Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.12.2018 06:00 - 1009# Методика за оценка на мисленето „Тълкуване на пословици“ (вариант)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1301 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

                  1009# Методика за оценка на мисленето „Тълкуване на пословици“ 

                                                                         (вариант)

 

Цел: Изследване нивото на развитие и целенасочеността на мисленето, уменията да разбира и оперира с думи и фрази с преносен смисъл, оценка на способностите за диференцираност и целенасоченост на съжденията, степента на дълбочина и нивото на развитие на речевите процеси.

Възрастов диапазон: Прилага се при възрастни и деца.

Стимулен материал: Използва се предварително подготвен стимулен материал – 10 български пословици.

Време за изпълнение: няма ограничения.

Иска се:  а/ лицето да възпроизведе (разкаже) текста и  б/ да направи извод (поука).

Пример: „Желязото се кове докато е топло”; „Сговорна дружина планина повдига”; „След дъжд качулка”.

Пословици:

1.Кови желязото, докато е топло.

2.След дъжд –  качулка.

3.Капка по капка – вир става.

4.Не всичко което блести е злато.

5.Седем пъти мери, веднъж режи.

6.Бавно върви – далече ще стигнеш.

7.Сговорна дружина планина повдига.

8.Вълкът козината си мени, но нрава - не.

9.Бързата работа – срам за майстора.

10. Двама се карат, третият печели.

Интерпретация на резултатите

1.Буквално тълкуване – изследваното лице преразказва със свои думи пословицата. Преобладаването на този тип тълкуване свидетелства за интелектуални затруднения (ограничения).

2.Ситуативно тълкуване – изследваното лице разказва различни житейски ситуации, свързани с пословицата; привежда примери от живота.

3.Абстрактно тълкуване – тълкуването не съдържа указания за конкретни жизнени ситуации; текстът се интерпретира абстрактно, като се трансферира в съответната област на живота във формата на поука, общовалидно знание.

Оценява се още:

-хваща ли смисълът на фразата и

-открива ли метафори, алегории, символи (асоциативно мислене).

Важно: Методиката е силно повлияна в културален аспект. Забранява се да се дава материал от чужди култури. Води се протокол, като се записват дословно думите на изследваното лице.

 

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3859768
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1324
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930