Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.04 19:56 - Владетелите на България според Блазиус Клайнер и Паисий Хилендарски- сравнение
Автор: barin Категория: История   
Прочетен: 996 Коментари: 7 Гласове:
33

Последна промяна: 16.04 22:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

                
През 1761 г. Блазиус Клайнер( неизвестна- 1785 г.), а през следващата 1762 г. Паисий Хилендарски( 1722- 1773 г.) пишат история за България. Това са съответно''История на България" и "История славянобългарска". По-известна е втората, която се е наложила и често се обсъжда. За двамата монаси съм писал теми преди това ио само ще поставя връзки( линк): 
http://barin.blog.bg/history/2016/05/13/carete-ot-quot-istoriia-slavianobylgarska-quot.1451301;
http://barin.blog.bg/history/2017/04/12/lichnostta-na-blazius-klainer-i-negovata-istoriia-za-bylgari.1521360
http://barin.blog.bg/history/2017/04/12/lichnostta-na-blazius-klainer-i-negovata-istoriia-za-bylgari.1521361

                Като сравним двамата се получава следното:

                  В "История славянобългарска" от 1762 г. Отец Паисий пише следното в главата за българските царе: Както се каза, в началото най-силен и знаменит бил крал Батоя. Той завзел Нишката, Скопската и и Охридската епархия от гърците и латините, изгонили ги от тая земя и от епархиите и населил тук българи. Поставил в град Охрид кралския престол и българската крепост, покорил гръцките кесари Константин Погонат и Юстиниан Втори и взимал много години данък от тях във времето на шестия вселенски събор.

                   Светият крал Тривелия се възцарил след крал Батоя. И той също бил благополучен, великодушен и мъдър, след това и свет и велик божи угодник. Тоя крал нападнал маджарите, покорил ги под своята власт и им наложил голям данък и тегоба заради ония българи, които били изгонили и угнетявали в началото, както казахме. Затова тоя свет крал, велик предводител и български светилник, наказал много аварите и маджарите. Бог го дарувал на българския народ за велика полза, както Мойсея на еврейския род и Константин на латините и гърците, така и него на българите. Той им създал и ги научил на царски и граждански съд и им уредил военния ред. В началото те съвсем не знаели това. В началото те съвсем не знаели това. Така после приел светото кръщение и просветил целия български народ със своето кръщение. И поради голямата ревност и усърдие, които имал към Христа бога, оставил престола и всяка мирска слава, възприел монашеския чин и смирение и завършил богоугодно своя живот. Показал на целия български народ със свето и богоугодно дело всеки образ и чин, и им показал царския и християнски чин, по-късно и монашеския чин. Но българите, отначало прости и неизкусни в писането, оставили без памет, служба и празник такъв велик български светилник, светия и блажения крал Тривелия. Не са сторили добре.

                След това ще споменем трима свети и добродетелни царе: блажения Михаил, цар след Тривелия. Когато по едно време дунавските българи пак отстъпили от православието в езичеството, бог изпратил на българския народ тоя блажен цар Михаил, просветил го със свето кръщение, показал чудеса със светия кръст в неговата ръка и скоро чул неговата молитва, както се казва в началото. И тоя втори просветител на българския народ свършил своя свет и богоугоден живот в голям мир и благочестие, наречен Йоан-Михаил, праотец на всички български царе. Ония, които царували след него, поддържали неговото благочестие, били от неговото племе и род и се подписвали с неговата титла. В зографските грамоти го наричат: Йоан-Михаил, наш велик праотец между българските царе, не можем да пристъпим неговата заповед; което е изпърво заповядал, и ние го потвърждаваме. Така българските царе имали на велика почит тоя блажен цар Йоан-Михаил.

                Тъй ще поменем блажения Давид, български цар. И той доброволно оставил престола и мирската слава, възприел смирения монашески чин и завършил свето и богоугодно своя живот. И мощите му били в град Охрид цели и нетленни.

                Така и свети цар Владислав, или наречен Владимир, братанец на светия цар Давид, преживял в голяма добродетел и умрял мъченически за православна вяра и телесна чистота, както казахме по-преди. Гърците писали много несъгласно и в историята, и в неговото житие - или поради незнание, или скриват неговия род, че е бил български цар и от рода на българските царе.

            Така и Асен, първият български цар, бил знаменит, славен и благополучен в битките, както се казва. Победил и разбил толкова хиляди арапи, покорил толкова земя от гръцкото царство и получил венец (корона) и царска титла. Преживял щастливо и спокойно много години на българския престол в град Охрид и починал в мир.

               И вторият български цар Добрица бил славен и непобедим в битките. произхождал от дунавските страни, затова пренесъл българския престол от Охрид в Преслав, обградил Преслав със стени и поставил тук българския престол и крепост. Затова охридските българи го възневидели, понеже пренесъл престола от Охрид в своята дунавска страна, въстанали срещу него и го убили поради завист и несъгласие.

                С какво бил знаменит цар Кардам? Понеже преди него четирима царе били неблагополучни и през тяхното време гърците за малко не покорили под своя власт българското царство, но тоя Кардам бил храбър и благополучен, имал много войни с гърците, разбил много техни войски и поробил много генерали. Гърците не могли по никакъв начин да го победят във война. Така за много години освободил българската земя от римскотонасилие и починал.

                  С какво бил знаменит цар Крун? Понеже и той бил много славен и благополучен във войните, отнел от гърците град София, Самоков, Филибе, Щип, Струмица, Едрене и заселил по тия земи българско население. Пленил много гърци и ги избил заради християнската им вяра. Бил езичник, но по божията воля вършел много пакости на гърците, убил цар Никифора, както се каза. Той най-напред съградил Търнова, три крепости между река Янтра, и тук поставил царския престол.

               Защо бил знаменит Симеон Лабас? Понеже имал жестока и непрестанна война с гръцките царе и всякога ги побеждавал. Четири пъти ходил с войска в Цариград и пленил и изгорил много местности. През неговото царуване 35 години българите и гърците нямали никакъв мир. От това време между гърците и българите останала голяма вражда и порицание - и до днес. Така Симеон освобождавал със сила българската земя и починал, като се намирал на път.

                Самоил, отначало благоговеен и благополучен цар, много години силно побеждавал латините и гърците, взел и завладял от тях много земя и преселил народите по различни страни, и бил славен и прочут по вселената. После поради убийство, задето избил царското семейство, бог го наказал, гърците го победили и сразили и ослепили неговата войска, както се рече по-преди за цар Самоил.

                   С какво бил най-много знаменит цар Асен Стари? Понеже сам бог го избрал, помазал и затвърдил на българския престол. Царството било съвършено пропаднало и опустошено от гръцката власт, на пак бог издигнал тоя цар Асен, в неговата ръка обновил българския скиптър и царството и покорил под него гръцките царе и кесари. И много години давали данък на тоя цар и на неговия син, както се казва по-преди за тоя благочестив цар на Асен стари.

                  Защо бил знаменит Йоан-Калиман? Понеже бил изкустен и благополучен на война, разбил много крале, ослепил Теодор Ласкар и покорил под своя власт много земя и градове. От всички български царе той владеел най-много земя. Преселил гърци в България, а българи - в гръцката земя, в гр. Драма. Тоя град се намира в Македония, истинският престолен град на Филип. В тоя град Драма и Серес, и Мелник, и Солун - от всички тия епархии изгонил гръцкото население и заселил българския народ. И досега в тия епархии живеят и се намрат българи. Разорил десет гръцки града от основи и покорил гърците, латините, сърбите, маджарите, арбанасите, двете Влахии. Завладял всички тия земи и народи и взимал данък от тях, както е написано в пролога и изографските грамоти. Не е имало друг български цар, подобен на тоя цар Йоан-Калиман по благополучие и царска слава.

                 С какво бил знаменит Константин Шишман? Понеже и той бил от рода на цар Асен и толкова бил хубав на лице и ръст, че от много страни дохождали хора да го видят, и поради големия му ръст го нарекли Шишман. Тоя цар имал много войни с гръцките царе, но никак не могли да го победят. Обаче той пленил много гръцка земя, двама гръцки царе му дали своите дъщери за жени, първо Теодора, след това Мария, както се каза по-преди, за да имат мир и любов с него.

                Защо бил знаменит цар Александър? Понеже, когато сърбите убили неговия брат Михаил, нападнали българската земя и стигнали до Мрака и Радомир, завоювали България; така и гърците нападнали от Черно море българските градове и ги завоювали - тоя цар Александър имал малко войска, но с божия помощ надвил и победил всички. Излязъл с нова войска против сърбите, надвил ги и ги изгонил от България. После се обърнал срещу гръцкия цар с девет хиляди войска, гърците били 80 хиляди, но Александър ги победил с малко войска, освободил българската земя от много беди и владял мирно и разумно много години българското царство, както се казва по-преди за Александър.

 

            Това са били знаменитите тринадесет български царе. Тук споменахме свети цар Давид и Йоан-Владимир. Заради техния свет и праведен живот ги споменахме тук. А другите - светият крал Тривелия и светият цар Йоан-Михаил - били свети в живота си и храбри и силни в царското си благополучие. Така и други девет царе били непобедими на война и в тежки и усилни времена по божия воля освобождавали своя български народ от голямо угнетение и пленение на други народи и царства.
                     В "История на България" 
през 1761 г. Блазиус Клайнер пишве следното: Реан - Кубрат - Требел [Тервел] - Телесен [Телец] - Сабин - Телериг - Кардам - Крум - Цок - Мартагон [Омуртаг] - Богор или Борис [Борис] - Симеон - Петър I - Борис - Самуил - Гавриил Бутелиан [Радомир] - Йоан Владислав - Василий [II] Млади - Константин [VIII] - Роман Аргир - Михаил Пафлагонин - [Петър] Делян - Михаил Калафат - Константин Мономах - Михаил Стратиотикос - Исаак Комнин - Роман Диоген - Михаил Дука - Никифор Вотаниат - Алексий Комнин - Андроник - Исаак Ангел - Асен с брат си Петър - Петър II - Йоан I - Борил - Океан - Йоан Асен II - Коломан I - Михаил Асен - Коломан II - Константин Тих - Лахан [Ивайло] - Йоан Асен III - [Георги] Григорий Терет или Тертер - Светослав Тертер или Терет - Михаил [Георги II] Тертер или Терет - Михаил III Страшимир или Стратимир [Шишман] - [Йоан] Александър - Шишман и Страшимир - Лудвиг Унгарски - Мария Унгарска - Карл II Унгарски - Сигизмунд Унгарски и Бохемски - Баязид I Илдъръм, султан турски - Сюлейман Емир, султан турски - Муса или Мойсей Куручелеби - Мехмед I, брат на Сюлейман и на Муса - Мурад II, син на Мехмед - Мехмед II, син Мурадов                     

              При Паисий Хилендарски Аспарух е Батоа, а при Блазиус Клайнер липсва. След него Паисий пише Тервел с монашеското име Тривелий, което е обяснимо от един монах, а Кланер го пише Требел. Разликата е в произношението. Преди Аспарух Клайнер пише за Реан и Кубрат. Реан мисля, че е един от владетелите от рода Дуло, включени в периода"Ирник" от оменика на българските канове.  Борис също е писан при Паисий с християнското си име, а не с рожденното по причини, като с Тривелий. Правилно има много писано за Тервел, защото е сторил много за България. Лошо, че и двамата не пишат години. При Паисий се появява Асен, който е Асен Тукта( Асен I) от "Джагфар тарихи", който не съм го срерщал другаде. Отъждествява се с Токту и Паган, взети заедно. Възниква въпросът защо византийците, от които са преписвали Цезар Бароний и Мавро Орбини- основните източници за Паисий Хилендарски са решили Асен да умре два пъти? Може би защото единият е бил войствено настроен, а другият миролюбив спрямо Византия. След него има цар Добрица, който не е ясно кой е. Блазиус Клайнер е описал след Тервел само някои владетели. Защо е избрал точно тях, преди Кардам? Възможно е да е открил информация само за Телец, Сабин и Телериг. За последния византийците няма как сда не споменат, защото по хитър начин ги измамил и се отървал от византийските шпиони. При Кардам минаваме в настъпление и затова фигурира на двете места. Крум при Паисий е Крун, а защо го има Цок? Според мен така се е казвал един от тримата наместници, които са управлявали от името на Омуртаг( Муртагон) за по половин година до навършване на пълнолетие( 21 години). Борис и Симеон са основни владетели от Първото Бъ;лгарско царство.Към Симеон Паисий прибавя Лабас. Петър I е пропуснат, защото няма военни действия при него. Мисля, че това е съществен пропуск за този недостатъчно оценен наш цар. Самуил( Самоил) го има и Паисий пише подробно за него. Има защо. Неговите наследници са  писани като Гаврил Бутелиан( Радомир). Бутелиан сигурно е някакъв прякор, който не е засвидетелстван на друго място. Иван Владислав, който го убива и после се разкайва Паисий го смята за светец. Истината е, че Иван Владислав не е канонизиран за светец. Един от братята на Самуил Давид по-заслужава да бъде светец, но не е. 
                При Клайнер са писани после няколко византийски императори, а след Второто Българско царство- османски султани. Има грешка, защото те не са български владетели, а царуват  по нашите завладяни земи. От Второто Българско царство историците не трябва да пропускат никого, но с оглед "заслугите" може някои да бъдат забравени. При Паисий Хилендарски основните ги има: Йоан Калиман ми звучи като Калоян, защото името му е Йоаница, а прякора- Калоян. Асен и Йоан Асен също ги има. Според написаното по прилича Йоан Калиман да е Йоан Асен II, а Калиман да е поставено евентуално отделно и да е вярното име нха неговия наследник.  Писано е за величие на Иван Алеександър, но според мен такова няма, защото при неговото слабо управление османските турци идват на Балканския полуостров. Само можем да предполагаме какво би станало, ако на българския престол имаше силен цар или се беше осъществила коалиция между балканските държави. Ивайло не е свинар Лахан, както го пишат, защото ако не е от болярски произход няма как да  организира войски, които на два пъти да победят византийския пълководец Михаил Глава, татарите и войските на Константин Тих. Клайнер дава Петър II, Борил, Коломан II, Тертеровци, Михаил Шишман. Иван Срацимир е побългарен като Страшимир. Недоумение буди името Океан в неговата поредица, между Борил и Иван Асен II. На унгарските владетели Лудвиг, Мария, Карл II и Сигизмунд не им е мястото тук, дори и да са от рода Дуло, за което няма достатъчно сведения. Прави впечатление, че Паисий Хилендарски пише лошо за Петър Делян" Някой си Долян, който си служил с измама и е самозванец". Името от "История славянобългарска" Константин Шишман е сборно от Константин Тих и Михаил Шишман. 
             Излиза, че при двамата има доста неточности, но те са използвали различни източници. Ние поначало се доверяваме повече на Отец Паисий, но не отричаме Блазиус Клайнер.                         







Гласувай:
33
0



1. didanov - поздравления за постинга барин
17.04 18:20
наистина има доста тема за размисъл, защо и как..на мен ми направи впечатление няколко неща: че столицата през ПБЦ е била Охрид, което е доста интересно и говори, че ролята на македонските българи ,може да е била по-голяма. Друго, че християнствтото е прието много по-рано от официалното и че Борис само затвърждава започнатото от неговите предшественици. Също интересно е, че Крум строи крепостите на Търновград (тритр крепости!) и го прави столица (вероятно поради опожаряването на Плиска). Какво ще кажеш по въпроса?
цитирай
2. barin - Здравей, Диданов. Мисля, че хри...
17.04 20:09
Здравей, Диданов. Мисля, че християнството е било познато на българския владетелски род Дуло, дори има сведения за Кубрат и Тервел са били християни. За Аспарух косвено се съди, защото е между двама покръстени владетели. От Паисий става ясно, че Охрид е имал голямо значение и може би по политически причини не се е споменавало досега. За Търново- имал е съществено значение, но Паисий не си измисля, като пише, че Крум" Поставил царския престол". Остава да предполагаме,че е за кратко, докато се изгради наново опожарената Плиска от Омуртаг.
Поздрави!
.
цитирай
3. emi1ts - Поздрави Иво!
18.04 08:25
Не бях запозната с историческата личност Блазиус Клайнер и неговата ''История на България". Интересно ми беше да прочета.Поздрави за усилията в изследването на миналото на родината ни - важно и ценно е да знаем и научаваме повече в интерес на истината .Използвам случая да те поздравя с големия християнски празник-Великден!Честито Възкресение Христово с пожелание за здраве,мир и благоденствие за всички!Светли празнични дни!
цитирай
4. barin - Здравей, Еми. Благодаря за поже...
18.04 21:26
Здравей, Еми. Благодаря за пожеланията. Отминаха някои априлски празници, наближават други: 20- Априлското въстание, следват два лични-23( саденето на каталпата) и 25( купуването на лозето ми), 22 април 1915 г. е убит Яне Сандански и месеца заминава. На 28 април 1867 г. Панайот Хитов навлиза с четата си в България, знаменосец е Васил Левски. Поздрави!
цитирай
5. andorey - Паисий Хилендарски използва два ...
18.04 22:59
Паисий Хилендарски използва два източника - Царството на славяните, от Мавро Орбини (вече е издадена и на български) и Църковната история на Цезар Бароний...
цитирай
6. barin - Вярно е, andorey. Двамата- Мавро ...
19.04 05:54
Вярно е, andorey. Двамата- Мавро Орбини и Цезар Бароний преписват от по-стари и информацията се изкривява някъде във времето. С това си обяснявам неясните имена и различията от действителните български владетели.
Поздрави!
цитирай
7. batogo - !!!:))) Браво, приятелю!
24.04 07:50
Винаги има с какво да си обогати знанията човек от твоя блог!
цитирай
8. barin - Благодаря, приятелю batogo.
24.04 07:55
Благодаря, приятелю batogo.
цитирай
9. monarh1991 - Прекрасна статия
07.05 14:49
Прекрасна статия, поздрави! За Бутелиан- сигурно идва от Бутели,това е друго име на Битоля, Скилица пише, че Василий Българоубиеца е изгорил дворците на Радомир там. Монахът Зигиберт в хрониката си от 11 век нарича Аспарух с подобно на използваното от хилендарския монах име - Батий. В БГ Наука форум, сега Форум Читател, има интересна тема за хипотезата, че сме християни още при Тервел, после обаче се връщаме към езичеството. Думите, отправени към Сабин на събора през 763 г., че чрез него България ще бъде поробена от ромеите, се тълкуваха в тази връзка - http://www/forum/topic/3534-%D0%B7%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%88%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D1%85%D0%B0%D0%BD-%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B5%D0%BB-%D0%BF%D0%BE%D0%B4-%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D1%82%D0%B5%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82/
Паисий казва, че Йоан Калиман е погребан в Свети 40 мъченици, някои сочат това като аргумент в подкрепа на тезата, че гробът на Калоян е именно там, защото други оспорват това. За Лаган Паисий пише, че бил барон на Константин Тих, който въстанал срещу него, възможно указание, че той би могъл да е аристократ и генерал, а не селянин. Какво мислиш за хипотезата на проф. Пламен Павлов, че Ивайло произхожда от военизираното население, което е охранявало Старопланинските проходи, нещо като войнуците в османско време и по този начин е притежавал военна подготовка? Поздрави!!!
цитирай
10. barin - Здравей, monarh1991. Аз също правя ...
07.05 22:02
Здравей, monarh1991. Аз също правя връзка на някои владетели, като Батоа, Бутелиан. За Ивайло категорично мисля, че не е св2инепас, зелка и както още подигравателно го наричат. Според мен, както проф. Пл. Павлов и още други историци твърдят, че е от благороден произход, защото иначе не може да поведе народа и да печели престижни победи.Той воюва на три фронта: срещу царската войска на цар Константин Тих, срещу византийците на Михаил Глава и срещу татарите на Ногай. Печели победи и се опитва да възстанови накърненото самочувствие на българската държава. Ако тогава е имало барони или генерали, то цар Ивайло ще е бил такъв. Забелязвам, че освен исторически теми пишеш сполучливо и в други области. Аз също правя така, но основно си остава за мен историята.
Поздрави и успехи в следващите публикации!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 292837
Постинги: 176
Коментари: 776
Гласове: 5854
Архив
Календар
«  Май, 2017  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031