
Прочетен: 18984 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 08.02.2016 22:37


Свети свети Кирил и Методий са създали българската азбука и винаги на 24-ти май си спомняме за тях. Учителите празнуват своя професионален празник. Учениците също са в празнично настроение. За техните ученици обаче рядко се сещаме. Обикновено катокажем свети Седмочисленици правим асоциация с учениците на св. св. Кирил и Методий.Нали св.Седмочисленици са Климент Охридски, Наум, Ангеларий, Сава, Горазд, както и Кирил и Методий. Ученик на Кирил и Методий е Константин Преславски, който е написал"Азбучна молитва", но не е канонизиран от православната църква за светец и затова не се споменава. Мисля,че той има заслуги за разпространявамето на кирилицата като наша азбука, но не е дооценен от църквата. Учениците на св. св. Кирил и Методий- Сава, Климент Охридски, Наум и Ангеларий, са прогонени от Великоморавия след смъртта на Методий (885) от моравския княз Светополк по заповед на римския папа Стефан V. Горазд е посочен от Методий катонаследник на поста архиепископ на Моравия и Панония, но само след година е свален по нареждане на папата. Наложена е забрана на славянското богослужение, а славянското духовенство е отстранено от църквите. През 886 част от Кирило-Методиевите ученици (около 200 души) били продадени като роби във Венеция. Други - между които Горазд, Климент, Наум, Ангеларий и Сава, били оковани във вериги и хвърлени в тъмница, а след това прогонени от Великоморавия. Някои са останали в Моравия и независимо от заплахата от нови мъчения продължили да работят сред народа. Княз Борис I се застъпил пред немския император за няколко от учениците на Кирил и Методий да им бъде разрешено да отидат и да живеят в България. Климент, Наум и Ангеларий (предполага се, че Горазд е вече починал или е бил убит), славяни по произход от балканските области, след много премеждия достигат до българските земи и в Белград (тогава българско владение) били посрещнати от пратеници на княз Борис I (852-859). Доведени са в Плиска и настанени в къщите на знатни граждани. След толкова терзания и мъки Ангеларий починал още на следващата година в Плиска. Княз Борис I решил да създаде два книжовни центъра за обучение на славянски църковен клир и за просветно-книжовна дейност и за тази цел оставил Наум в столицата, а Климент изпратил в областта Кутмичевица с център Охрид. След възкачването си на престола (893) цар Симеон I преместил столицата в Преслав, където съсредоточил книжовната дейност. Един от Методиевите ученици, продаден в робство във Венеция, откупен в Цариград и дошъл след това в България, бил Константин (по-късно епископ Преславски). Климент Охридски, Наум и Константин Преславски са не само просветни дейци, но и книжовници, които създават много оригинални и преводни съчинения. След смъртта на св. Кирил в Рим през 869 св. Климент се връща със св. Методий в Панония и Великоморавия, а след като св. Методий почива (през пролетта на 885 г.), оглавява продължаващите спорове с германския владетел и новия моравски княз във Великоморавия. Епископа на Нитра Вихинг, който наследява Горазд е натоварен от папа Стефан V да управлява Великоморавската църква и не признава св. Горазд. Св. Климент, след като е хвърлен за известно време в затвор със св. Наум и други ученици е изгонен от страната и в края на 885 или 886 преплува на сал река Дунав и пристига в България заедно с св. Наум Преславски, св. Сава, св. Ангеларий. Началникът на крепостта (днес „Калемегдан" в Белград), известен за тяхното идване, ги приема радушно и ги изпраща при княз Борис I. В резултат на дейността на учениците на Кирил и Методий България се издига като пръв мощен център на славянската писменост. От нея славянската писменост и книжнина се разпространяват в Киевска Рус и в Сърбия и стават основа на книжовното им развитие. По-късно кирилицата е приета от Черна гора, Молдова и Влашко. Покрай създаването на СССР на кирилица започват да пишат всички съюзни републики и Монголия. След разпадането на Съветския съюз повечето новосформирани държави се отказват от кирилицата и си възвръщат своите собствени азбуки( Армения, Грузия, Азербайджан), а някои, като Прибалтийските преминават на латинската азбука.
За по-нататъшното разпространение на кирилицата( писал съм за нея в темите"Азбуките по света" и "Кирилицата") заслуга имат освен учениците на Кирил и Мевтодий и Йоан Екзарх,Константин Преславски и Черноризец Храбър( предполага се, че това е псевдоним на цар Симеон I).
Тропар, глас 1
С хвалебни венци да увенчаем славните Седмочисленици,
Кирил и Методий, Климент и Наум, Сава, Горазд и Ангеларий,
изгрели като светила и благовестили ни Триединия Бог.
Вие, непоклатими стълбове и Боговдъхновени поборници за нашата реч,
прогонили езическото бесовско учение,
молете се на Христа Бога да утвърди нашата Църква
и да дарува на душите ни велика милост.
Явили се непобедими в постничеството,
козните на невидимите врагове с Божествена сила сте победили.
И, като научихте множеството непросветени българи на православната вяра, получихте венци.
Молете се за нас на Христа, Седмочисленици, да даде опрощение на прегрешенията ни.
( материалите са взети от " Православно помагало")
снимка 2- св. Седмочисленици
Както видяхме Ангеларий умира рано,Горазд дори не идва в България. За Сава малко се знае. Рождената година, кактои годината на смъртта не са локализирани, дори се колебаят в твърде широк диапазон. Не са известни негови произведения. Не трябва да се бърка Сава със св.Сава Сръбски,който се отбелязва от православната църква на 5 декември. Основната роля на просветители и разпространители на Кирилицата се пада на Климент и Наум. На 27 юли православната християнска църква отбелязва св. Седмочисленици, като на същата дата е св. Климент Охридски. Празникът не се отбелязва като имен ден, защото малко българи носят имената Климент и Наум, Сава празнува на 5 декември, а Ангеларий и Горазд не съществуват като български имена. Обяснимо е защо-Горазд не идва в България, а Ангеларий умира на следващата година.
снимка 3- храм "св. Седмочисленици" в София
Климент Охридски работи в продължение на седем години като учител и обучава около 3500 ученика, повечето от които стават свещеници и продължават просветната дейност на своя учител. През 893 г. е назначен за епископ-първият “епископ на български език”. Като такъв продължава своята дейност на просветник и писател. Книжовното наследство на Климент Охридски се разделя на три части: Поучителни слова, Похвални слова и Преводи. Сред известните му произведения са :”Похвално слово за Кирил” и Панонски легенди или Пространни жития за Кирил и Методий, Поучение за Цветница, Поучение за неделния ден, Поучение за Пасха, Похвално слово за Лазар, Похвално слово за Михаил и Гавриил, Похвално слово за св. Димитър. Св. Климент Охридски Умира на 27.VII. 916 г.
За Наум се знае по-малко. След като Климент става епископ той заема неговото място в Кутмичевица, продължава да учителствува седем години. Там живее като монах десет години и умира на 23.ХІІ.910 г. Погребан е подобаващо с голяма почит от своя другар Климент. Знае се че строи край Охридското езеро голям манастир и храм”Св. Архангели”. Ходил съм на този манастир преди години и екскурзоводът разказваше легенда как Климент и Наум са се състезавали кой първи ще построи храма.

снимка 4- църквата "св. Климент" в София
Учениците на Кирил и Методий, които пристигат в България, използват в своята книжовна дейност графичната система на глаголицата, която е усъвършенствана във Великоморавия. По тази причина дълго време в книжовната дейност намират приложение някои думи на моравски език. Още в началния етап от създаването на Плисковско-Преславското книжовно средище се променя съществуващият правопис и се опростява графическата система на глаголицата. Появява се нова графическа система, наречена кирилица. Най-вероятно неин автор е Климент Охридски. Той използва за първообраз гръцкото заглавно писмо, познато в Плиска преди използването на кирилицата. В първоначалния си вид кирилицата представлява симбиоза между гръцката азбука, от която се използват 24 букви, и други 14 специфични славянски букви, заети от глаголицата. През Х в. създадената кирилица се усъвършенства още повече чрез допълнително опростяване на някои от графичните елементи. Причината за заменянето на глаголицата с кирилицата етрудността при изписване на буквите и знаците от учениците. Целта е да се направи азбуката по-достъпна до по-широк кръг от хора, за да се разпространи по-лесно. Затова българските свещеници започват да проповядват богослужен ието на български език, наричан погрешно" Черковнославянски" Постепенно глаголицата започва да се използва все по-малко, тъй като буквите са по-трудни за изписване. От ХII в. тя по естествен начин отстъпва място на кирилицата с нейните по-опростени и усъвършенствани букви.
Наскоро ходих в двора на кирилицата в Плиска и дори писах в книгата за впечатления. Единствено лошото е, че двора на кирилицата беше открит малко след като в Монголия беше нбаправен музей на кирилицата, а трябваше ние да сме първи. Българите са създали и разпространили кирилицата по света.Погрешно е мнениет, че кирилицата е славянска азбука. Голяма част от славяните( чехи, словаци, словенци, поляци) не пишат на кирилица, а други, които не са славяни пишат( таджики, туркмени, узбеки, монголци и др.). Друг е въпросът, че българите не са славяни и ако имаме нещо славянско у нас то е някъде 5-10%.
Теофилакт Охридски разказва, че цар Борис I всеки ден беседвал с учениците на св. Методий. Той им възложил обучението на бъдещите свещеници на старобългарски език. След смъртта на св. Горазд в Плиска остават само св. Климент и св. Наум Преславски. Като по-старши, св. Наум остава в столицата и поставя основите на Преславската книжовна школа, а св. Климент е изпратен в 886 г. в областта Кутмичевица да основе вторият главен книжовен център в държавата. Изглежда Кутмичевица е представлявала по-малка част от областта Котокия (днес на границата на Република Македония с Гърция и Албания). В Кутмичевица, пише Теофилакт, имало много плодни дървета, но диви. Затова св. Климент пренесъл от Византия различни видове и „чрез присаждане облагородил дивите дървета". Там св. Климент отсяда в три подарени му от св. Цар Борис I имения, но главно в третото около Охрид, където създава Охридската книжовна школа, първия славянски университет.
В написаното дотук се заключава значениетона делото на учениците на св. св. Кирил и Методий- св. Седмочисленици Климент Охридски, Наум Преславски, Ангеларий, Сава и Горазд. Ккто писах учениците са били към 200 на брой, но съдбата на останалите не е напълно известна. Може би не са оцеляли.Ние българите си тачим тези, които са работили за нас и за налагането на кирилицата като държавна азбука.От времето на Климент и Наум са изминали повече от хиляда години, но азбуката се е запазила дори и в годините, когато не сме били независима държава.
Тагове:
Дългоочакваните плочи, изписани на Кирил...
Ударът на «Кинжал» в Киев разкри всичко:...
Чудех се за автентичния вариант - думите на песента - ...
...
Монголия ни изпреварила в музея - Ами, ще ни изпревари, логично...
(Имах полу-съквартирантка монголка)
"...имало много плодни дървета, но диви..." - Винаги ще ги има!
...
Поздрави!
На кирило-методиевите ученици също е отдадено дължимото -университети носят имената им. Без родната азбука днес щяхме да сме още по-безлични.
Радвам се! - не си ми подсказвал, но изненадата е хубава!
Спомням си и аз, че имаше списание "Наука и техника за младежта"
Всичките ти теми, са добри и ми харесват, но някои нещица ми бърничкат в главицата ми повече от други, и - май ти казах, че си намерих и в облеклото изгубени бисерчета, или простичко, камъчета.
Поздрави!
Кирил и Методий започват делото, но няколко ученика го завършват.
Двамата братя изработват Азбука за Славяните, а няколкото ученика по-късно написват Азбука за нас Българите. И за това сега Народите си присвояват Буквите като писани за тях.Формулираха ги като " Кирилица " и спасение няма. А всъщност Кирилица не съществува, а съществува Българска Азбука !
Бих искал да ми подскажете Гръцките букви в нашата Азбука, защото аз не се справих !
Цял живот живея с Гърци / в нашият блок има 3 входа с Гръцки емигранти от 67 година/ и като четат Гръцки вестници пред блока аз не познавам нито една тяхна буква !
Но ако говорите за Глаголицата, то това е друга тема !/ именно тя се нарича Кирилица, която няма нищо общо с нашата/.
Явно се бъркате като цяла Европа с Кирилицата.Която Руснаците я преиначиха само и само да не се нарича БЪЛГАРСКА .
цитат от постинга: „ В първоначалния си вид кирилицата представлява симбиоза между гръцката азбука, от която са използвани 24 букви и други 14 специфични славянски букви заети от глаголицата."
Моля, ако Ви е възможно, опишете кои от буквите са гръцки, а може би латински, кои са славянски. И защо глаголицата определяте като славянска, а не като моравска? Кога азбуката ни е наречена кирилица, защо не е наречена българска, както има гръцка и арменска?
Направи ми впечатление , че 1945-46г. нашите граматици променят азбуката и граматиката ни за да заприлича на руската, а македонските граматичари правят промени за да се отличават от българската, а днешните български учени продължават да въртят понятия като славянска азбука и черковнославянски език.
Може би е пропуснал да знае, че всяка година Руският Патриарх идва на посещение да отдаде почит и благодарност на Българската Църква за Азбуката която са приели от нас !
Нямам думи..............