин мост при с. Невестино            
                  
Мостове в нашата част на реката е имало още в античността. Румънците се гордеят със своя Траянов мост. В регионалния музей на град Турну Северин туристите може дори да видят останки от съоръжението, каквито има и на брега на реката. Запазени са 8 стълба, или „краката“ на моста от двете страни на Дунава. По тях може да се изчисли дължината му – 1135 метра. Строен е през 103 – 105 г. сл. Хр. от дърво върху каменни стълбове. Бил е нужен за втория поход на император Траян срещу даките, завършил с голяма победа. Помага му за победата, а после по него се изнася плячката към Рим, разказват румънските историци. Разрушен е през 270 година, когато завоевателите напускат Дакия. Мостът е изобразен на Траяновата колона в Рим. Известен е и архитектът му – гъркът Аполодор от Дамаск, който е бил главен архитект на император Траян. 
                    Най-дългият мост над река Дунав не е на българска територия понастоящем, но си заслужава да се отбележи. Той е свързвал Понтес( на сръбска територия) с Дробета( на румънския бряг). Мостът Понтес- Дробета е при сегашния град Турну Северин. Мостът е бил дълъг 1135 м., широк 12 м.  и висок 18 м. Той е бил величествено съоръжение за времето си. Освен над Дунав останки от римски мостове срещаме из цяла България. Според 
Дион Касиус мостът е построен около 101-103 г. сл. Хр. при император Траян( 98-117 г.), а император Адриан ( 117-138 г. ) е отговорен за унищожаването на част от моста, за да се предпази от нахлуващите сармитски племена на юг от Дунав и язигите. Изоставянето и пълното унищожаване на моста обаче, са свързани с трайното изоставяне на Дакия ( 275 година ). Пилоните били поставяни на дъното от опитни гмурци – римски войни и тракийски роби. Те ги изправяли от дъното, а отгоре им били поставяни огромни каменни късове.
image
      Схема на моста Понтес- Дробета           
                      Вторият начин бил чрез дървени стълбове без дъна и похлупаци. Те били изправяни по дъното по същия начин, но след изгребване на водата били запълвани с камъни и хоросан. Дървените пилоти били обливани с водоустойчиви смеси. 
По време на Възраждането, когато интересите към творчеството на гения на древността са били страст на Запад, крал Франсоа I на Франция иска от султан Сюлейман Великолепни ( който ще унищожи крепостта на Северин ), да се даде възможност на разрушаването на един от стълбовете на моста, за да разбере тайната съставка на използвания цимент.image         Нов мост до Турну Северин
                Най- северно по дунавското речно крайбрежие е бил мостът между Бонония и Калафат. Бонония е старото име на Видин, преди да се преименува на Бдин. Във Видин съм ходил в гимназията и нямам спомени да са ми казвали за римски мост. Преди построяването на втория мост между България и Румъния е имало ферибот, свързващ двата града.
              Като се тръгне по течението на река Дунав се стига до с. Гиген. Селото е голямо, разположено близо до дунавския бряг, но е малко навътре. От него се открива обширна гледка. По римско време Гиген се е наричал Улпия Ескус и е бил голям римски град. В края на село Гиген има останки от крепост и обширна местност. За съжаление не са намерени пари п Еврофондовете и както видях останките на Улпия Ескус през 2005 г, така бяха и през 2011 и 2016 г. при следващите ми ходения в района. Римския мост е бил построен по времето на император Траян, някъде около 110 г. и е бил разрушен при Марк Аврелий( 161-180 г.). Съществувал е само няколко десетилетия. Според казаното от местните хора, а и от мой приятел, на който рода му е от село Гиген историята е следната:
           Император Траян построил мост да сързва римските земи оит двете страни на голямата река. При император Марк Аврелий зачестили нашествията на пленана от север, наричани варвари. Основно това са били готите. Пред Сената и народа императорът обяснил, че разрушава моста, поради опасения от нахлуване на готите. Действително той решил с един ход да пречисти Римската империя. Натоварил на транспорт до Улпия Ескус всички затворници, бандити, безделници, престъпници, осъдени, проститутки и неспособни да работят, прекарал ги на север по моста и го разрушил, за да нямат път за връщане обратно. Може да се каже гениален ход за стабилизиране на държавата. Оттам може да се съди на кого са наследници, освен на даките съвременните румънци. 
 В Улпия Ескус е засвидетелствано идването на  самият император Траян. Оттук може да се съди за  значимостта построения мост, така и за величието на самия римски град. Може би, ако имахме чувството за история на гърците, както и усещане за своята значимост за развитието на полуострова и континента, античният Ескус и неговият забележителен римски мост отдавна щяха да са забележителна туристическа атракция
                 
Данни за селото има още от времето на император Домициан, когато римляните построили първият понтонен мост между реките Долни Вадин и Орля. По-късно император Траян прекарал оттатък реката войска, бойна техника и хранителни запаси, необходими за битката си срещу даките. image
       
        Част от крепостта на Улпия Ескус
                    Точно Траян и Адриан са най-успешните и сполучливи римски императори. Още за римските императори от II в.:
Блогът на barin :: римските императори през II век
                 При село Долни Вдин, Врачанска област е имало още един мост над река Дунав, трети. на българска територия. Непосредствено под селото, на Дунавския бряг са развалините на римски кастел. Там са намерени много предмети от римско време.  Римският мост при село Долни Вадин е бил най-старият мост над Дунав, строен по римско време. 
Данни за селото има още от времето на император Домициан, когато римляните построили първият понтонен мост между реките Долни Вадин и Орля. По-късно император Траян прекарал оттатък реката войска, бойна техника и хранителни запаси, необходими за битката си срещу даките. Мостът е малко по-стар от този при Улпия Ескус.
              Продължаваме по течението на Дунв и стигаме до Свищов. Може би всеки знае, поне от кръстословиците античното му име- Нове. Срещу Нове е античния град Демницикос, сега Зимнич. Римският лагер Нове се намира на около 3 км. от Свищов. През последните години се разиграват исторически възстановки"Орел над Дунава" Ходил съм през 2016 и 2018 г., два пъти да ги гледам. Първата я описах в блога:
Блогът на barin :: "Орел на Дунава"-2016
                 Наскоро четох, че римляните са имали четири ммоста над Дунав при Нове. Аз не вярвам четирите да са били функциониращи едновременно, а по-скоро всеки следващ е бил някъде близо до мястото на предния, защото е имало необходимост от свързване на Нове с Демницикос. Нове е бил на важно място и през последните години забелязвам колко се е разрастнал античния комплекс Нове. В близост до развалините е парк"Паметниците". Точното място поне на един от мостовете не успяха да ми покажат, но има няколко удобни места, където е вероятно да са били построени. Строителството на първият мост се датира от времето на император Адриан. Свищов е известен с къщата на Алеко Константинов.
image
           Останки от Нове
                   След Нове на изток следва Русе- Сексагинда приста( градът на шестдесетте кораба). Не са известни строителни дейности на римляните по отношение на мостове. Между Русе и Силистра е Тутракан. Градът е известен с мемориала"Тутраканска епопея", една от най-славните победи на българското оръжие. Тутракан се е наричал Трансмариска. Крепостните стени личат в началото на крайдунавския парк, а срещу входа на парка е Музея на риболова и речното плаване. От музея ми каязаха за съществуването на ост от римско време в единия край на града.image
 
   Изглед от крепост Трансмариска
                                   Трансмариска в научната литература се е наложило мнението, че то произлиза от двете съставни части “транс”-срещу и “Мариска”-античното име на река Арджеш в Румъния. Но две нови публикации оспорват това. Те резонно изтъкват, че античното име на река Арджеш е Ордесос. За мостът информацията е твърде оскъдна. Срещу Трансмариска от румънска страна е била крепостта Дафне, сега град Олтеница. Римският мост  е изграден по времето на император Валерий, известен още като Галерий Валерий. 
                  Следва един по-малко известен мост разположен в изтичната част на България. Бил е при село Ряхово, близо до Бръшлян. Имало е крепост Апиария. За нея зная от мой приятел от детството, чиийо родители са от с. Бръшлян. Той е ходил до р. Дунав и е намерил мястото, където едва забележимо личат останките от мост над Дунав. Той не ги е открил, а са му ги показали местните жители. Мостът е бил действащ към II в. за кратко време. Бил е разрушен още по времето на Антонин Пий( 138-161 г.). Североизточният район на България е от първостепенно значение за развитието и благоденствието нан страната. Обяснение няма да давам надълго, а ще посоча мястото в две теми, където съм го обосновал. Добре е да се прочетат една след друга, защото са свързани:
 Блогът на barin :: Значението на Добруджа за развитието на България
  Блогът на barin :: Защо сме на това място/или продължение на предната тема за Добруджа?image
       
          Изображение на римски мост при с. Фотиново
                   Римските мостове над река Дунав не са запазени, затова на снимките съм показал подобни мостове или забележителности от района. Прави впечатление, че по едно време към първата половина на II в. на българската територия е имало едновременно пет моста над реката, а сега в началото на XXI в.- само два и то оскоро. Първият мост е "Мост на дружбата", свързващ Русе с Гюргево( на снимката отдолу). 
image
 
                       Река Дунав е широка пълноводна и плавателна. Тя служи за естествена граница между европейските държави. След Силистра границата с Република Румъния някак си неестествено завива на югоизток, а по-подхожда да е цялата. За моста при Турну Северин също мисля, че е бил разположен на територии, които би следвало да са неделима част от цялостта на България.
Блогът на barin :: На кого трябва да принадлежат Западните покрайнини?
                     В края ще кажа, че римското строителство по нашите земи е от голямо значение. Може да видим много сегашни пътища,  минаващи в близост до стари римски. Римляните са усвоили добре територията на Балканския полуостров. В някои отношения сме назад по културни забележителности, но откъм крепости, римски останки, мостове, водопади и светилища- имаме много. 



Гласувай:
47
0



1. lexparsy - Пак ни зашемети с информация БАРИН
23.01.2019 04:12
   Понеже ще понапиша и аз, поне да те разсмея преди това… Хрумна ми че ти е подходящ ника защото си БАРд ИНтелектуален :-)))

   Първо, поздравления че пак много последователно и академично си изследвал темата за римските мостове. От това че археологически и туристически даже не са възстановени му щуква пак фобията че е свързано с укрита история.
   Явно на Рим и на Траян много проблеми са създавали севернотракийските Даки, за да строят мостове за да воюва, че и многократно да заселват днешна Румъния с престъпници. И не само за да се прочистят от тях, но и за да разводнят етноса на Дакия.

   Ти спомена тайния римски бетон и ще си позволя да се отклоня от темата защото не ми е поприще да пиша такива постинги в този блог :-).
   Аз много съм чувал и чел за него, но в момента не ми се търсят статиите. Накратко, съвременно го наричат геобетон, който за разлика от съвременния химичен се получава от естествени геологични материали. Той наистина е бил голяма тайна, и на римското строителство въобще. Четох че и пристанищните стени и буни направени тогава с геобетон, се заздравяват химически от морската вода вместо да ги руши…
   Аз подозирам че и голяма част от мегалитните римски съоръжения и даже и за такива статуи е използван такъв бетон. Само подозирам че Рим е наследил тази тайна от древните траки и от Египет (напоследък се правят аналогии странни за това).    Даже са открити артефакти че част от камъните на пирамидите са правени с геобетон, което слага точка на мистерията за построяването им :-)
   И с друго интересно ще те изненадам. Нашите хайдути даже са можели да го правят, за което има документи. Използвали са го особено при укриването на иманета, като са правели от големи каменни капани, до „тапи“ в камъните за нишани. Наричали са го Люкцин (дано помня правилно). И поне три съставки от „рецептата“ са известни. И те са стрит камък, негасена вар и… восък :-) Последния се е използвал за спойка при моделиране и след заливане с вода става реакция, която го изгаря. Явно римския и особено този за пристаните им е по-сложничък :-)
   Ха, намерих статията… Та аз подозирам че това е пак една от многото технологични „научни“ тайни, които някой няма полза да се разкриват :-(
https://megavselena/razkriha-systava-na-drevnorimskiya-beton-ustoyal-hilyadi-godini-na-stihiite/

   Пак благодаря Иван, и се извинявам за отклонението. Ако знаеш нещо повече за римския геобетон моля сподели.
цитирай
2. barin - Здравей, Лекс. Не зная много за р...
23.01.2019 05:44
Здравей, Лекс. Не зная много за римския геобетон, но явно е бил пазен в тайна и наследен от миналото. Правя аналогия с "Гръцкия огън", на който и днес не знаем точните съставки и техните пропорции. Темата на megavselena съм я чел, защото този потребител съм добавил в "любими". Мегалитните съоръжения, които знаем по нашите земи са по-стари, но римските постройки също може да се нарекат"мегалити", защото са сложни. Има и други научни тайни, за които не знаем и се появяват по няколко теории в опита да бъдат изяснени.
Поздрави!
цитирай
3. lexparsy - Благодаря за отговора Барин,
23.01.2019 07:44
barin написа:
...
Правя аналогия с "Гръцкия огън", на който и днес не знаем точните съставки и техните пропорции.
...!

Извини за натрапването извън темата. Но май много "тайни" и в историята и "науката" ни са... сами не подозираме колко от скоро...
А Гръцкия огън и не химически някаква тайна… Според изследователите е бил смес между суров нефт, сяра и… пак негасена вар, която се възпламенява и при горене във вода. За това гасенето е трудно. Изстрелвал се е от сифонни тръби на разстояние десетина метра при абордаж на кораб.
Не искам да съм голословен, защото не мога да намеря материалите които четох, но има документирани разкази за български пират използвал гръцки огън срещу турските пирати нападащи морските ни градове. от къде ли се е докопал баш българин пак до това оръжие? :-)
цитирай
4. barin - Здравей, Лекс. За българите се знае ...
23.01.2019 07:49
Здравей, Лекс. За българите се знае откъде са взели гръцкия огън- Крум го взема при обсадата и влизането в Месемврия. После като се изясни механизма на действие може да се използва. Мисля, че точното количество в проценти на съставките на гръцкия огън не е известно, а само се предполага. Възможно е и при съседните държави, каквито сме били с Византия дълги години някой да е издал срещу възнаграждение тайната на българите. Познати са подобни примери от историята и прийоми на действие.
Поздрави!
цитирай
5. ganini - А другите строители?
23.01.2019 09:41
Тук трябва да споменем и Великото Социалистическо строителство! Останки се забелязват по цялата територия: бетонни колони, порутени фабрики, изтърбушени ТКЗС-ета. Те красят нашия пейзаж и бъдещите археолози ще имат бая работа при разчистването им. Но нам са свидни спомени и си ги държим, за да ни напомнят за една велика епоха!
цитирай
6. barin - Здравей, ganini. Не мога в една тема ...
23.01.2019 09:54
Здравей, ganini. Не мога в една тема да побера стоителството по българските земи от хилядолетия. Ограничих се само за мостовете и то над Дунав. По българските земи е пълно със строежи, защото се се смесили много народи.
Поздрави!
цитирай
7. bojo12345 - Много обстоен материал, барин!
23.01.2019 10:06
Понеже съм бил в Хисар-я/по новому/и Пловдив, с много крепостни стени от римско време, мисля, че строителите са били българи - не само в изпълнението, но и в проектите. Защото българите са били майстори от времето на храма на Соломон (Хирон и др.), Константинопол, джамиите и дворците на Високата порта - и у нас.Само Колю Фичето е достатъчен атестат за гениалност на проекта и честност в изпълнението, като качество и срок!
Някога строителите се пишеха наследници на Фичето - нека сега новите да го докажат, както могат!
Поздрави и успехи в днешния ден!
цитирай
8. rosiela - Поздравления!
23.01.2019 10:12
Прекрасен материал!
цитирай
9. kvg55 - barin,
23.01.2019 10:37
Кадин мост при село Невестино няма отношение към темата.
цитирай
10. barin - Здравей, Божо. Българите са изв...
23.01.2019 11:58
Здравей, Божо. Българите са известни строители. За Кольо Фичето имам тема. Ходих в Дряново преди две години и видях какви заслуги има по отношение на строителството. По негово време е имало и други, но в ново време са малко. За един от тях наскоро пуснах тема- архитект Дабко Дабков, която си я чел.
Поздрави!
цитирай
11. barin - Благодаря, Роси!
23.01.2019 11:58
Благодаря, Роси!
цитирай
12. barin - Здравей, kvg55. Вярно, че Кадин ...
23.01.2019 12:00
Здравей, kvg55. Вярно, че Кадин мост не се вписва в материала, но снимките не са от мостове над Дунав. Има на места само основи от колони и то ако няма кой да ги покаже може да не ги видим.
Поздрави!
цитирай
13. tikoev - Великолепен материал!
23.01.2019 12:07
Великолепен материал!
цитирай
14. barin - Благодаря за оценката, Тишо!
23.01.2019 12:11
Благодаря за оценката, Тишо!
цитирай
15. tikoev - И понеже съм абсолютен лаик в арх...
23.01.2019 12:12
И понеже съм абсолютен лаик в архитектурата винаги ме е терзаел въпроса не за колелото, а за арката и по-точно за този който е стигнал пръв до идеята за нея.
https://www.lifebites/wp-content/uploads/2016/03/dqvolskiq-most.jpg
цитирай
16. barin - Важно е кой го е направил и чия е ид...
23.01.2019 12:15
Важно е кой го е направил и чия е идеята. Ще проверя линка, който ми даде, Тишо.
Поздрави!
цитирай
17. rosiela - И аз. Няма нищо случайно. Сходни пътища, сходни мисли.
23.01.2019 19:52
barin написа:
Здравей, Божо. Българите са известни строители. За Кольо Фичето имам тема. Ходих в Дряново преди две години и видях какви заслуги има по отношение на строителството. По негово време е имало и други, но в ново време са малко. За един от тях наскоро пуснах тема- архитект Дабко Дабков, която си я чел.
Поздрави!

цитирай
18. bven - Много приятен материал, barin.
24.01.2019 09:47
Беше ми полезна тази разходка из миналото и строителните, не разрушителните, достойнства на човешкия род.
Поздрави!
цитирай
19. barin - Благодаря, Татяна. Миналото на ...
24.01.2019 10:44
Благодаря, Татяна. Миналото на България е интересно и славно. От крайдунавските градове има доста интересни. На повечерто съм ходил.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 1709710
Постинги: 344
Коментари: 4311
Гласове: 42074
Календар
«  Октомври, 2020  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031