Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.08.2017 13:19 - Значение на моретата за развитие на цивилизациите
Автор: barin Категория: История   
Прочетен: 4403 Коментари: 14 Гласове:
37

Последна промяна: 04.08.2017 16:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

                  От древни времена хората са се заселвали около водните басейни. Тук ще пиша морета, като включвам и океаните. Отначало едва ли са осъзнавали ролята на моретата, като по-скоро са се заселвали близо  до морета и до реки, заради водата. Причините са, че като е започнало земеделието растителните култури се нуждаят от поливане, а системи няма. Така са се появили първите строителни обекти за свързване на райоините, отдалечени от водата с близките реки. В древен Египет цивилизацията възниква край врека Нил, както и по оазисите в пустинята. Друг въпрос е, че пустинята Сахара според изследванията се е образувала по-късно. Дори от църковните секти и поддръжниците на Юдеизма смятат, че образуването на Сахара е резултат от божия гняв спрямо египтяните, които са държали в робство богоизбрания народ- евреите. Това е друг въпрос за разглеждане, защото еврейският народ според същите е "наказан" две хиляди години да няма държава за това, че не е приел Исус Христос. Значението на водните басейни винаги го е имало. Отначало се развиват и издигат много цивилизации.
         Като погледнем Месопотамия- място на много цивилизации и култури, от които някои се издигат, достигат разцвет и западат, а на тяхно място идват други.
Месопотамската писменост, в своята най – древна форма, се появява на границата на  ІV и ІІІ-то хилядолетие пр. Хр.. Очевидно тя се е развила на основата на „отчетните чипове”, които изместила и заменила. От ІХ – ІV-то хилядолетие пр.Хр. обитателите на близкоизточните поселища от Западна Сирия до Централен Иран, са използвали за отчет на различните продукти и товари триизмерни символи – малки глинени топчета, конуси и т.н. В ІV-то хилядолетие пр. Хр. набор от такива”чипове”, регистриращи актове на предаване на един или друг продукт, започнали да заключват в глинени кутийки с размерите на юмрук. . По – късно отпечатъците били заменени от надраскани с пръчица знаци - рисунки. През Месопотамия протичат двете големи реки Тигър и Ефрат. Такава теория за произхода на древномесопотамското писмо, обяснява избора на глина, в качеството и на материал за писане и специфичната и овална форма.Като най – популярното шумеро – вавилонско произведение е „Епос за Гилгамеш”. В него се разказва за желанието на човека за безсмъртие и се поставя въпроса за смисъла на човешкото съществуване. Намерен е цял цикъл на шумерската поема за Гилгамеш и няколко, доста по – късни акадски версии към епоса. Още за Месопотамските цивилизации:  http://barin.blog.bg/history/2016/01/12/mesopotamiia-liulka-na-civilizaciite.1422029.  Горе долу по същото време по-на изток от Месопотамия около водните басейни възникват двете индийски цивилизации: Мохендажо Даро и Харапа. Имената им са познати в стария свят и са установени връзки с Шумери, вавилонци, акадци и други. Двете култури възникват по поречието на една от големите реки, преминаващи през територията на Индия- Инд. Другата е Ганг, където има следи от някакви цивилизации и живот, кмоито не са на нивото на Мохенджо Даро и Харапа. Харапа е "арапската", "Харапската" земя от старите  поеми и басни. 
            Харапа е древен град в северозападна Индия по долината на река Инд - център на древната индска цивилизация. Просъществувал е от около 3000 г. пр.Хр. до около 1600 г. пр.Хр. Разположен е в близост до старото корито на река Рави, в областта Мултан в Пакистан, на територията на щата Пенджаб. Разкрит е за съвременната археология през 20-те години на 20 век в рамките на британска археологическа експедиция по тези места, ръководена от Джон Маршал. Индската цивилизация се простирала на около 1500 км от север на юг по течението на Инд - на огромна площ, даже според съвременните териториални понятия. Мохенджо-Даро е древен град на Индската цивилизация, възникнал около 2800 г. пр. Хр и съществувал до около 1600 г. пр. Хр. Намира се в Пакистан, провинция Синд. Бил е сред най-големите и значими градове-центрове на изчезнала цивилизация по долината на река Инд, същевременно заедно с Харапа са едно от първите градове в историята на Южна Азия, а и на света. Съвременник е на древните цивилизации на Древен Египет и Двуречието от т.нар. Плодороден полумесец. Страната Дилмун, която е известна от древните епоси обикновено я търсят на остров Бахрейн, също заобиколена от водни басейни.
                  Връзките със страните от Плодородния полумесец със сигурност са се осъществявали по море. Преди хиляди години е съществувал огромен воден басейн между Каспийско море и Аралско море, както и на част от територията по-на изток към Инд, но до появата на живота в Месопотамия той се е запълнил и се е издигнала суша. Така започва развитието на Мохенджо Даро и Харапа.За цивилизациите около река Инд:  http://barin.blog.bg/history/2015/11/03/civilizaciite-po-r-ind.1404401.   
                     В Китай първите държави възникват около 2800-2700 г. пр. Хр. около големите реки, носещи съвременните имена Хуанхъ и Яндзъ. По-късно като напредва технологията населението се премества по-навътре, овладява нови територии и започва да се занимава със земеделие. След земеделието започва да се развива и скотовъдството, като и то изисква вода. Отначало водата освен за питейни нужди е служила за напояване на земята и поливане на насажденията. По-късно, но пак в античността хората започват да строят плавателни съдове за придвижване към по-далечни земи. Имали са контакти, дори съм чел, че римляните са имали дума за Китай и обратно. С други думи казано е имало някаква търговия между две от най-големите империи в света- Китайската и Римската. Преди появата на Римската империя търговията се е осъществявала по моретата и реките. Сухоземният път не е бил удобен, докато не са започнали да строят пътища. Най-известните запазени до сега пътища са римските.
Те са строени по такъв начин, че около 1900-2000 г. по-късно част от тях са все още запазени. Аз съм обикалял много из България и на много места съм виждал част от римски пътища, частично запазени. Те са строени от римляните, които са известни със своите строежи- стадиони, амфитеатри, пътища, акведукти, бани( терми), крепости и др. Изобнщо мащабното строителство започва през I-II в. сл. Хр. Още за римските пътища и достижения:  http://barin.blog.bg/history/2015/03/25/rimskite-pytishta-na-teritoriiata-na-bylgariia.1349073. Преди издигането на Рим в Световна сила( казано със съвременния термин) е имало големи строителства- седемте чудеса на света и още постройки. Много от тях и сега ни учудват: мегалитните съоръжения, култови и обредни места, каменни градежи и други. Мегалитните съотъжения са свързани са с религиозните вярвания и ритуали на древните хора и много често са използвани за погребения. Разпространени са в Европа (включително в България), Азия, Африка, главно в крайморските области. Датирани са към бронзовата и към ранната желязна епоха. Има ги в България предимно в Странджа, Сакар и Източните Родопи. За тях:  http://barin.blog.bg/turizam/2015/04/21/megalitni-syoryjeniia.1355766.
                   


                          С прогреса на човечеството се увеличава строителството на салове, лодки, кораби. Усъвършенстват се плавателните съдове, като се повишава тяхната мореходност и възможностите да достигат до по-далечни земи. Интересът на хората се засилва към овладяване и опознаване на нови територии. Разрастването на броя на хората довежда до необходимост от търсене и усвояване на нови земи. Отначало е имало много незаселени територии, а по-късно, когато намаляват започват борби за преразпределение на земите. Всеки народ се стреми да заеме по-плодородните и благоприятни за живот места. Така се започва с безкрайни войни за територии и богатства.
                   Търговията се засилва, като с напредването на етапа на развитие се увеличават търговските връзки. С това се увеличава производството на стоки, като отначало е било на разменни начала, докато не се измислят парите от финикийците, а към VII в. пр. Хр.- монетите оът Лидийския цар Гигес. Всички нови неща не се разпространяват бързо, защото в античния свят няма развити комуникации, а всичко се предава чрез куриери и бързоходци. С корабите започват да се развиват други науки: навигацията, астрономията, метеорологията. Отначало се е разчитало на силата на вятъра и платната, а за по-кратки разстояния и на гребци. Много трудно е било да се изминат дълги разстояния, защото не винаги метеорологичните условия са позволявали. 
                     Преминава се към стоково-парични отношения и родовообщоинния строй се разпада. Към IX-VIII в. пр. Хр. Финикия възниква и се развива като морска  държава, оперираща предимно в Средиземноморието. Съществуват догадки и смътни сведения, че финикийците, като най-добрите мореплаватели за времето си са стигнали до Ултима Туле- най-северната позната земя. Отъждествява се с Исландия най-често. Струва ми се невъзможно да се прекоси с техните плавателни средства Атлантическия океан. В сравнение с днес сушата и водата трябвеа малко да са се разместили от финикийско време, защото е имало катаклизми, ,макар че основните са минали. Визирам изригването на вулкана на остров Санторин, преминаването на комета на малко разстояние до Земята( двете събития се датират към 1507-1486 г. пр. Хр. и изригването на вулкана Везувий, разломът Рифт Вали в Африка, потъването на Атлантида, както и падането на големия метеорит в Намибия. Така  че би следвало  разместванията бнна сушата да не са чак толкова големи. 
                 В по-късни времена Римската империя побеждава Картаген в Пуническите войни, най-известна от които е   Втората с Ханибал( 218-205 г.пр. Хр. 
Битката при Кана 216 г. пр.Хр. Една от трите победи на Картаген над Рим във Втората Пуническа война( нарича се Пуническа, защото римляните наричали картагенци" Пуни") И трите побнеди са на Ханибал- най-изявения картагенски военачалник. Другите битки са при Тицин и Тразимендското езеро през предните години. Римската войска се командва от двама, които се редуват- единия ден командва единия, през друдия- другия консул. Ханибал е разузнал предварително всичко и избира да се бие срещу Емилий Павел, а не срещу Варон. Отначало картагенци се огъват в центъра и подсилват фланговете,а когато римляните навлизат дълбоко навътре фланговете атакуват. Обкръжена е цялата римска войска.Убити са над 60000 римляни. До момента няма по-кръвопролитна битка в истрията на света. Грешка на Ханибал е, че не е тръгнал право към отворилия врати и останал без защита Рим, а изпратил пратеници с искане Рим да се предаде. Но Рим не се предава, както е по правилата на водене на война след три поредни тежки загуби и продължава войната на изтощение срещу Картаген без даване на генерално сражение чак до битката при Зама. Там ще бъде решителния удар. Картаген е създаден преди Рим от финикийски търговци като тяхна колония. След победата над Картаген Рим няма силен противник до появата на Атила. За тях:    http://barin.blog.bg/history/2015/11/09/golemite-bitki-v-drevnostta.1405836.
               Имало е добре развиващи се градове настрани от брега, но близко и свързани с пристанище, като Атина, Спарта и Рим. В древна Елада други градове, като Коринт и Патра са на море.
                 В ранното средновековие настъпва упадък на древните цивилизации и промяна на обществения строй. Отначало има застой в корабоплаването, дори църквата играяела реакционна роля, но въпреки всичко търговията не е преставала. Съседната ни Византийска империя също е разчитала в мирно и военно време на корабите си и е ценяла пристанищата. Засвидетелствано е, че при подписване на мирния договор отъ 681 г. между кан Аспарух( 681-700 г.) и Константин IV Погонат( 668-685 г.) Византия си запазва черноморското крайбрежие с важните градове Одесос и Месембрия. По-късно при Тервел си задържа Месембрия и Созопол( вече Аполония се е казвала Созопол- град на спасението). За Созопол: 
http://barin.blog.bg/history/2016/01/25/istoriia-na-sozopol.1425104.
През 611 г. пр. Хр.( а някъде пише 610 г.пр.Хр.)  заселници от малоазиатския град-държава Милет и от град Фокея основават на днешния созополски полуостров нов полис, който наричат Аполония-Понтика. Постепенно античната Аполония се разширява и процъфтява като голям търговски център и пристанище, наричан често Аполония Магна. Созопол и Пловдив са най-старите градове и мизобщо мселища на територията на България. След Созопол( Аполония) възникват Одесос, Истрос( в делтата на р. Дунав), Месембрия( Месемврия- Несебър), Анхиоало, Томи( Констанца) и Калатис(Мангалия). Намиращите се на румънска територия не случайно го споменавам,. защото са заселени със същото население, както и нашите крайбрежни граддове. Към тях може да се прибавят Дионисопол и потъналия Биизоне. На българска територия животът възниква около чморето, а също ио около реките. Около Дунав се развиват градове: Сексагинда Приста, Дуросторум, Рациария, Бонония, Улпия Ескус. По поречието на Марица възникват Пулпудева и Верея. За античните градове на българска територия:    http://barin.blog.bg/history/2015/09/24/starite-imena-na-selishtata.1394155
                  Истинският голям подем в кораабоплаването ,започва след откриването на Новия свят. През XIV в. започват плаванията на Енрика Мореплавателя, а след него се увличат и други, които търсят нови земи, богатства и слава. Периодът се нарича "Велики географски открития" и през това време за кратко се открериуват и опознават чрез изпращане на експедиции нови земи, острови, водни пътища.   
Започва се подготовка за нови открития. Открития има в различни области на познанието- печатната машина, медицински лекарства, в корабоплаването и други. Налице е изчерпване на суровините и продуктите на стария свят. В един момент стария свят става тесен. Държавите имат свои територии и постоянно воюват за тях. Някои страни се развиват с по-бързи темпове, други изостават и западат. За Великите географки открития:   http://barin.blog.bg/history/2015/10/08/velikite-geografski-otkritiia.1397880.   
                  Като погледнем и на други места по света ще видим, че животът се е зародил край моретата и океаните. Наскоро гледаах сведение за двадесетте най-стари градове в света, доколкото може да се датират и от тях осемнадесет бяха край големите водни басейни. Освен в България животът на територията на Великобритания също започва от крайбрежните райони, викингите са известни мореплаватели и са се заселвали основно в крайбрежните зони. В Средновековието заради морето се издигат Венеция и Генуа и за повече от два века са водещи морски държави в средиземноморския басейн.
                Каква е картинката към XX-XXI в.?  Има държави, в които вътрешносатите не са заселени или са слабо заселени и изостаснали по ,рердица причини. Към тях спадат Австралия, Бразилия, канада, Гренландия, Саудитска Арабия. При повечето основните причинио са метеорологични, не може да се живее във вътрешността, където има пустини или непроходими джунгли. По-добре вървят държавите, които имат излаз на море. Има и изкл"ючение, касто централноевропейските държави: Швейцария, Чехия, Унгария, Австрия. Има и такива, които са изостанали на светлинни години: Монголия, Централноафриканска република, Афганистан,   Зимбабве, Малави. В други крайбрежните райони са развити и казваме, че са цивилизовани, а във вътрешността не е за разправяне: Индия, Русия( имам предвид Сибир), Канада, Пакистан. Отделно вима държави, в които разликата между морските градове и вътрешността извън столицата е осезаема.  
            За България:  борили сме се да имаме излаз на море и дори по-късно сме го получили, защото дори и даването по договор на областта Загоре от Византия на кан Тервел е било без крайбрежните важни крепости. По-късно кан Крум( 801-814 г.) завладява Варна, Месембрия, Созопол и останалите крайбрежни крепости. На север несправедливо Добруджа е дадена на Румъния. За това:    http://barin.blog.bg/history/2017/07/21/zaselvane-na-rumynskite-zemi.1557912. По силата на несправедливи договори е отнета  една плодородна земя, наричана от мен" най-българската", защото именно в Добруджа се е заселил кан Аспарух и е казал" Тук ще бъде България". Изкуствено създадената и подкрепяна дълги години от Франция и Великобритания Югославия се разпадна на ( засега) седем държави и остана без излаз на море. Очакванията (не само  мои) са Сърбия да западне.
           Водният превоз е значително по-бавен сега, като например едно отиуване до Гибралтар отнема около десет денонощия. До Америка със самолет се лети за 6-7 часа. До Испания, късдето километрите са около 3000 се ходи за няколко дена с автомобил. Превоз на стоки и товари обаче е най-удобно да се извърши с кораб. Самолетът не може дса носи контейнери, сухоземният транспорт е свързан с преминаване на много граници, които до преди подписването на Шенгеенските споразумения през 1985 г. и особено до разширяване на Шенгенската зона  отнемаше много време. С кораб може да се  превозват много товари, докато с ТИР-ове количеството е ограничено. Превозът с плавателни средства е скъп, защото отнема много време и е необходим екипаж. Той обаче е удобен, особено с прокарването на Суецкия и Панамския канали, които съкратиха водните пътища с хиляди километри. 
                   Бъдещето и развитието на държавите зависи от водния транспорт. Една държава по-лесно търгува по море и плавателни реки, защото по този начин се избягват митата и бавенето по митниците за проверки. Държавата, която има достъп до водните басейни може да поддържа търговски от  отношения с повече държави по света. Речното плаване също се развива, като се изграждат канали и шлюзове за улеснение.  Трябва да се отчита също, че в много държави морските градове вървят по-напред в много отношения от вътрешните. Някои морски казват на всичко далеч от крайбрежната зона"провинция", въпреки че с този термин е правилно да се назовават извън столичните територии на държавите.           
                Моретата и океаните са източник на много ресурси. Затова се въведоха понятията" изключителна икономическа зона", "прилежаща зона", "териториално море", "континентален шелф". Във водните басейни освен риба има и залежи на природни богатства: нефт и земен газ. Разработването на находищата под вода е скъпо, но ако количеството е достатъчно си заслужава вложението на средства за разработването и добиването. Поради тази причина се провеждат хидрологически експедиции за проучване на морското дъно и релефа.    




Гласувай:
37



1. kvg55 - Водните басейни за изключително ...
03.08.2017 13:56
Водните басейни за изключително важна предпоставка за икономическото развитие. Те са естествена връзка с други земи, племена и народи; естествени търговски пътища. Пример е Англия, която става властелин на моретата и прераства във Великобритания.
А и животът най-напред се е зародил във водата. И сега ката лято ходим до голямата до голямата локва.
цитирай
2. barin - Здравей, kvg55. Англия, както и ...
03.08.2017 13:58
Здравей, kvg55. Англия , както и Япония са пример за много успешни морски държави, които просперират в продължителен период от развитието си.
Поздрави!
цитирай
3. devnenetz - Заселването на Аспаруховит хора в Девня
03.08.2017 16:04
Девня – перлата на поддунавието. Идеалното място за Първата столица на Дунавска България (извори, река, езера, тръстика, варовик, исторически, административен и християнски центьр, стратегическо място, крепост, месогей, Велика Преслава, 681 – 811 год.) напълно потвърждава тезата на barin.
цитирай
4. barin - Здравей, Девненец. Девня е град, ...
03.08.2017 17:27
Здравей, Девненец. Девня е град, разположен на взжно място. Охранявал е подстъпите към Одесос и южна България. Изворите са били известни и много римски императори са идвали да се лекуват. Зная за Константин Велики, Траян и други. Тази и миналата година ходих на римските възстановки. Накрая благодаря, че ме добави в "любимиЮ. Поздрави!
цитирай
5. rosiela - Поздрави!
03.08.2017 20:45
Интересен си.
цитирай
6. to4icata111 - Приятна почивка!
03.08.2017 22:33
До нови срещи! :)
цитирай
7. get - Всичко далече от море(то) - е про...
03.08.2017 22:52
Всичко далече от море(то) - е провинция!"

Ърнест Хемингуей
цитирай
8. barin - Благодаря на Росиела, Точицата и ...
04.08.2017 05:45
Благодаря на Росиела, Точицата и Гет, че им доставих интерес с поредната тема.
цитирай
9. batogo - !!!:))) Поздравления за постинга!
05.08.2017 06:21
Много сериозен и полезен исторически материал!
цитирай
10. barin - Благодаря, Оги. Изненадвам се, че ...
05.08.2017 06:26
Благодаря, Оги. Изненадвам се, че досега малко хора го четат, но това не е най-важното. Пуснал съм го, където трябва в групите. Като се върна от обиколката на България на 12 август може да са го прочели повече.
Поздрави!
цитирай
11. viva1122 - barin...
05.08.2017 15:26
Благодаря за статията - беше ми интересна и я прочетох с удоволствие!

Поздравления и приятна ваканция!
цитирай
12. nkf - Нормално е водата да има такова о...
14.08.2017 14:14
Нормално е водата да има такова огромно значение за човек и за цивилизацията като цяло. Все пак водите заемат 75 % от планетата. Иначе за канада не си прав. Тази държава е населена всъщност само по границата си със САЩ, но по цялото протежение на границата - от океан до океан. В същото време бразилия е населена изцяло само по крайбрежието; почти 200 милиона бразилци са струпани на бреговата ивица. Специално съм се интересувал за този феномен и съм намерил отговори.
цитирай
13. barin - Добре, nkf. Благодаря ти за коме...
14.08.2017 14:36
Добре, nkf. Благодаря ти за коментара и уточнението за Канада. Обяснението е може би поради климата и географското положение. Водата винаги е била приблизително 70-75%, независимо, че на места са се издигали или потъвали земи.
Поздрави!
цитирай
14. nkf - Добре, nkf. Благодаря ти за коме...
14.08.2017 15:13
barin написа:
Добре, nkf. Благодаря ти за коментара и уточнението за Канада. Обяснението е може би поради климата и географското положение. Водата винаги е била приблизително 70-75%, независимо, че на места са се издигали или потъвали земи.
Поздрави!

Да, канада не е особено благоприятно място за живот, именно поради климата. Затова населението /около 35 милиона/ е събрано в най-южните части на страната /границата със САЩ/, които, между другото, са на една географска дължина с нашата страна. Изглежда, че винаги водните маси на планетата, независимо от потъвания и издигания на суша, остават горе-долу именно в този количествен диапазон.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 3644933
Постинги: 423
Коментари: 5974
Гласове: 67332
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031