Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09 23:08 - Канонизирането на епископ Константин Преславски
Автор: barin Категория: История   
Прочетен: 3203 Коментари: 10 Гласове:
43

Последна промяна: 21.09 22:44

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                           Епископ Константин Преславки е малко позната личност. Знаем го т ученическите си години, предимно с произведението"Азбучна молитва" Има и други творби, които е написал, но малко хора се сещат за тях. Първите български автори, за които се учи са трима: Константин Преславски, Йоан Екзарх и Черноризец Храбър. След тях има и други, но те са в основата на българската книжнина през времето на златния век на България.
                   Дали може да се канонизира за светец например Константин Преславски. Защо не? Ние имаме достатъчно много светци, един повече няма да е излишен. Освен това сме дали много и сме опазили през вековете православната религия, заедно с Източната Римска  империя( Византия) и заслужаваме. Все пак той е българин. 
Блогът на barin :: Българските светии
                  Не става баче така само с тези доводи и причини. За канонизирането за светец не са достатъчни само голи приказки и убеждаване. През годините църквата си е прокарала и утвърдила свои закони( канони) и всичко на думи трябва да е според тях. 
               Първите тридесет канона:
Канон 1-ви   Епископ да се ръкополага от двама или трима епископи.   Канон 2-ри   Един епископ да ръкополага презвитер, дякон и останалите клирици.   Канон 3-ти   Епископ или презвитер, който въпреки Господнето установление за жертвата донесе в олтара някакви други неща: мед, мляко, или вместо вино някакво питие, приготвено от нещо друго, или птици, или някои животни, или овощия, противно на установленията, освен нови класове, или грозде в надлежно време, да бъде низвергнат от свещен чин. Впрочем да не се позволява да се донася в олтара нещо друго, освен елей за кандила и тамян във време на светата служба.   Канон 4-ти   Наченки от всякакъв друг плод да се изпращат в дома на епископа и на презвитерите, а не в олтара, разбира се, като епископите и презвитерите ги делят с дякони и останалите клирици.   Канон 5-ти   Епископ, презвитер или дякон да не изпъжда жена си под предлог на благоговение; а ако я изпъди, да бъде отлъчен от църковно общение; ако пък остане непреклонен, да бъде низвергнат от свещен чин.   Канон 6-ти   Епископ, презвитер или дякон да не приема върху си мирски грижи; инак да бъде низвергнат.   Канон 7-ми   Епископ, презвитер или дякон, който празнува светия ден на пасхата преди пролетното равноденствие наедно с иудеи, да се низвергне от свещен чин.   Канон 8-ми   Епископ, презвитер или дякон, или някой от свещения чин, който не се причасти при извършване на приношението, да представи причината и ако е уважителна, нека бъде извинен, а ако не представи причина, да бъде отлъчен от църковно общение като такъв, който е причинил вреда на народа и е навел подозрение върху тоя, който е извършил приношението, като че го е извършвал неправилно.   Канон 9-ти   Трябва да се отлъчват от църковно общение всички ония верни, които влизат в църква и слушат писанието, но не достояват на молитва и свето причастие до края, като такива, които произвеждат безчиние в църквата.   Канон 10-ти   Ако някой, макар и вкъщи, се помоли с отлъчен от църковно общение, да бъде (и сам той) отлъчен.   Канон 11-ти   Ако някой, който се брои в клира, се помоли с низвергнат, и сам нека бъде низвергнат.   Канон 12-ти   Ако някой от клира или отлъчен от църковно общение мирянин, или недостоен да бъде приет в клира, като напусне, бъде приет в друг град без препоръчително писмо, нека бъде отлъчен и тоя, който го е приел, и тоя, който е приет.   Канон 13-ти   А ако бъде отлъчен, да му се продължи отлъчването, като на такъв, който е излъгал и измамил църквата Божия.   Канон 14-ти   Не е позволено на епископ да напуска епархията си и да преминава в друга, макар и от мнозина да е бил убеждаван, освен ако има някаква извинителна причина, която да го кара да прави това като такъв, който може да принесе по-голяма полза на тамошния народ с благочестивото си слово. И това да върши не по собствен произвол, а по решение на много епископи и след най-усилно убеждаване.   Канон 15-ти   Ако някой презвитер или дякон, или изобщо броящ се в клира, напусне областта си, премине в друга и като се премести окончателно, се засели там да живее без волята на собствения си епископ, на такъв заповядваме да не служи повече, и най-вече, ако не е послушал епископа си, който го вика да се върне, а в случай, че продължава да упорства в това безчиние, нека остане там в общение като мирянин.   Канон 16-ти   А ако епископ, у когото се случат такива, ги приеме за членове на клира си, пренебрегвайки наложеното им запрещение, такъв да бъде отлъчен като учител на безчинието.   Канон 17-ти   Който след светото кръщение е бил обвързан с два брака или е имал наложница, не може да бъде нито епископ, нито презвитер, нито дякон, нито изобщо да се брои в свещения клир.   Канон 18-ти   Който е взел за съпруга вдовица, разведена или блудница, робиня или опорочена, не може да бъде ни епископ, ни презвитер, ни дякон, ни пък въобще да се брои в свещения чин.   Канон 19-ти   Който е имал за съпруги две сестри или племенница не може да бъде приет в клира.   Канон 20-ти   Клирик, който поръчителства за някого, да се низвергне.   Канон 21-ви   Скопец, който е станал такъв от човешко насилие или е бил лишен от мъжките си органи във време на гонение, или пък се е родил така, нека бъде епископ, ако е достоен.   Канон 22-ри   Който сам себе си е скопил, да не се приема в клира, понеже е самоубиец и враг на Божието създание.   Канон 23-ти   Ако някой от клира се е самоскопил, нека бъде низвергнат, понеже е убиец на самия себе си.   Канон 24-ти   Мирянин, който се е самоскопил, нека бъде отлъчен от тайнствата за три години, понеже е злоумишленик срещу собствения си живот.   Канон 25-ти   Епископ, презвитер или дякон, който бъде изобличен в блудство, в клетвопрестъпление или в кражба, нека бъде низвергнат от свещен чин, но без да бъде отлъчен от църковно общение, понеже Писанието казва: “не въздавай два пъти за едно и същото” (Наум. 1:9). Същото важи и за останалите клирици.   Канон 26-ти   Заповядваме, щото от ония, които се броят в клира, само четци и певци да встъпват в брак по желание.   Канон 27-ми   Заповядваме да бъде низвергнат от свещен чин епископ, презвитер или дякон, който бие съгрешили верни или досадили неверни, и с това иска да заплашва други, понеже Господ на нищо такова не ни е учил, а напротив, Сам, бидейки удрян, не е нанасял удари, бидейки укоряван, не отвръщал с укор, страдайки, не заплашвал (1 Петър 2:23).   Канон 28-ми   Епископ, презвитер или дякон, който справедливо е низвергнат за доказано престъпление, ако дръзне да се докосне до възложеното му някога служене, нека бъде съвършено изключен от църквата.   Канон 29-ти   Епископ, презвитер или дякон, който е получил това си достойнство за пари, нека бъде низвергнат и (сам) той, и оня, който го е ръкоположил, и нека бъде напълно изключен от общение като Симон влъхв от мене, Петра.   Канон 30-ти   Епископ, който си послужи със светски власти и чрез тях получи епископска власт в църквата, да се низвергне и отлъчи, както и всички ония,
които се съобщават с него.
                   image

    
                   Епископ Константин Преславски е живял на границата на IX-X в.. Не са известни точните години на живот, поне аз нямам достъп до такава информация. За канонизирането му за светец  е стартирана процедурата. По време на откриването на Седмицата на православната книга на 17 септември изслушах докладите на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан и доцент Тодоров. Разбрах, че по инициатива на Варненската и Великопреславска митрополия е стартиран процеса по канонизирането  на Константин Преславски. Дори има доста напредък, защото се очаква предложението от Българската православна църква към Вселенския патриарх да се отправи на Преславската среща на духовенството. Българската църква е инстанцията, която ще провери всичко и ще отправи доклад към Вселенския патриарх. За канонизирането за светец трябва да се събере всичката възможна налична ин формация. Към момента има назначена от Светия синод комисия, която работи по случая. След това трябва да се провери информацията, дали е пълна и дали отговаря на изискванията на каноните. След проведения разговор с Духовно-просветния център и събеседване с представители и потребители във форум Двери и форум Православието разбрах, чр комисията работи добре и скоро  оже да си имаме още един светец. Константин Преславски е ученик на Методий, един от солунските братя. На седмицата на православната книга основното, на което беше посветена беше годишнината от Великопреславския събор през 893 г. На него две са съдбоносните за България решения: 
  - решението за сваляне на Владимир Расате от българския престол и поставянето на Симеон;
 - преместването набългарската столица от Плиска във Велики Преслав.
                 Подходящ е и може би заслужава да бъде признат от църквата за своята дейност по разпространение на азбуката, преводи, написване на пурвите български литературни произведения. 
 Блогът на barin :: Кирилицата
                 Само ще отбележа, макар че всички читатели знаят, че Кирил и Методий написват глаголицата, а Климент и Наум написват сегашната азбука, която я кръщават в чест на учителя си Константин-Кирил Философ- кирилица. Тя е една от основните азбуки в света. Предимствата ѝ съм обяснил в отделна тема:
Блогът на barin :: Писменостите по света


                 Братята са канонизирани, дори празника е национален и празник на просветата. Седмочислениците: Климент, Наум, Сава, Ангеларий, Горазд-също. Подходящо е и Константин Преславски да бъде издигнат и признат, като тях. Той е направил много за България, която си има своите бележити личн ости. Поместил съм ги в две теми:
Блогът на barin :: известните българи-част 1;
Блогът на barin :: Известните българи-част 2
                В тях няма писано за Константин Предлавски и затова ще публикувам материали:
                Константин Преславски е един от основоположниците на старобългарската химнична поезия. Най-значимото негово произведение е проповеднически сборник „Учителното евангелие“, едно от връхните постижения от Златния век на българската литература, написано през 893–894 г. — неделно тълковно евангелие, състоящо се от 51 беседи, взети от византийски сборник. Учителното Евангелие е снабдено с две предисловия — стихотворна молитва, известна като „Азбучна молитва“ и прозаическа част.Също и „Църковно сказание“, „Историкии“ и др. части. Съчинението съдържа беседи за различни църковни празници. Въпреки компилативния си характер, Учителното евангелие има голяма стойност като първият систематичен проповеднически труд на славянски език. През 894 съставя първия славянски летописен труд — „Историкии“. През 906 г., по нареждане на Симеон, Константин Преславски превежда „Четири слова против арианите“ от Атанасий Александрийски. Автор е на църковна служба в чест на св. Методий, в която е показана борбата на неговия учител против триезичната догма. На Константин Преславски се приписва и стихотворението „Проглас към Евангелието“, което по съдържание и композиция е близо до „Азбучната молитва“ и в което се отхвърля преклонението пред чуждия език и се ратува за издигане на родната реч като най-значително средство за развитието на българската култура.
                    Името му носи Шуменския Педагогически институт. Точно от него излезе идеята за канонизирането му към Варненската и Великопреславска митрополия. 
                 "Константин, епископ Преславски (9.-10. век) е старобългарски писател и църковен деец, представител на Преславската книжовна школа. Той е една от най-значителните фигури в историята на старобългарската духовна култура.

                  Явява се непосредствен ученик на славянския първоучител св. Методий. Биографичните данни за него са твърде оскъдни. Знае се, че след смъртта на Методий заедно с други негови ученици бил подложен на преследване, продаден от немските духовници във Венеция, но успял да се прехвърли в Цариград и оттам да дойде в България. След окончателното преместване на архиепископията от Плиска в Преслав, презвитер Константин е поставен за викарен епископ (помощник на архиепископа). Починал е в началото на 10. вeк. 
image

             Константин Преславски е един от основоположниците на старобългарската химнова поезия. Най-значимото негово произведение е проповеднически сборник „Учителното евангелие“, едно от връхните постижения от Златния век на българската литература, написано през 893–894 г. — неделно тълковно евангелие, състоящо се от 51 беседи, взети от византийски сборник. Учителното Евангелие е снабдено с две предисловия — стихотварна молитва, известна като „Азбучна молитва“ и позаическа част. Също и „Църковно сказание“, „Историкии“ и др. части. Съчинението съдържа беседи за различни църковни празници. Въпреки компилативния си характер, Учителното евангелие има голяма стойност като първият систематичен проповеднически труд на славянски език. През 894 съставя първия славянски летописен труд — „Историкии“. През 906 г., по нареждане на Симеон, Константин Преславски превежда „Четири слова против арианите“ от св. Атанасий Александрийски. Автор е на църковна служба в чест на св. Методий, в която е показана борбата на неговия учител против триезичната догма. На Константин Преславски се приписва и стихотворението „Проглас към Евангелието“ (при нас публикувано като произведение на св. Кирил), което по съдържание и композиция е близо до „Азбучната молитва“.

Всички съчинения на Константин Преславски са достигнали до нас единствено в преписи, най-ранните от които са от 12. и 13. век."
                 http://www.slovo.bg
                  
                   
Константин Преславски е старобългарски писател, духовник и църковен деец. Той е представител на Преславската книжовна школа. За времето си Преславската книжовна школа е била на високо ниво. Заслуга за това има управлението на България, не само доброто стечене на обстоятелствата. Константин Преславски твори по време на златния век на България. За времето на златния век:
 
Блогът на barin :: златния век на България
                   Ще кажа, че златния век е подготвен от княз Борис, чрез пкръстването на българите и въвеждането накирилицата. Създадени са условия за книжовна дейниост и разцвет. После е реализиран от умелото и успешно управление нацар Симеон Велики, готвен за глава на българската православна църква и продължава още известно време при мирното управление на цар Петър I.
Блогът на barin :: България след златния век
                     В календара лесно може да се намери място за дата. на която да се отбелязва епископ Константин Преславски. Сега всичко е запълнено, но на всяка дата има по няколко светци и мъченици. Житие може да се напише по-късно.
  Блогът на barin :: Българският календар за 2018 г.
               Основни произведения на Константин Преславски:
                 Историкии:
  От Адам до потопа години 2262.

От потопа до рождението на Аврам 1070.

Всички събрани години 3332.

От рождението на Аврам до изхода на синовете Израилеви от египетската земя има 505 години.

Всичко от Адам до изхода [на евреите от египетската земя] 3837.

След изхода на Мойсей 40 години, които [били прекарани] в пустинята.

Иисус [Навин] 27.

На съдиите по ред и мъчителите, които владяха Иерусалим:

Хусарсад 8 години. 
Готониил 40.
Еглом 18.
Аот 80. 
Явин и Сисара 20. 
Девора с Варак 40. 
Мадиам 7. 
Гедеон 40.
Авиме[ле]х 3. 
Тола 23.
Иаир 22.

В ръцете пък на синовете амунски и филистимски прекараха 18 години:

Иефтае 6. 
Авеса Витлеемски 7. 
Еалом Завулонит 10. 
Авдон Фара[то]нит 8. 
В ръцете филистимски 40. 
Самсон 40. 
Безвластие 20. 
Илий 20. 
Самуил 30.

От изхода на синовете Израилеви до Саул, първи цар Израилев 547 години. Събрани всичко от Адам са 4384 години.

Саул 40. 
Давид 40. 
Соломон 40. 
Ровоам 17. 
Авия 3. 
Аса 40. 
Иосафат 25. 
Иорам 8. 
Охозий 1. 
Готолия 7. 
Иоас 40. 
Амасий 29. 
Озия 52. 
Ио[а]там 16. 
Азаз 16.

До пленението самарийско има 15 царе, а години 385.

Езекия 29. 
Манасий 55. 
Амос 2. 
Иосия 34. 
Иохаз 3. 
Елиаким 11. 
Иоаким 3. 
Седекия 11.

До пленението иудейско 148 години.

На[в]уходоносор 25. 
Мародах 12. 
Валтасар 4. 
Дазирий 17. 
Кир 32. 
Камбиз 8. 
Магимин [?]47. 
Дарий 36. 
Ксеркс 20. 
Артаван 7 месеца. 
Артаксеркс 40. 
Ксеркс 40. 
Су[г]диан 42. 
Дарий 19. 
Ксеркс 41. 
Артаксеркс 42. 
Арсис 4. 
Дарий 16.

До Александър (Велики) 301 година. 
Всичко от Адам до Александър 5029.

Александър 12. 
Птолемей Лагос 40. 
Птолемей Филаделф 27. 
Птолемей Евергет 24. 
Птолемей Филопатор 32. 
Птолемей Епифан 22. 
Птолемей Филомитор 32. 
Птолемей Евергет 29. 
Птолемей Сотир 15. 
Птолемей Александър 12. 
Птолемей Филип (Фускон?) 8. 
Птолемей Дионисий 31. 
Клеопатра 22. Убива я Август в тридесет и седмата година от своето царуване и след това царува 4 години. Всичко от Адам до въплъщението на Христа има 5555 години. След въплъщението на Христа: 
Август 15 години.
            Добива се представа как Константин Преславски е отчитал годините в стари времена. Като направим съпоставка с други източници откриваме различия. За него Тодор Доксов казва, че е талантлив първоученик на Методий.
             Споменат е и от други  наши хронисти:

Блогът на barin :: Личността на Блазиус Клайнер и неговата история за България I;
Блогът на barin :: Личността на Блазиус Клайнер и неговата история за България II
          Най-известаната му ""Азбучна молитва":   
Аз се Богу моля с тия думи:

Боже-светороче, що създаде
видим свят и дивен свят невидим!

Господ-дух прати ми ти в сърцето
да ме лъхне с пламенното слово -
ето, в правий път да тръгнат всички
живи в твойта заповед пречиста!

Знам, законът твой е жив светилник
и в пътеки светлина нетленна
към евангелския дар възжаждан.

Литна днес и славянското племе
милостта на кръста твой да търси...

Но на мене, който моли помощ,
отче, сине и пресвети душе -
просещ, - твойто мощно слово дай ми,

ръце вдигам да получа мъдрост,
сила, що обилно от небето
ти даряваш на вси твари живи.

Упази ме ти от горда злоба
фараонска, изцели ме, дай ми
херувимска сила шестокрила,
царю на царете! Да опиша
чудесата твои вдъхновено,
шествайки пак по пътя славен,
що учителите двама, вечно
юнни, начертаха... Да направя
явно твойто слово за народа!

На Светата троица прослава:
всяка възраст ней хвала въздава!

И народът мой Отца и Сина,
и Светия дух възвеличава -
днес, вовек веков и до амина. 
                "Проглас към евангелието"
Което са пророците някога предрекли: 

Христос идва да сбере народите (по Ис. 66:18), 
защото светлина е той за целия свят (по Йоан. 8:12). 
Ето, сбъдва се в Седмия век то. 
А казаха те: слепи ще прогледнат, 
глухите ще чуят писменото слово (по Ис. 29:18), 
ще познаят Бога както подобава. 
Затова чуйте всички славяни!

Този дар от Бога ви е даден, 
дар божи е за стоящите отдясно, 
дар божи за душите, що никога не тлее, 
за тез души, които го приемат.

Това е дарът! 
Матей и Марк, Лука, Йоан - 
те всички хора учат, като казват: 
"Които красотата на душите си 
съзирате - обичайте и радвайте се". 
А които желаят на греховете мрака 
и тлението на този свят да пренебрегнат, 
и които искат да получат рая, 
и да избегнат изгарящия огън - 
вникнете сега с целия си разум!

Слушайте, цял славянски народе, 
слушайте Словото, що от Бога дойде, 
Словото, що кърми душите човешки, 
Слово, що укрепва сърца и умове, 
Слово, подготвящо всички да познаят Бога.

Както без светлина и радост не ще има 
за окото, зрящо божието дело цяло, 
но всичко е ни хубаво, ни зримо, 
така е всякоя душа без книги, 
невиждаща добре Закона божи, 
Закона - писмен и духовен, 
Закон, откриващ рая божи.

Та кой ли слух, тътнежа щом не чува 
на гръмотевица, от Бога ще се плаши? 
А още: ако ноздрите дъха на цвят не вдъхват 
как ще разберете това божие чудо? 
Устата, неусещащи вкуса на сладостта, 
човека правят да е като камък, 
но много повече безкнижната душа 
във человеците е мъртво нещо. 
За всичко туй когато мислим, братя, 
изказваме виделина пристойна, 
която ще изтръгне всички хора 
от похотта и плътския живот, 
та да не би с разсъдък неразумен, 
щом слушате на чужда реч Словото, 
да го не чувате подобно мед звънтяща (по 1 Кор. 13:1).

А туй и свети Павел, учейки, изрече, 
отправяйки молитвите си нявга Богу: 
"Желая думи пет да изрека, 
но всички, братя, да ги разберат, 
отколкото безброй слова неясни" (по 1 Кор. 4:19).

Кой човек, прочее, не ще разбере? 
Кой не ще прибави мъдри притчи, 
тълкуващи ни верните беседи? 
И както тленността телата овладява - 
те всички, гниещи, от тор по-бързо гният, 
когато от храната са лишени –- 
тъй всякоя душа от битие лишена е, 
когато божият живец й липсва, 
когато Словото на Бога тя не чува.

И още, друга притча, твърде мъдра. 
Ние, искащите да растем с ръст божий, 
да кажем: "Хора, които се обичате, 
кой не познава тази вяра права? 
Както от семето, що пада на нивята, 
така [посято е] в сърцата хорски (по Мат. 13:8), 
на тях пък трябва дъжд от букви божии, 
та плод божествен да покълне много.

Кой може всички притчи [да разкаже], 
посрамващи народите без Книги, 
говорещи със непонятен глас; 
дори и всичките езици той да знае, 
не може да опише немощта им.

Обаче нека своя притча да прибавя, 
голяма мъдрост в малка реч да кажа: 
Голи са без Книги всичките народи: 
понеже без оръжие не могат 
с врага на нашите души да се сразят, 
те са готови за плена на мъки вечни.

А вие, народи, необичащи врага, 
щом мислите да се сразите с него яко, 
усърдно дверите на разума открийте, 
оръжие приели здраво днес, 
което Книгите господни изковават, 
та главата на лукавия съвсем да смажат.

А тези букви който възприеме, 
Христос Премъдростта изказва 
и вашите души укрепва 
с апостолите, с всичките пророци. 
Говорещите тези словеса, 
достойни ще са врага да убият, 
принасяйки добра победа Богу, 
на плътта отбягващи тлението скверно.

Животът чрез плътта е сякаш сън! 
Неподдаващите се, стоящи твърдо, 
за Бога ще са като воини, 
стоящи вдясно при престола божий, 
когато с огън той народите ще съди, 
ликуващи със ангелите вечно, 
и Милостивия славещи непрестанно.

И винаги със писаните песни 
възпяващи Бога, човекомилосърдния, 
защото нему подобава всяка слава, 
и чест, и хвала божия навеки, 
с Отца и със Светия Дух 
за вечни векове от всякое творение. 
Амин!               
           Забележка:  "Проглас към евангелието" според някоои източници се води на Константин-Кирил Философ. Не е изяснено авторството. 
               Епископ Константин Преславски е книжовник, който доразвива Кироло-Методиевото дело и организира българския духовен живот в тогавашната столица на България Преслав през т.нр. Златен век на българската култура. Освен с богословска дейност, той се занимава и с литературно творчество. Превежда творби като `Слово на Антоний Александрийски против арианите`, пише Учително евангелие, което се състои от четири части Азбучна молитва, Проглас, 51 беседи с евангелски тълкования, Черковно скъзание и т.нар. Историкии. Биографичните сведения за този автор са оскъдни. Предполага се, че Константин е принадлежал към Симеоновия книжовен кръг в Преслав и е един от преките ученици на Кирил и Методий. Участвал редом с тях в просветителската дейност във Великоморавия. Избран за български епископ в Преслав, воденот чувството си за дълг. Заедно с преводните си книги той създава и оригинални творби, вдъхновени от новата писменност на славянските народи, за възхвала на буквенното слово като нов път и възход на народите, които имат неговата светлина. Най-известна сред литературните му творби е Азбучна молитва. Тя е истинска поетична творба, една от малкото в старобългарската литература, отличаваща се с висок творчески заряд и изкусна стихотворна форма. Чрез формата на акростиха се вплитат последователно поредните букви на глаголическата азбука, изписвайки имената си, което помага да се запамети по-лесно азбуката. Азбучна молитва отразява един много важен момент от живота на народа ни приобщаването към християнството и оттут необходимастта от утвърждаването му чрез писменото слово. Тъй като за средновековния човек всичко добро и ценно идва от Бога, в началото на стихотворението Константин Преславски се обръща към Бога с молба, за да получи истинско вдъхновение. Защото словото е Божии дар, затова с божествената сила може да бъде прославено. Не за себе си само се моли поетът, а за всички хора, жадни да чуят божественото слово и да открият истинския ред в живота. В това се изразяват заслугите му към православното християнство. Сравнявайки Божия закон със светлина, която огрява върващия човек, авторът внушава, че само по този път може да се избегне мракът на невежеството, което го лишава от опора в живота.
image
                Непознаващият законите на Бога е сляп и заблуден, а животът му е безсмислен. Като един духовен пастир на своя народ, Константин Преславски се стреми да прослави и да утвърди Божието учение, да просветли сърцата и умовете. Книжовникът Константин има патриотично съзнание. Той вярва, че азбуката трябва да бъде съхранена за следващите поколения такава, каквато е завещана от първоучителите. Това е дело, с което всеки българин може да се гордее и книжовникът е образец с отношението си към него. Неговата Азбучна малитва звучи като химн на писмеността. Произведението е оригинална молитва, но идейното му съдържание го разкрива като светска творба. 

              Информация за Константин Преславски със сигурност има в манастира в местност Патлейна, на 4-5 км. от гр. Велики Преслав. Той е един от най-старите български манастири. Споменат е в темата:
  Блогът на barin :: Последните години на княз Борис I
 Откъс от:"Памет на проподобния Методий",
                Стихири

За наставници приел Закона и Благодатта (по Ин. 1:17)

светителю Методие,

така премъдър създател на светите букви бе:

и си предал на своя народ и стадо тяхното учение,

та чрез тях четящите и поучаващите се в Светите книги

Господа благославят. Заслужено те облажаваме!

 

Методие блажени,

Словото последвал, богословеше ясно Отца-Родителя,

що Словото отпраща към Духа Пресветия.

И още – самия него изследваше, зовейки, открито казал,

че той изхожда от Отца-Утешителя, не от Сина.

Така, Богогласни, ти стана съзвучен с Първия събор на Отците.

С тях моли Спасителя нас всички да спаси.

 

Получил не отчасти апостолската благодат от Бога,

отче Методие,

ти се сподоби с пророчество и чудеса от Почитащия те достойно,

та, мъдри, да предсказваш бъдещето като настояще.

Радвай се, зрение на слепите и изгонителю на бесовете, и славен лекарю на болните.

Затова дай ни прошка на греховете и голяма милост!

 

Тропар. Глас четвърти.

За онези, що празнуват светлото тържество на успението

на твоя свещеник, дай свише, Христе, милостта си,

отвори, прочее, дверите на Царството,

разкъсай, Владико, примките на многото ни грехове

чрез застъпничеството на нашия отец,

светия твой ученик.

 

[Утринен дял]

 

Канон. Глас втори, чийто акростих е: "Добре, Методие, те възпявам Константин"

 

Песен първа

Дай ми, моля се на милостта ти,

Христе Спасе, едничък милосърден,

изобилно слово да възхваля

Методий – светителя ти и да те прославя.

 

Оставил род и отечество, съпруга и деца,

свети учителю, в пустинята поиска да живееш

със святите отци, преславни.

 

Посрамил, отче, демонската и жестока бран,

с молитвите си укроти

на греховете ми жестоката бран, учителю Методие.

 

Към Богородица

Кой да те назове достойно може? Зачатието ти над всяко слово е!

Защото чрез плътта си, пречиста, ти роди

Бога, явилия се Спасител на всички.

 

 

Песен трета

О, преславни! Кой може да изкаже

делата и усилията на Методий,

който от триезичниците-бесове пострада.

 

Свети Методие, ти дар прие от Бога

и даде на онези, които се нуждаеха,

които славят Бога, прославилия те.

 

Към Богородица

Марийо, кадилнице златна, ти отмахни

зловонието греховно мое, укрепи ти мене,

разтърсвания от удара на измамния борец.

 

 

Седален. Глас четвърти.

Като те накара да засияеш сякаш слънчева светлина от изток,

Христос на запад, отче, те изпрати

за мъдър учител на всички, Методие,

просвещаваш с твоите букви много градове и страни,

които почитат, блажени, всички боговдъхновени книги

от учението на Пресветия Дух.

Сега моли се непрестанно за тези, що те възхваляват.

 

Песен четвърта

Моравската земя те има, отче, за яка стена,

с която побеждава еретиците.

 

Учители двамина, що стоите отдясно пред Пресветата Троица,

молете се на Христа, та да опази стадото славянско!

 

С дела недостойни оскверних тялото и душата си,

но Спасе, очисти ме чрез своята си милост.

 

Към Богородица

Пречиста, ти, заченала безсеменно Бога,

моли се винаги за своите раби.

 

Песен пета

Истински наследник си ти, славни, на славния апостол Андроник,

украси, мъдри, престола на църквата Панонска свята.

 

Методие, светителю славни, тебе молим

с молитвите си, отче, запази във вяра православна

разпръснатото от еретиците твое стадо.

 

Като орел ти, отче, прелетя, преплавал бездната житейска

и мене, потъващ чрез грехове, изведи, святи, моля,

с молитвите си, мъдри.

 

Към Богородица

Към тебе, родилата Твореца на всички неща, зовем:

Радвай се, пречиста, радвай се, светлина за нас възсияла!

Радвай се, вместилище на невместимия [в нищо] Бог!

 

Песен шеста

От запад възсия като звезда, светецо, славни Методие,

отпращащ лъчите си до изток и до север, и до юг.

 

Служението, що прие от Христа Спаса Милосърдния,

завърши го, светителю, като раб на господаря си верен.

От нечистотата на греховете ми измий ме, спасителю щедри, едничък милосърден.

Защото ти единствен имаш власт, Господи, да опрощаваш греховете.

 

Към Богородица

Укрепи нашия верен княз, дарувайки му победа,

понеже срещу варварите си всемогъщ, Владико,

ти, който си роден от чиста неомъжена майка.

 

Кондак. Глас втори.

Всички люде, да възпеем и с любов да облажим

божествения и верен Методий,

като пастир велик на славяните, като служител верен, като прогонител на ересите.
                  Преди години зная, че е имало опити и предложения за канонизирането на Васил Левски, Христо Ботев и Георги Пеячевич за светци, но са отхвърлени. Мисля, че причината е, че са извършвали убийство. Христо Ботев е бил войвода, Пеячевич, заено с Петър Парчевич ръководител на Чипровското въстание от 1688 г. За Васил Левски изглежда най-подхожда, но има две прегрешения, които не може да му се простят. Вярно, че дяконът ги е извършил в името на доброто за България, освобожнието, но не може да се пренебрегне и църквата да си затвори очите. Откаязал се е от монашеството и по невнимание в яда си е убил дете. Тези черни петна народът ги е простил, но за  пред църквата не минават. 
                Светият синод на Българската православна църква е взел решение да свика комисия, която да направи постъпки за канонизацията на епископ Константин Преславски, български книжовник и патрон на Шуменския университет. Това заяви Варненският и Великопреславски митрополит Йоан, който освети нов кабинет по богословие и археология в Шуменския университет. Константин Преславски е един от основоположниците на старобългарската химнична поезия. Най-значимото негово произведение е проповеднически сборник „Учителното евангелие“, едно от връхните постижения от Златния век на българската литература, написано през 893–894 г. — неделно тълковно евангелие, състоящо се от 51 беседи, взети от византийски сборник. Учителното Евангелие е снабдено с две предисловия — стихотворна молитва, известна като „Азбучна молитва“ и прозаическа част.Също и „Църковно сказание“, „Историкии“  и др. части. Съчинението съдържа беседи за различни църковни празници. Въпреки компилативния си характер, Учителното евангелие има голяма стойност като първият систематичен проповеднически труд на славянски език. През 894 съставя първия славянски летописен труд — „Историкии“. През 906 г., по нареждане на Симеон, Константин Преславски превежда „Четири слова против арианите“ от Атанасий Александрийски. Един пренебрегван преди години български светец и то от рода Дуло е Боян-Енравота:
Блогът на barin :: Св. Енравота-Боян, княз български
                 Константин Преславски е автор на църковна служба в чест на св. Методий, в която е показана борбата на неговия учител против триезичната догма. Със сигурност е присъствал на съдбовния за нашата държава църковен събор през 893 г. във Велики Преслав.
                 Накрая ще кажа, че епископ Константин Преславски съвсем заслужено ще бъде признат за светец и нареден до другите заслужили в православния църковен календар. 




Гласувай:
43
0



1. radostinalassa - Много се радвам,че има и нормални военни
21.09 20:07
И въобще възпитаните блогъри са повече от обратните такива. Това ми звучи оптимистично .
цитирай
2. barin - Благодаря, Радостина. При мен р...
21.09 21:50
Благодаря, Радостина. При мен рядко посщават не достатъчно коректни и възпитани, но има такива. За тази тема търсих информация от много места, като идеята се зароди на откриването на Седмицата на православната книга.
Поздрави!
цитирай
3. nebonebo - barin,
21.09 22:01
Благодаря за безценната информация! Винаги тук, има какво да научи човек.
Поздрави и лека!
цитирай
4. barin - Добър вечер, Дени. Този път писах ...
21.09 22:11
Добър вечер, Дени. Този път писах много, дори от друго място ми сигнализираха, че съм пропуснал интервюто с проф. Климентина Иванова. Не стигна мястото, а не мислих днес да продължавам.
Поздрави!
цитирай
5. syrmaepon - Вечни слова!
23.09 09:27
"Обаче нека своя притча да прибавя,
голяма мъдрост в малка реч да кажа:
Голи са без Книги всичките народи:
понеже без оръжие не могат
с врага на нашите души да се сразят,
те са готови за плена на мъки вечни."
цитирай
6. barin - Хубаво стихотворение, Сирма. К...
23.09 14:11
Хубаво стихотворение, Сирма. Канонизирането изисква време, но си мисля, че този път ще стане. При теб винаги има интересни теми.
Поздрави!
цитирай
7. bven - Поздрави за хубавата идея и нейното изпълнение, barin.
23.09 18:59
Малко се пише за нашите светци, особено ако са направили много за книжовността от векове. Пожелавам и много да се чете:))))
цитирай
8. barin - Благодаря, Татяна. За светците ...
23.09 19:03
Благодаря, Татяна. За светците пуснах една тема, после ги включих в друга- за българския календар през 2018 г. Иначе имам и за Боян-Енравота- моя дебют в блога. Наистина малко има писано за светците. Като видя, че за нещоима много теми от други потрбители и няма какво ново да напиша не се захващам.
Поздрави!
цитирай
9. iliyanv - Може ли да се канонизира фантом?
24.09 19:02
Нищо не се знае за фиктивната личност "Константин Преславски". Предположения и хипотези, издигнати от класически руски фалшификат. Че и имена на училища и университет в Делиормана на негово име. Смех. Такава е почти цялата официозна история на Задунайската губерния, апологет на която е и автора на матряла.
цитирай
10. barin - Здравей, Илияне. Процесът по ка...
25.09 09:17
Здравей, Илияне. Процесът по канонизираето на Константин Преславски си върви. Дори според докладите от комисията е към финализиране. Като няма достатъчно информация трябва да се търси, а не да се отказваме.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 851808
Постинги: 258
Коментари: 2428
Гласове: 21217
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930