2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
1009# Методика за оценка на мисленето „Тълкуване на пословици“
(вариант)
Цел: Изследване нивото на развитие и целенасочеността на мисленето, уменията да разбира и оперира с думи и фрази с преносен смисъл, оценка на способностите за диференцираност и целенасоченост на съжденията, степента на дълбочина и нивото на развитие на речевите процеси.
Възрастов диапазон: Прилага се при възрастни и деца.
Стимулен материал: Използва се предварително подготвен стимулен материал – 10 български пословици.
Време за изпълнение: няма ограничения.
Иска се: а/ лицето да възпроизведе (разкаже) текста и б/ да направи извод (поука).
Пример: „Желязото се кове докато е топло”; „Сговорна дружина планина повдига”; „След дъжд качулка”.
Пословици:
1.Кови желязото, докато е топло.
2.След дъжд – качулка.
3.Капка по капка – вир става.
4.Не всичко което блести е злато.
5.Седем пъти мери, веднъж режи.
6.Бавно върви – далече ще стигнеш.
7.Сговорна дружина планина повдига.
8.Вълкът козината си мени, но нрава - не.
9.Бързата работа – срам за майстора.
10. Двама се карат, третият печели.
Интерпретация на резултатите
1.Буквално тълкуване – изследваното лице преразказва със свои думи пословицата. Преобладаването на този тип тълкуване свидетелства за интелектуални затруднения (ограничения).
2.Ситуативно тълкуване – изследваното лице разказва различни житейски ситуации, свързани с пословицата; привежда примери от живота.
3.Абстрактно тълкуване – тълкуването не съдържа указания за конкретни жизнени ситуации; текстът се интерпретира абстрактно, като се трансферира в съответната област на живота във формата на поука, общовалидно знание.
Оценява се още:
-хваща ли смисълът на фразата и
-открива ли метафори, алегории, символи (асоциативно мислене).
Важно: Методиката е силно повлияна в културален аспект. Забранява се да се дава материал от чужди култури. Води се протокол, като се записват дословно думите на изследваното лице.
Анкета „Оцени постъпката“ – диференциаци...
Примерна схема (анкета) за характеристик...