02.08.2018 22:27 - Метеоритите, паднали на Земята
Автор: barin Категория: История

Последна промяна: 13.08.2018 21:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                     Земята се приема, че е създадена преди четири милиарда и половина години. Оттогава насам са се случвали много природни катаклизми и събития, оказали влияние върху нейното развитие. Метеоритите идват отгоре от космоса и падат на земната повърхност. Преди да я доближат започват да изгарят в атмосферата, но не всички успяват. Има различни видове метеорити по своя състав, произход и големина. Падналите метеорити обикновено оставят кратери на повърхността. Смята се, че паднал голям метеорит е причинил големи промени в климата и условията, довели до измирането на динозаврите. Промяната на климата може да бъде пагубна за някои живи същества, но след това може други да процъфтяват. Забелязал съм, че винаги сушата е заемала около 70 % от повърхността на Земята. На места се е издигала, на други потъвала. Тектонските движения продължават.
                    Метеоритите представляват твърди тяла с извънземен произход, паднало върху земната повърхност. Метеоритите са с неправилна многостенна форма, със заоблени ръбове, покрити с тъмна кора и вдлъбнатини. Имат размери от няколко милиметра до няколко метра, тежат от няколко грама до няколко тона.Трябва да се отличават от останалите небесни тела: метеори, болиди, комети, астероиди.  Биват железни (>90% метал), железно-каменни (~50% метал), каменни (Каменните метеорити съставляват приблизително 94% от наблюдаваните падания и се смята, че са материал от мантията и кората на астероидите. Няколко каменни метеорити се смята, че са от комети. Каменните метеорити съдържат приблизително 75-90% силикати (каменисти) минерали (най-вече оливин и пироксен) и 10-25% никел-желязна сплав и железен сулфид. В допълнение, повечето каменни метеорити съдържат различни количества на никел-желязна сплав. Има няколко различни видове каменни метеорити:
               Като група, хондритите съставляват приблизително 86% от всички каменни метеорити. Наричат ги така, защото те съдържат малки сферични кристали от минерали като оливин и пироксен. Тези кристали се наричат „хондрули“. Някои хондрули са претърпели малки, ако има такива, химични и физически промени, след раждането на Слънчевата система, а някои са загубили своят отличителен характер чрез въздействие и затопляне. Спецификата на хондрулите варира и има система за номериране – петрографски класове от 1 до 6.  Тя е разработена, за да се посочи степента, в която хондрулите са различават. Колкото по-голямо е числото, толкова по-малко се различават хондрулите.

Хондритите също така съдържат различни количества метал, който може да се види като малки люспи, когато метеоритът се среже. Имайте предвид също, че някои рядък вид каменни метеорити са класифицирани като хондрити, въпреки че те не съдържат хондрули. Ето защо класификация на метеоритите чрез химичен анализ е важно. Нортън (1998)  посочва, че „с изключение на най-леките газове, водород и хелий, хондритите имат елементарен състав много близък до Слънцето. Случва се така, сякаш парчета от Слънцето, без леките елементи, са кондензирани в твърда форма хондрити. „H“ група (наречена също оливин-бронзит хондрити). Тези метеорити съдържат относително висока степен на желязо (25-31%), както в минерална форма с метални люспи. „L“ група (също наречен hypersthene хондрити). Тези метеорити съдържат по-малко общо желязо (от 20 до 25%) и по-малко видимо желязо от групата „Н“. „LL“ група (наричани също амфотерити). Има много малко видимо свободно желязо , както и малко желязо в минералите. Наистина, „LL“ хондритите съдържат между 19 до 22% от общото желязо и около 3% метал.
Въглеродните хондрити са много редки и изключително интересни. Тези метеорити съдържат органични съединения, аминокиселини, междузвезден материал (материали от експлодирали звезди извън Слънчевата система). Те са склонни да имат по-тъмна матрица и добре дефинирани хондрули. Въглеродните хондрити се състоят от около 2 процента въглерод от теглото си. Тези хондрити съставляват само 2 до 3 процента от метеоритните падания. Визуално, те обикновено приличат на дървени въглища, брикети и структурно, те са много крехки метеорити. За съжаление, те са склонни да се изветреят бързо, когато са изложени на климатичните условия върху земната повърхност.
                Ахондритите съставляват приблизително 7% от падналите каменни метеорити. Те са изключително редки. Те обикновено не съдържат хондрули нито пък съдържат много метални частици (най-често, нито един от тях). Тези метеорити се смята, че са се образували от лавата или спояване на ръбести материали под въздействие на повърхността на астероида, въпреки че подгрупата SNCs, се смята, че произхождат от планетата Марс!
                  Железните метеорити са съставени почти изцяло от никел-желязна сплав. Те често имат минерални включвания и се смята, че произхождат от ядрото на големи астероиди. Железните метеорити често са групирани в три големи категории, на базата на химическия състав и структура:
Октахедрит-метеоритите съдържат около 7 до 10% никел. Когато се срежат, полират и гравират /ейнцват/ с 5% разтвор на азотна киселина , те показват така  наречените „widmanstatten“ фигури.
Хексаедрит-метеоритите съдържат относително ниско количество на никел (около 6% или по-малко) и когато се гравират с киселина, показват много тънки линии, наречени „Нойман линии“, които имат структура, шестостенен.
                 Минералът тектит е от метеоритен произход.

1.Хоба – 60 тона. Несъмнено, до днес това е най-големия, цял метеорит на Земята. Намира се в Намибия, Югозападна Африка. Открит е през 1920 г. Поради огромните си размери, той все още се намира на мястото където е открит. Особената му форма, най-вероятно, е причината да не образува кратер при сблъсъка със земната повърхност. Хиляди хора от цял свят го посещават всяка година. Приблизителната му възраст се определя на 80 000 години.
image

2.Ел Чако – 37 тона. Това е втория по големина метеорит на Земята. Намира се в Аржентина. Открит е през 1969 г. с помощта на метален детектор, на дълбочина 5 метра под земната повърхност. Смята се, че Ел Чако е най-големия фрагмент от група метеорити на име Кампо дел Сиело. През 1990 г. ловецът на метеори Робърт Хааг е заловен докато се опитва да го отмъкне и изкара през граница.

3.Ахнигито – 31 тона. Този метеорит всъщност е едно от двете парчета, на които се разцепва гигантския метеор Кейп Йорк при сблъсъка със земната повърхност. Открит е от американския полярен изследовател Робърт Пиъри през 1891г. След близо четири години опити – от 1891 до 1894 г. и с помощта на голям екипаж, Робърт Пиъри успявада го закара до Америка. Там го продава за сумата от 40 000 долара на Националния природонаучен музей. Днес, това е най-тежкия метеорит преместен от човешка ръка.

4.Бакубурито – 22 тона. Открит е от известния американски геолог Джилбърт Елис Бейли през 1982 г. в Мексико. В момента, четвъртия по големина метеор е изложен в Научния център в Кулиакан, Мексико, където е една от големите туристически атракции.

image

5.Агпалилик – 20 тона. Метеоритът на пето място е „брат“ на подгласника в категорията най-големи метеорити. Агпалилик е по-малкото от двете парчета, на които се разделя гигантския метеор Кейп Йорк при удара си със Земята. Едва през 1963 г. е преместен от изследователя Ван Бунхвалд.

6.Мбози – 16 тона. Местното население на Танзания поколения наред е почитало този метеорит. Открит е официално през 1930 г. Подобно на Хобо, и Мбози не е образувал кратер при сблъсъка си със Земята.

7.Уилямет - 15, 5 тона. Уилямет е най-големия метеор, който някога е падал на територия на САЩ. Изследователят Елис Хюз го открива през 1902 г. в щата Орегон. След като в продължение на три месеца успял да го премести само с около километър, г-н Хюз го продал на Националния исторически музей на САЩ за скромната сума от 26 000 долара.
                    Тунгуският метеорит над централен Сибир.

Предполага се, че навлиза в земната атмосфера на сутринта на 30 юни 1908 г. Описват го като "огнено тяло със сферична или цилиндрична форма. То се взривява в атмосферата около 7:15 ч. Мощността на този взрив е оценена на между 10 и 40 мегатона тротилов еквивалент, а за височината се смята, че е била 7-10 км. За щастие, взривът става над незаселена тайга. За него има различни версии какво точно се е случило над сибирската тайга. Затова повече информация можедавидите в моята тема:
Блогът на barin :: Тунгуски метеорит
          Взривната вълна на Тунгуския метеорит е регистрирана от множество обсерватории по света, а като следствие от нея са повалени дървета с обща площ 2000 км2. Стъклата на къщи в радиус 200 км са избити, а в течение на няколко дни небето над Сибир е озарено от интезивна светлина. Скоро след това започнала и магнитна буря - временно деформиране на формата на земното магнитно поле, което деформиране променя посоката на иглата на компаса и индуцира мощни токови потоци в самата Земя. Бурята продължила 5 часа.
Челябинският. На 15 февруари 2013 г. той навлезе в атмосферата над Южен Урал, близо до Челябинск и се разпадна на височина от няколко десетки километри, разпръсквайки огромен брой осколки на Земята. На мястото на удара останаха тесни кладенчета с дебели стени във форма, напомняща морков с дълбочина 15-25 см.

Чиксулуб - метеоритът, за който се смята, че е заличил динозаврите от лицето на Земята. Кратерът, останал след удара му в планета, е погребан под полуострова Юкатан, щата Мексико, Северна Америка. Размерът на този кратер е почти 2 милиона км2.

Смята се, че ударът на Чиксулуб е причинил някой от най-големите мегацунамита в историята на Земята. Облак от свръхзагрята прах, пепел и пара се разпрострял от кратера, когато метеоритът потънал под повърхността за по-малко от секунда. Изригналите материали заедно с части от разбилото се небесно тяло, попаднали в атмосферата от взрива, са били нажежени до бяло и при допира си със земната повърхност вероятно са причинили изпепеляващи горски пожари.
Интересни факти за метеоритите:
              При падане на метеорит, обикновено се наблюдават твърде силни светлинни явления. По небето прелита разпръскващо искри ярко огнено кълбо с опашка. Местността на стотици километри наоколо се осветява от силна светлина, а на небето след огненото кълбо остава слабо светеща, извита следа. След изчезването на огненото кълбо, което прелита на небето само за няколко секунди, се усещат силни удари, подобни на взривове. На много места се усеща разтърсване на земната повърхност и на сградите, разтварят се врати, чупят се прозорци, падат предмети. Веднага след ударите се чува гръмоподобен грохот, трясък, далечни тънтежи и глух шум. Много случаи на падане на метеорити върху земята били забелязвани и в епохата на  средновековието. Но и в това време метеоритите продължавали да се смятат за небесни знамения. Духовенството от всички религии обяснявало падането им в зависимост от обстоятелствата, ту като вест за нещастия или като божие наказание заради някакво прегрешение.

Падналият през 1492 година около град Ензисхайм в Германия каменен метеорит, тежащ 127 кг. бил поставен в градската църква, където го приковали с вериги към стената за да не може да отлитне обратно към небето. Поклонението на вярващите пред този камък донасяло добри доходи на църковните служители. Нерядко на местата където били паднали метеорити се строели църкви и параклиси, извършва ли са молебен и църковни шествия, което поддържало в народа суеверен страх и укрепвало религиозните чувства.

железен метеорит

Има и метеоритни потоци, като един от известните е Леонидите. Запомнил съм го от телевизионното състезание"Минута е много", когато на един участник последния- петнадесети въпрос беше за Леонидите.
              Сблисък на Земята с един средно голям метеорит може да бъде пагубен за живота. Впрочем съществува теория, че животът на Земята се е зародил от пренасяне на генетичен материал чрез комети или метеорити. Според църквата Господ е създал човека по свой образ и подобие. Не знам доколо е вярно, но човек м и се вижда доста несъвършен. Иначе научно-техническия прогрес върви, открития се правят постоянно. Все още не може да се придвиди кога и къде ще падне следващия метеорит.  Гледал съм научно-популярни предавания какво би станало при потенциално преместване на земната ос с 4 градуса и при повишаване на температурата само с 2 градуса. Последиците ще са катастрофални.
                   Един сблъсък, дори и само навлизане на тяло в атмосферата на Земятра може да се окаже фатално. Зачестиха сигналите от учени и астрономи за приближаващ се обект към Земятаи евентуално критично разминаване на малко разстояние. Мисля, че се спекулира, защото не вярвам всички сигнали да са верни.
                   На територията на България са известни шест паднали местеорита, един в кърджалийско и един в Белоградчик, за другите нямам информация.  Днес метеоритите помагат на учените да определят възрастта на Земята. Ударени от метеорити обекти предизвикват силния интерес на колекционерите. В далечното минало метеоритите са били причина за масово изчезване на животински видове.Но векове наред те са били отричани, защото съществуването им би уронило представата за подредена Вселена, а и защото свидетели на падането им са били предимно невежи селяни, работещи по нивите.

Когато голямо тяло от междупланетното пространство навлезе в атмосферата, е малко вероятно да бъде изгорено изцяло. Външните слоеве ще бъдат изгубени, но част от него може да оцелее и да удари земната повърхност.

imageТова тяло вече се нарича метеорит. На мястото на падането на метеорит се образува кратер, чийто размери зависят от масата и скоростта на метеорита. Един от най-известните кратери е този в Аризона, САЩ, на 30 км. западно от град Уинслоу. Неговият диаметър е 1280 м., дълбочината му е 180 м. и е формиран прди 50 хилади години от тяло с диаметър около 70 м, ударило повърхността със скорост 20 км/секунда. Скоростта, с която малките метеорити се удрят в земята е около 500 км/секунда. Открити са повече от 2000 метеорита и според състава си биват железни, каменни и железно-каменни.

През цялата си няколко милиардна история Земята е била удряна от неизброимо количество астероиди и комети. По-малки космически прашинки и камъчета непрекъснато навлизат в горните слоеве на атмосферата, където изгарят поради триенето във въздуха. Метеорите, които обикновено са по-големи от грахово зърно и са с маса около 1 грам, могат да бъдат наблюдавани всяка ясна нощ далеч от силно осветените градове. Всяка година хиляди метеорити, с типична маса от няколко килограма, проникват през земната атмосфера и падат на Земята. Особен интерес за учените, а и за цялото човечество представляват по-големите космически тела с диаметър 1 км или повече. Въпреки, че срещите с такива тела са редки, те могат да предизвикат глобален катаклизъм в земната екосистема и да причинят гибелта на много растителни и животински видове, а също така и на хора.
                     С напредъка на технологиите започна да се повишава интересът към падналите метеорити.
Един от методите, който може да се използва за доказване на извънземен произход, е гама спектрометрията.
При гама спектрометрията се измерва какво количество гама кванти и с каква енергия на квантите се излъчва от изследвания образец за дадено  време. Измерването се извършва с апаратура за гама спектрометрия и трае до няколко дни, при което изследваният образец, заедно с детектора на гама кванти,  са поместени в камера от оловни тухли и други защитни слоеве, ограничаващи попадането на странични излъчвания от околната среда.

1. kvg55 - barin,
02.08.2018 22:50
Преди доста години, като бяхме на риболов на язовир, нещо изсвири като куршум. И понеже не можеше да е куршум си мисля, че може да е било метеорит.
цитирай
2. barin - Не знам, kvg55. На мен няколко пр...
02.08.2018 22:53
Не знам, kvg55. На мен няколко приятели са ми казвали, че притежават къс от метеорит, но не им вярвах.
цитирай
3. krassibg1 - Здравей, Иван!
03.08.2018 22:03
Интересна тема,
интерестни факти!
цитирай
4. barin - Благодаря, Краси, че прочете. Може ...
03.08.2018 22:16
Благодаря, Краси, че прочете. Може да видиш и новата тема, която преди броени минути пуснах.

«  Март, 2024