Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.05.2016 22:35 - Царете от "История славянобългарска"
Автор: barin Категория: История   
Прочетен: 2897 Коментари: 13 Гласове:
15


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
http://barin.blog.bg/history/2015/04/08/delata-na-han-omurtag.1352813
              Името на Паисий Хилендарски заема важно място в българската история. От нея започва българското възраждане през XVIII в. Преди написването на" История славянобългарска" българитепочти напълно са изгубили своето съзнание за национална принадлежност. Поколения наред се раждат, живеят и умират подтиснати от Османската империя. След написването на "История славянобългарска" през 1762 г. българите започват да мислят за освобождение. Преди това са вдигани няколко неуспешни въстания. През XIX в. се засилва борбата за национална независимост.

           Паисий дава оскъдни сведения за себе си, като казва че е роден в Самоковска епархия през 1722 г. За негово родно място претендират няколко селища, но се утвърждава Банско по сведения в кондиката на Хилендарския манастир, където той е монах от 1745 г. Когато написва своето единствено произведение е на 40 години. Паисий Хилендарски живее до 1773 г. Преди да напише"История славянобългарска" той прочита 15, а според някои източници 20 летописа, в които е писано за българите. Основните източници,от които черпи сведения за българския народ са: руския превод на Цезар Бароний „Деяния церковная и гражданская” и на дубровнишкия абат Мавро Орбини – „Книга историография”. В "История славянобългарска" има много неясни неща, относно нашите владетели, титлите им и приблизителните им години на царуване. Разбира се Отец Паисий не е сгрешил. Грешките са на Цезар Бароний, Мавро Орбини и другите автори, от които черпи информация. Преди да напише "История славянобългарска" той чете много източници, обикаля из манастири и библиотеки и събира всичко. За своите заслуги към българското и църквата през 1962 г. светия синод го канонизира за светец.Такава чест трудно се оказва. Не се знае със сигурност дали светскотому име е Петър или Пенко,но това няма никакво значение.Паисий Хилендарски е станал рано монах- на двадесет и три годишна възраст. През 1745 г. постъпва в Хилендарския манастир. Той се подписва като" Йеромонах Паисий". "История славянобългарска"е завършена в Зографския манастир през 1762 г. 
              На снимката- Паисий Хилендарски
           В началото има две предисловия и посвещение към читателите. След тях започва същинската част. За Паисий Хилендарски: http://barin.blog.bg/history/2015/08/10/izvestnite-bylgari-chast-1.1382947
            Има и други потребители,които са писали за Паисий и неговата история, от които също може да добиете информация.
               В  
първите пет глави, Паисий изложил накратко политическата история на Българската и Сръбската Средновековна държава. Накрая излага хронологичен списък на тринадесет Български царе и по две думи за останалите, на Блягайки върху цар Асен І, поради причината,  че както той е възстановил България от византийско, така и ние трябва да я оттървем от турско робство. Описани са 33 царе на България, като при тях има недоразумение и разминаване с действителността. Като се има предвид кога са живяли Цезар Бароний(1538-1607 г.) и Мавро Орбини(1563-1614 г.) може да се предположи откъде идва разминаването в хронологията на българските царе.
                В главата"Историческо събрание за българския народ" Паисий извежда българите от третия син на Ной Афет. Проследява кои народи от кои синове произхождат и ги степенува. Притежавал е познания за древните библейски времена, катоказва кои народи от кои синове на Ной идват и къде се заселват. По-нататък в същата глава става дума за българскитевладетели. Писано е преди кан Аспарух да дойде на сегашнотомясто на страната ни за князе и крале с имена Вукич, Драгия и Борис.Първите двама ми звучат като сръбски владетели,но през V в.няма сърби.
                Първият владетел на Дунавска България е записан Батоя.Между имената Аспарух, Испор, Исперих, Есперерих има общо,но не мога да ги свържа с този Батоя. За него Паисий Хилендарски е записал само победите над гърците. В една от предните теми: http://barin.blog.bg/history/2016/04/28/pobedite-na-kan-asparuh.1448086 пише и за останалите негови победи срещу другите съседи.След него пише Тривелий.Това е монашеското име на кан Тервел.Писано е за победите над Византийзите, за помощта, която оказва на два пъти на император Юстиниан II Ринотмен, както и за голямата победа над арабите. Отбелязан е още веднъж Тривелий в главата"За българските светци". Двамата са титулувани като крале. Тривелий е описан, като"Човек отличен, великодушен и честит", След тях бъди изненада името на Асен I, като е добавено Велики и че той е първият български цар. Отец Паисий  изказва напоследък налагащото се мнение,че Кубрат, Тервел и косвено се съди за Аспарух са били християни. Навсякъде след Тервел се споменава или за неизвестен владетел или за Кормесий.Дори някои автори и тълкователи на старите летописи отчитат двама неизвестни владетели. Единствено при Паисиевата история се  среща името Асен I. За него се пише твърде много, че гърците го наричали Хасан Касан, че победил огромна арабска войска, като убил 90000 и изгонил арабите. Отец Паисий не прави разлика при мюсюлманите дали са араби, турци или други.За него всички са турци. В "Джагфар тарихи"има Асен Тукта, но той е събирателен образ на по-късните ни владетели Токту и Паган. След това следва Добротица- име, характерно за Второто Българско царство. Той е победен от гърците, както и следващите Телезвия( Телец) и8 Сабин. В Именника на българските ханове липсва името на Сабих  н,защото е от славянски произход. Преди това има Кормисош и Винех, които не са споменати в "История славянобългарска".Името на наследилия Сабин е Таган, звучи като Паган, който е управлявал за кратко( 767-768 г.). Телерик е записан като следващ цар. Някъде се изписва Телериг. За него се споменава как надхитрил византийците, но не съвсем точно. При Кардам има пълно съответствие на името, Крум е Крун. Неговите успехи над гърците са отбелязани,както и присъединяването на няколко области, населени на запад с българи. Паисий пише, че победил французите и убил Борна, но това не зная откъде е взето. За победата и съдбата на Никифор Генник е ясно. Крум не се бие с франки, а унищожава Аварския хаганат. Наследникът на Крум е Муртагон.При промяна на звуците и буквите по сложен начин може да се получи Омуртаг, както действително се казва канът. Иметому е засвидетелствано в Чаталарския надпис, Омуртаговата колона в Плиска,сведение от франкските хронисти. За Омуртаг има повече информация тук:  http://barin.blog.bg/history/2015/04/08/delata-na-han-omurtag.1352813
            Паисий бърка Омуртаг с Борис I, като казва, че покръстването е
през 845 г. През тази годна на власт е Пресиян, за когото липсва информация. Действително християнството е прието през 865 г., получава се 20 години разлика. На предните места, където има години,като войните на кан Крум няма грешка. Според Паисий Хилендарски по някое време през VIII в. българските канове се връщат към езичеството. При Борис е записано иза буквите.Борис I Михаи е втория български светец. Цар Симеон Велики е под името Симеон Лабас. За Паисий титлата цар е по-висока от титлата крал. Може би трябва да се приема княз,вместо крал.  Делата на Симеон са записани,войните,причините и разширението на България.За цар Симеон I: http://barin.blog.bg/history/2015/10/05/zlatniia-vek-na-bylgariia.1397057
         След него е дългото управление на Петър I, който е представен като противоречив, колеблив и слаб владетел. Аз не мисля съвсем по този начин за него. Все пак имаме дълъг мирен период и спокоен живот. Синовете му Борис и Роман ги има,но след тях са неиузвестни за мен имена: Селевкия и Суботин.Затях не съм срещал никаква информация на други места. Самуил е Самоил,а преди него Давид,най-големият от братята е цар.Той освен това е и сред четиримата царе-светци за България. След Самуил идват синът му Радомир и Иван Владислав( написан като Иван Владимир). Правилно той е посочен като син на Арон. Изненадващо Иван Владислав е светец. В "Християнско помагало" го няма. С него приключва съществуването на Първата Българска държава.Повреме на византийското се вдигат две големи неуспешни въстания- на Петър Делян и Константин Бодин. Петър Делян според Паисий е самозванец "Някои си Долан", който отстранява законния цар Тихмир, но след 20 години е отстранен и ослепен по същиа начин от Алусиан. Петър Делян не се задържа дълго време и въстанието е потушено. Паисий казва, че Алусиан се преструвал, че е от рода на българските царе и  " Така го научили гърците".Българите по всяко време са знаели кой е от царски род и може да бъде цар. В рзговорния език на българите е влязла фразата"Стига си писал, бе Паисий". Това трябва да означава, че Паисий Хилендарски е писал много и отекчително.Като се замислим по-дълбоко се уверяваме, че не е така.Йеромонах Паисий е написал единствено " История славянобългарска" и нищо друго.Самата история е около стотина страници, никак не е дълга. Имам предвид, че Отец Паисий е писал малко, но качествен материал и тъкмо навреме, когато самосъзнанието на българите като народ е изчезнало. По  негово време  българитеса дълго време под турско и сомоопределянето ни катонация липсва. С написването на "История славянобългарска" Отец Паисий иска да повдигне националния дух на българите и самочувствието, че сме наследници на велика нация, имали сме царе, побеждавали сме враговете. Особено се набляга на победите над гърците. За много царе Паисий пише, че са велики и в по-нататъшна глава обяснява в какво се изразява величието им. 
                  

"История славянобългарска"
                Цар Асен е представен  като един от най-силните и заслужили блгарски царе. Моето обяснение е, че когато сме под турско, кактокатосме били под византийско сме се освободили,така и сега скоро ще стане.Освободителят от византийско е цар Асен, който заедно с брат си Петър вдига търновското въстание. То е успешно и България се завръща на политическата карта на Европа. Първите асеневци са правилно представени.Писано е, че Калоян не е име, а прякор на най-малкия от тримата братя.Отделено е по-голямо място на цар Асен I. При Калоян Паисий греши- той е по-малък брат, а не син на цар Асен I. Прехвърлен е по-късно Борил и следва Иван Асен II. За царете от Второто Българско царство има повече информация, защото са по-близки до времето, когато живеят авторите, от които Паисий Хилендарски черпи сведения за българите."История славянобългарска:"е всеобхватно произведение, в коетоима писано и за сръбските крале( очевидно става дума за князе), българските светци, просветители( Кирил и Методий и техните ученици). Всичко е събрано и обобщено от Паисий. Той е важен за началотона българското възраждане.Следнего другата фигура е попСтойко Владиславов, известен като Софроний Врачански. Той преписва историята и продължава делото,започнато от  Паисий. 
            По хронология следват царете Борил, и "Мичо, или Смилец". Мичо е познат на нас като Мицо, а Смилец е много по-късен( 1292-1298 г.).В църквата"Св.четиридесет мъченици" във Велико Търново ги има изписани царете от Второто Българско царство. Единствено според мен няма цар Иван Смилец II, ( 1298-1300 г.).  Неговото име ни къде не съм го срещал. След Смилец е представен Константин Шишман. Става дума за Константин Тих- с висок ръст и"Хубав на лице". Той пострадва по време на битка, губи обаянието си и остава до края на живота си инвалид. Ивайло като го убива казва" Не видях нищо царско у него". Погрешно Борил, който е между Калоян и Иван Асен IIе поставен след Смилец.Цар Ивайло е записан като Лаган.Лаган е производно на Лахана, както гърците са ги наричали, заради селския произход- свинар.А дали е от селски произход се съмнявам, поради следните причини: не може селянин да стане цар на българите и те да го приемат;не може селянинът да събере толкова силна и добре въоръжена войска, която да победи две византийски армии на Михаил Глава и една татарска армия, няма откъде селянинът да получи военно образувание,за да може да научи и прилага тактика на водене на биойни действия, построяване на бойния ред, маневри на бойното поле. Йоан Асен III е след Ивайло,а действително е по време на неговото управление, като Михаил Палеолог, византиойския император го поставя на престола, поради царския си произход и чрез него се опитва да постави българитев свое подчинение. След него е Петър III- и този липсва от хронологията на българските владетели.Според някои списъци Петър II е Петър Делян, а Петър III е Константин Бодин, който за кратко, докато въстанието върви добре се възцарява под името Петър III, за да покаже приемственост от Петър I  от Първото Българско царство. Татаринът Чака, който е поставен( натрапен) на българския престол е нармално според моето виждане   да бъде спестен. Светослав и Михаил II следват в паисиевата хронология,катомежду тях за кратко царува Георги Тертер II. Впрочем и първият Георги Тертер го няма. Може умишлено Паисий Хилендарски да е пропуснал по-слабите владетели, както и сърбинът Иван Стефан, който след битката при Велбъжд заема за по-малко от година българския трон.ван Александър го изгонва и разделя царството на две между синовете си Иван Шишман и Иван Срацимир от двете си съпруги.  След тях България пада и не съществува в продължение на почти пет века. Нарочно няма нищо за по-слабите царе, при които губим територии, авторитет и обедняваме. За последният Иван Шишман е заделено отделно място. Обяснимо е защо, за да се подчертае, че България не пада лесно. Другите исторически извори са противоречиви относно качествата на Иван Шишман като личност и дали действително се е бил продължително време с Османската империя. При него на пресвтола, разпокъсаността на България и слабите околни страни на Балканския полуостров не виждам начин, за да сме могли да се спасим. 
              Заслугата на Паисий Хилендарски за повдигане на духа и самочувствието на българите е голяма. Благодарение на него българите си припомнят кои са били прадедите ни и какви силни царе сме имали.   Още за историята на България: http://barin.blog.bg/history/2015/12/09/osnovni-sybitiia-ot-bylgarskata-istoriia.1413645
               




Гласувай:
15
0



1. kvg55 - Колкото и да е схематична, истор...
13.05.2016 22:48
Колкото и да е схематична, историята е изпълнила предназначението си.
Ясно ли е, какво пише на оригинала - "История славянобългарска" или "История славнобългарска"?
цитирай
2. barin - За оригинала
13.05.2016 22:58
Славянобългарска се е наложено, а съм чел във форумите( тук и в "Традиция") за "Славнобългарска". Може и да е така, историята ни е славна. Малко държави могат да се похвалят с толкова славна и дълга история. Не съм писал по въпроса за заглавието, защото не съм чел достатъчно. Благодаря за подкрепата и всичко най-хубаво ти желая, kvg55.
цитирай
3. atil - Неточностите му сa обясними и не сa ...
14.05.2016 05:11
Неточностите му сa обясними и не сa обърквaщи или подменящи. Той е писaл пределно добросъвестно и е ползвaл и бългaрски източници, които не сa стигнaли до нaс. Когaто рaзбрaли с кaкво се зaнимaвa, сръбските и гръцките монaси почнaли дa го гонят от библиотеките .
Вукич визирa Вълк a тотемa и щaндaртa нa древните бългaри бил вълкa.Той пише и зa прaродинaтa, Вълчaтa рекa, Булгa,Волгa.
Бaтой е слaвянското име нa Бaтир. Едно от прозвищaтa нa Aспaрух е Бaтир.
Той единствен посочвa, че Тервел имaл брaт - Aсен Стaри, който воювaл с aрaбите . Товa е фaкт споменaт в Джaгфaр тaрихи.Той единствен пише зa смърттa нa Aспaрух.Че умрял от стaрост в. Търново. И кaкво кaзaл преди смърттa си. Товa е фaкт също описaн в Джaгфaр тaрихи.Търново тогaвa е Торнaбa - Светилище нa жерaвите.
Муртaгон е слaвянско произношение нa Муртaг, Aмуртaг. Освен пропaгaнднa и пaтриотичнa стойност, книжкaтa му съдържa много ценни и непроучени фaкти.
цитирай
4. barin - Здравей, atil
14.05.2016 06:42
Неведнъж си коментирал по моите теми, благодаря. Това обяснение е логично, че са унищожени българските извори за историята ни от монасите на съседните държави. Съседните ни държави не искат ние да знаем, че сме имали славна история. На това се дължи разминаването в хронологията на Паисий и останалите историци. В"Джагфар тарихи"има много истини за Бъларите но не навсякъде го вземат под внимание. Затова като го четох преди година, а миналия месец за втори път" История славянобългарска" намерих много общи неща. Аз вярвам, че Паисий Хилендарски не си измисля нещата, за които е писал.
цитирай
5. paravankofivan1 - ИСТОРИЯ СЛАВНОБЪЛГАРСКА, а ист...
14.05.2016 10:17
ИСТОРИЯ СЛАВНОБЪЛГАРСКА,


а историята на славяните къде е?
цитирай
6. iliyanv - Съжалявам, но точно Паисий е посочил правилното име - Муртаг
14.05.2016 11:51
а не Омуртаг. Омуртаг е измислица на олигофрена Златарски, която се тиражира механично и до днес.
цитирай
7. iliyanv - Амуртаг пък е циганската гавра с името на великия български базилевс Муртаг.
14.05.2016 11:54
Дело е на волжкия мангал Нурутдинов, дистрибутор на пасквила е сеновския караманафин Атил.
цитирай
8. barin - Здравей, Илияне. Не изключвам в...
14.05.2016 22:52
Здравей, Илияне. Не изключвам вероятността освен Омуртаг и други български владетели да са с имена, както ги е дал Паисий. Той е черпил информация от много източници, някои от които са унищожени или изгубени. Най-близко до неговата имена от "История славянобългарска" е "Джагфар тарихи". В тамата си съм дал паралел между названията, като при някои царе съм посочил и други варианти на изписване на името. Подчертал съм, че Паисий Хилендарски не си е измислил имената. Поздрави!
цитирай
9. shtaparov - Е, Иван Стефан не е сърбин- само ...
15.05.2016 14:54
Е,Иван Стефан не е сърбин- само майка му е сръбкиня,но по онова време не се правела строга разлика между Българи и сърби,понеже дворцов и майчин език на сръбските владетелски династии (както разбира се и на влашките) по всяко време е бил Българския. Той не е споменат,понеже имал твърде кратко и невзрачно царуване- не заради друго. Ако бе оцелял на трона,щеше да стане добър Българин без съмнение,и можеше да върне Сърбия в лоното на Българската империя без да пролее капка кръв- не е имал този късмет обаче,а от слабостта му се възползвали други наши благородници,които били по-силни за момента.
цитирай
10. barin - Прав си, shtaparov, аз най-общо го ...
16.05.2016 04:47
Прав си, shtaparov, аз най-общо го писах за сърбин, понеже стъпва на престола след смъртта на Михаил Шишман през 1330 г. след битката при Велбъжд.
цитирай
11. indiram - Здравей, Барин!
24.05.2016 15:58
Избрах, при Царете... да ви поздравя за днешния ден - 24 май!

Честит празник, Барин!
Честит празник, Илиян!

Поздрави!
цитирай
12. barin - Благодаря, indiram, за поздрава. ...
24.05.2016 18:10
Благодаря, indiram, за поздрава. Правилно си избрала една чудесна моя тема за поздрава. Аз предните две не си ги харесвам. Поздрави и на теб за празника.
цитирай
13. tres1 - още нещо за т.н. история "славяно-болгарска"
26.12.2016 13:57
Йоан Раич (1726–1801 г.) е славно име в сръбската възродителна епоха. Той е най-
ученият сърбин на времето си, пръв богослов и просветител на сръбството и най-
сетне „баща на сръбската история". Неговото капитално дело „История разных славенских народов найпаче Болгар, Хорватов и Сербов", излязло в четири части
през 1794-1795 г., има дълбоко и трайно влияние за сръбското национално превъзпитание..

Първата част на неговата „История", намира отклик и сред българите. Още през 1801 г. родолюбиви български търговци в Австрия подканили Атанасий Нескович да направи от Раичевата история книга за българското минало. Съчинението излязло с иждивението на „Николая Черноевич, купец болгарский", под заглавие „История славенно-болгарског народа из г. Раича историе. В Будиме граде 1801". По-късно, през 1844 г., Петър Сапунов издава тази книга в Букурещ на новобългарски: „Историята на славенно-българският народ. Из историята на г. Райча и пр."

Иоан Раич, тоя славен „сърбин" е бил от български произход! На сръбските историци е свидно да признаят тая истина, затова я заобикалят. Само благородният библиотекар на Патриаршеската библиотека в Карловци, прота Д. Руварац, бележи на едно място в своята биография на Раич следното: „Тежко е, че Раич се е признавал за българин ..., при все че обикновено е минавал за сърбин."
За Раичевото българско потекло са запазени следните данни: Бащата на Раич Радослав (Райо) Янков е роден през 1699 г. във Видин. Райо се преселил в Карловци, Сремско, дето бил известен с прозвището Рае Видинац, т. е. Видинчанин. На 26 годишната си възраст се оженил в Карловци за девойката Мария, от която му се родил син Йован на 11 ноември 1726 год. Райо се поминал на 1743 г., а Мария – на 1763 г. По името на баща си Райо бъдещият историк получил фамилното име Раич.
В родословните бележки, писани с ръката на самия Йоан Раич и обнародвани отчасти в „Гласник", I, стр. 171, четем между другото: „Дом Радослава Jанковича, иначе Рае Видинца ... Отец мой Рая родилен во Видине болгарском в лето 1699. Женился в Карловце летсый 26. 1725 года ..."
Йоан Раич изтъква българския си произход, и то много категорично, в едно свое писмо до митрополит Стратимирович от 1796 г. В това писмо Раич се сърди на цензора на своята история, който неуместно обвинявал автора за някои недостатъци и неправилно употребени думи. По този случай Раич казва: „Моето намерение не е било да излагам живота на всички словенски народи, а само на два или три от тях, които са ми еднокръвни и съседни. Цензорът намира моето съчинение негодно и посочва за пример, че не съм бил употребявал уместно гръцката дума саравари (шалвари), ами съм бил поставил „гащи" вместо „шалвари". Но аз твърде добре зная, какво е шалвари, защото съм ги виждал много пъти и тъкмо моят български род и до ден днешен ги носи (и баш мой бугарский род и до данас употреблюе их)."

цитирай
14. barin - Благодаря ти, tres1 за обширната ...
26.12.2016 21:48
Благодаря ти, tres1 за обширната информация, която ми предостави за Йоан Раич. Признавам, че за него не бях чувал досега. Винаги съм приветствал подобни коментари, в които се дава допълнителна информация по темата или се обсъждат спорни въпроси. Друг път също си добре дошъл в моя блог.
Поздрави и весели празници!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 710057
Постинги: 241
Коментари: 2110
Гласове: 17305
Календар
«  Юни, 2018  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930